Fortolling


Har lagt ved all info jeg kunne oppdrive, link til nettsiden, kvittering etc… hvordan i all verden får de til dette?

2 Likes

Jeg har fått nøyaktig samme melding nå på en MW jeg venter på. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Den eneste dokumentasjonen jeg har er kvitteringen på betalt faktura, og den har jeg lastet opp, sammen med en detaljert beskrivelse av handelen. All info de trenger skal stå på tuben, sier Graffiti Prints.

Ta en telefon til Posten og forklar.
De er lydhøre.

Ofte virker slike automatiske oppdateringsmeldinger å fremstå noe mer «brutale» beskrivelser på situasjonen enn den faktisk er.

1 Like

Jeg ringte nå, og alt skal være i orden rundt min forsendelse iallfall. De sa at det var mye uklarheter rundt spesielt Graffiti Prints, men at pakken min nå var markert klar til utsendelse, og klassifisert som maleri. De regnet med jeg har den i hende i midten av neste uke.

2 Likes

Og til @Steffen: som @Max påpekte, den litt dramatiske meldingen fra Posten skulle jeg ikke henge meg så mye opp i. Den kommer nok også til å bli stående frem til forsendelsen er på vei videre.

1 Like

Regner med det går fint, sendte de en e-post tidligere i dag. Men kjedelig å vente…

1 Like

Hei,

Har prøvd å lese meg til svaret her, men vil gjerne være helt sikker:
Hvis jeg kjøper et screen print på ebay (opplag under 300) er det så vidt meg forstått 5% MVA (25% av 20%). Forsto det slik at tidligere var det referert til tolltariff for definisjon, og at det da var noe diskusjon om hvilke metoder som var brukt for print, etc.

Har også forstått at tollerne ser på faktura/pakkseddel heller enn merking på tube. Kjøper man fra privatperson på ebay, ber man dem da om å skrive alt av relevant info på en pakkseddel?


Må visst betale 507.- i toll her, når de har alt av papirer så klarer de allikevel å surre det til…Må vel sende klage tenker jeg

E-post: ksutland@posten.no før du henter rullen, så pleier de å korrigere i løpet av en dag eller to… Måtte gjøre akkurat det samme før i dag til tross for at all dokumentasjon var på plass i plastlomme på utsiden av tuben…

1 Like

Sendte de en e-post på lørdag så får se om det kommer noe svar på den :+1:

1 Like

Sendte mail dit for 3 uker siden, enda ikke fått noe svar. Endte med at jeg betalte mva + gebyr og sendte klage (som jeg heller ikke har fått svar på enda, men hører at dette kan ta tid).

Det ser riktig ut for meg?

5% av 3390 er vel ca. 170. Legger man til fortollingsgebyr på 331 i tillegg så er man på rett over 500.

Har nettopp kjøpt ett original canvas direkte fra artist, opplag 1, og en AP av ett print der main edition er på 80. Denne er også kjøpt direkte av kunstner. Blir det noe toll/mva på noen av disse?

Nei, dette er unntatt mva

1 Like

Takk👍

Utrolig kjekke folk å ha med å gjøre i Posten…

Hei.

Takk for din henvendelse den 19.10.2017.

RZ*******GB

Posten Norge fortoller varer / kunst som bestilles fra en nettside, slik som Graffitiprint.
Våre postfortollere sier at disse vil de ikke omberegne, men hvis du kontakter et tollsted og får dem til å vurdere det du har bestilt og gir deg en bekreftelse på at denne kan importeres tollfritt, vil vi slette tollkravet.
Alternativt kan du hente sendingen og betale og deretter søke Tolletaten om refusjon.

Med vennlig hilsen

Anne Sofie
Kunderådgiver
Posten og Bring Kundeservice

1 Like

Jepp, har fått det samme tidligere. Virker som om at de spekulerer i at folk ikke gidder å krangle og dermed tjener litt ekstra cash som de ikke har krav på. Ganske håpløst.

Herlig når man får beskjed fra posten om at dokumentasjon er mangelfull, man ettersender alt som er mulig å oppdrive av dokumentasjon med påpasselig utrykk om at det skal være fritatt for mva…osv… og fryder seg over at Posten endelig gjør noe rett.
Når pakken skal hentes har de allikavel valgt full mva… :rage:
Tolletaten må vell snart ta grep og instruere Posten så de unngår alt merarbeidet dette skaper i alle ledd

Fikk en SMS fra Fedex vedr. et PichiAvo-kjøp jeg gjorde hos 1XRun. Ny rutine?

1 Like

Betalingsbekreftelse er vel noe fortoller strengt talt ikke har krav på. Hva du har gitt for bildet er ikke noe Fedex har noe med å gjøre.