Auksjonstips: Street art og contemporary

Tro meg, jeg har gjennomgått lovverket grundig i forbindelse med galleridriften. Det er tolltariffens posisjoner som definerer hva som er kunst eller ei. Alle Dolk, whatson, Chevrier, pøbel trykk er ikke kunst iht til tolltariffen. Du har rett i at silketrykk kan kvalifisere som kunst, i juridisk forstand, men det avhenger blant annet av at kunstner trykker selv. Dette heter t.p.l.a

Det er måten det framstilles på som er avgjørende

Jeg kan litt om det selv, jeg er jurist og har flere ganger irettesatt Tollmyndighetene :wink:

Hva står t.p.l.a. for? Ikke hørt det begrepet før.

Fortell mer stormen. Syns tollen ikke godtar mye som tollfritt.

Problemet er at de fleste ikke kan ta tollvesenet til retten. Poenget er at det må først defineres som kunst og der er her det ofte skjærer seg. Jeg er ikke uenig med deg, men jeg sier bare hvordan det er i praksis. Så lenge man ikke prøver tollvesenets avgjørelse i retten er deres ord lov. Jeg tok det selv ganske langt en gang men måtte gi meg da de stadig vekk kom med nye vinklinger. I praksis er f.eks all fotokunst tatt med digitalkamera ikke mulig å definere som fotokunst fordi det ikke framkalles i mørkerom!!!

Tilbake til saken. Alle trykkene fra Julien auksjonen må du betale moms ved import på

Kunstfotografi er definert som kunst hvis det er nummerert og signert med et øvre antall på 30 eksemplarer. Det betyr at det ikke skal ilegges moms på forsendelsen.

Har selv kjøpt flere foto som Har gått tollfritt gjennom tollen.

1 Like

Det er riktig, men får du riktig saksbehandler er man f…ed

Nei, man trenger ikke å ta det til retten; man kan påklage (toll)vedtaket. Dersom du så skriftlig dokumenterer at det er snakk om et originalt verk (og ikke f.eks. et digitalt trykk), så skal det gå igjennom. Jeg har selv gjort det med et KAWS-trykk kjøpt fra Pace (som først ble stoppet) og et trykk fra Mr Brainwash (kjøpt direkte fra artisten). Som jeg sa, Tollmyndighetene gjør ofte feil, derfor å man ofte rette på de.

Men jeg er enig med deg i at alt fra Julien’s må man betale mva på. Mitt svar var bare en påpekning av at du sa at “alt” av prints må man betale mva på når det passerer landegrensen.

1 Like

Vet dere forresten noe om hvordan det har gått med sakene/har oppdatering der tollvesenet ikke betrakter stensiler på lerret som kunst? For eksempel en Dolk ed. 6.

Jeg fikk avslag pga stensil. Kommer ingen vei dessverre. Må være laget av kunstnerens egen hånd, argumentet at pensel heller ikke er kunstnerens egen hånd hjalp heller ikke.

Det blir jo bare feil og oppforder dessverre til juksing med import. Spesielt synd er det vel for deg siden mange andre aldri har hatt dette problemet.

Her er en annen urban art auksjon som kommer snart. De hadde et par tøffe ting selv om jeg synes estimatene var på den optimistiske siden…
http://www.artcurial.com/en/asp/searchresults.asp?pg=1&ps=18&st=D&sale_no=3044+++

1 Like

Noen voldsomme estimater på Invader…
Nå var den ene riktignok svær, men 250000-350000 EUR?

De norske kunstnerne Dolk, Dot og Whatson samt Sandra Chevrier gjorde det ordentlig dårlig på denne auksjonen.
Banksy rotta uten COA solgte for nesten 1 mill med alle avgifter - utrolig at det går an, den burde være nærmest verdiløs.

Noen som har innlogging som kan si noe om hva ting gikk for?

Det var jo voldsomt mange lotter, noen spesielle du tenkte på?

Lurer egentlig på det meste. Mulig å ta en screenshot slik at en har det “for the record”?

Det blir for mye screenshots, minimum 30 med 9 lots på hver.
Det er bare å lage en profil og logge seg på så har du full tilgang.

Her er det en ny auksjon på gang med en del snop: http://www.artcurial.com/en/asp/searchresults.asp?pg=1&ps=18&st=D&sale_no=3096+++

1 Like

Dot Dot Dot på Blomqvist Lysaker.https://www.blomqvist.no/nettauksjon/nettobjekt/AL/Maleri/261677/(pathOverride)/group-388

2 Likes

Fett!