Fortolling

5%

1 Like

Ingenting på dette trykket. Direkte fra kunstner, signert og under 300 opplag. Eller tar jeg helt feil?

1 Like

Nei, du har sikkert rett, det er jeg som henger meg opp i de gamle reglene med en original!

0 % da det er direkte kjøp fra kunstner via hans representant. 1.hånds kjøp. om det er 2.hånds kjøp er det 5% man skal betale. I tillegg kommer det kanskje behandlings gebyrer fra fortollingen, dette refunderer ikke tolletaten.

min siste mail til post@toll.no så slik ut;
Emne; Feil fortollet - søknad om refusjon. Mehdi Ghadyanloo - Inside Of Doubt
Hei.
Jeg hentet i dag ut ett print fra posten som skulle vært fritatt for MVA.
Søker derfor refusjon av MVA utlegg.

Informasjon om kunstverket;
Kunstner; Mehdi Ghadyanloo
Tittel kunstverk; Inside Of Doubt
Opplag; 50
Type; Screenprint med handfinish
Signert; ja
Publiserer på vegne av kunstner (direktesalg); Howard Griffin Gallery
Opprinnelig pris ved kjøp; 540£
Sendingsnummer; XXXXXXXXXX
Utlagt MVA; 1405,-

Mitt kontonummer; XXXXXXXX

Vedlegg;
Bilde av forsendelse som klart er merket med all nødvendig informasjon
Invoice
Kvittering fra posten for betalt mva

Ta kontakt om dere trenger mer informasjon, og ta gjerne kontakt med posten for rettledning så vi alle slipper dette ekstra arbeidet. Etter hva jeg kan se så er denne forsendelsen godt merket, men det er kanskje en annen måte det må merkes på?

“Dersom du er er busett i Noreg og kjøper eit kunstverk direkte frå kunstnaren i utlandet eller gjennom ein mellommann, til dømes frå eit galleri, skal du heller ikkje betale meirverdiavgift.”

8 Likes

Tusen takk for hjelpen. Her blir det copy+paste :+1:

Til ettertid og ved senere bestillinger,husk å gi utrykkelig beskjed til selger om å få all info på invoicen,IKKE PÅ EMBALASJEN. I 99% av tilfellene sjekker fortollerne helt naturlig kun vedlagt pakkseddel / invoice, og har sin fulle rett til å fortolle der etter.

Til info fikk jeg beskjed på tlf fra Tollregionen at det var 6 mnd behandlingstid,men de har i snitt “kun” brukt 2 mnd. :+1:

3 Likes

:slight_smile: kan legge til at i noen andre mailer fra bla. GP har jeg limt inn linken til kjøps siden hvor all informasjon om printet har stått, men i dette tilfellet står jo faktisk alt klistret på tuben, så tenkte det er nok… Har heller ikke funnet noen fornuftig “offisiell” side fra galleriet hvor all informasjon står som jeg ev kunne ha limt inn.

men det er noen i Norge som har kjørt dialog med mange av de galleriene vi ofte handler fra, da alle svarer at de er godt kjent med nye regler hver gang jeg informerer om nye rutiner. Er det noen som påtar seg ansvaret med å gi ny informasjon om at merkingen må stå på invoicen / toll papirene, og ikke kun klistermerke ved siden av på selve tuben… Ser GP og HGG setter på klister merke… men dette er tydeligvis ikke helt 100 %

også greit å merke seg bak øre at alle PP utgaver faktisk ikke er direktekjøp fra kunstner, og riktig fortolling vil være 5%

1 Like

*øret

heisann,

Da er Mehdi hentet og “extra moms” betalt

Etter å ha sjekket forsendelsen så ser det i mine øyne ut som om posten/toll faktisk har gjort rett.
Selve merkingen av forsendelsen sier bare alt mulig om vekt, hvem som har sendt det, at det er “art”
men ikke noe om opplag,signatur, orginal etc etc
Jeg vil mene at mye kunne vært løst om selve fakturaen jeg betalte ville vært lagt ved forsendelsen ?

får høre med tull.no

Har du ikke klistermerket som sier all info (bortsett fra at det er signert)?
Men enig i at det må stå på toll seddelen og ikke klistret på siden, dette kunne fint vært en tube som blir rebrukt med gamle klistermerker. Tollseddelen må inneholde all denne infoen.

IMG_5994|281x499

Ingen som fikk med disse tollpapirene? Viktig info i oransje rammer.

Dette mener jeg skal være nok info til at de ihvertfall bør undersøke forsendelsen nærmere.

Fikk full 25% moms av fedex på invader-trykket.
Ringte de og fikk beskjed om at de frøs fakturaen og at jeg skulle kontakte de for å få fakturaen gjennomgått på nytt.
Ikke hørt noe fra de siden, og i dag kom det inkassovarsel. Ringte de opp og fikk beskjed om at fakturaen var fryst et par dager før de åpnet den igjen fordi de mente de hadde gjort jobben riktig. Dette hørte jeg ingenting om.
Fikk beskjed om at jeg måtte betale de rundt 700 kr for at de skulle rette opp fakturaen nå eller at jeg skulle betale den in-full og få refusjon av tollvesenet. Elendig kundebehandling av Fedex. Sure penger å betale administrasjonsgebyr og purring når de har gjort feil.

Betal og få alt refundert av tolletaten. Betale for at de skal gjøre klagen for deg ville jeg vært skeptisk til. Behandlingsgebyret får du nok ikke refundert av fedex.
Purregebyr hadde jeg krevd slettet, det er jo slett håndtering om du allerede har påklaget faktura.

Ja vi får se hvor lang tid tollen bruker :slight_smile: fedex har jeg lite til overs for, først kommer trykket ødelagt og så klarer de ikke holde meg informert engang før jeg må ringe de opp igjen. Håpløst

Akkurat samme historie her. Valgte (under protest) å betale kr. 650,- for om-fortolling. Sendte i tillegg mail direkte til Svea Finans som har bekreftet at fakturaen er satt i bero inntil saken er avklart.

Er mildt sagt ikke imponert over kundeservicen til FedEx. Måtte bl.a. oppgi å komme igjennom på telefonen etter over 1 time i kø.

Har nå fått sendt inn ny commercial invoice + en underskrevet “art declaration” fra Invader som forhåpentligvis burde være tilstrekkelig. Venter nå på svar fra FedEx.

Noen som har erfaring fra global shipping program og toll via eBay? Den genererer automatisk 25% etter hva jeg forstår og veldig usikker på hvordan det blir å få refundert disse 20%'ene ettersom fortollingen ikke foregår lokalt. Hmmm.

Tror ikke du skal håpe på noe refusjon. Hadde en diskusjon med Ebay, og de var lite villige til å endre 25% MVA… Det er forøvrig 25% + noe ekstra gebyrer. Har flere ganger krevd at selger endrer fra Global Shipping Program før jeg kjøper på Ebay.

Noen som har ført noe fra tolletaten angående Mehdi bildet? Har enda ikke hørt noe…