Fortolling

For meg virker det åpenbart at Heidi ikke ønsker slike henvendelser, ellers ville hun ikke henvendt @Shagga_Son_of_Dolf til postfortolling@posten.no.
Det hjelper ikke “vår sak” at vi spammer ned en stakkars ansatt hos posten :slight_smile:

Er vel ikke noe galt med å sende dokumentasjon til rett mottaker??? Kunne jo valgt å ikke gjøre det!
Men enig i å fylle mailboks til denne Heidi gir ingen mening.

Selv om jeg synes det er klønete at man må sende flere beskjeder til Posten og unødvendig byråkrati har jeg stort sett positiv opplevelse av service.

De to forrige forsendelsene mine ble godkjent av henholdsvis Daniel og Anne Sofie. Ingen grunn til å gjøre for mye jobb med å «plage» Heidi.

Heidi skal nok få ha privatmailen i fred, enn så lenge. For vi kan bruke linken under :wink:

Kjenner folk til denne siden her: posten.no/toll ?

Her skal man i teorien ha mulighet å laste opp dokumentasjonen sin selv. Søk opp kollie/sporingsnummer og last opp. Da skal det bli mindre byråkrati og tommeltotter i denne suppa.

I våre tilfeller er vell dette en kvitering fra Paypal e.l. , ordrevekreftelsen og beskrivende informasjon av innholdet i pakken?

Eg prøvde kollienummeret for min MW - Tiger (som har destinasjon London AMU ifølge posten appen), men søket gav inget treff. Fekk så beskjed om å sende dokumentasjonen på mail til postfortolling@posten.no :slight_smile:

Del gjerne erfaringer om dere får lastet opp selv, og om eventuelt utfall blir Tollfritt :slight_smile:

1 Like

For de som så TV2 nyhetene nå , så sto presseansvarlig John Eckhoff ( John.Eckhoff@posten.no ) og rådet folk til å hente pakkene sine umiddelbart pga opphopning av pakker.
Det ville jo hjulpet litt ihvertfall da,om tollavdelingen til Posten gjorde jobben sin,holdt seg oppdatert på lover og regler osv,og fortollet riktig( så lenge pakksedler er riktig osv ) slik at vi slipper å la pakkene ligge i 2-3 uker mens vi krangler med Posten.

3 Likes

Han burde jo få en mail fra flere av oss!

1 Like

Ja han har ihvertfall fått mail fra meg. Hahh!!! :+1::+1::+1: Kommer det til å hjelpe??? Aner ikke. Har ihvertfall gitt han mitt synspunkt.

1 Like

Til alle som ønsker å lære med om fortolling og dermed kunne føre bedre samtaler/mailtråder med posten, les denne siden, spessielt siste delen FAQ :slight_smile: Dette handler ikkje direkte om kunst, men reglene generelt og var veldig interessant å lese :slight_smile:

LINK: Fortolling på sendinger fra utlandet

utkast eksempel :

Dersom avgiftsberegningen er feil, men Posten ikke kan lastes for dette, har du følgende muligheter:

  • Send søknad til ditt lokale tollsted og be om omberegning av avgiftene. Du må sende med tollpapirene som du har fått fra Posten. I tillegg må du forklare hva du mener er riktig avgiftsberegning og vedlegge dokumentasjon på dette.
  • Du kan også be Posten om å søke omberegning av avgiftene for deg.

Fikk melding fra Posten om at jeg måtte laste opp info om et Mehdi bilde som er på vei. Lastet opp all relevant info og skrev detaljert info om sendingen og at det er kunst og fritatt for mva. Får så fortolling på 1700 kr. Sender da ytterligere info til postfortolling@posten.no og sier dette er feil. Får da følgende svar:

Kundeservice i et nøtteskall :joy:

1 Like

Ja, det skal til ksutland. Null problem.

Snakket nettop med dem ang min Tiger (hadde her forhåndsinnsendt dokumentasjon) og var spent på om de skulle ha løsepenger for denne også…

Fekk meg en hyggelig overraskelse, det var ikkje 667kr krevd denne gangen, men 839kr…

Takk til Ida som vsr hyggelig og hjelpsom, men er temmelig lei dette her nå :wink:

Oppfordrer fortsatt alle til å lese om fortolling i linken over :wink:

Ksutland er ETTER at de feilaktig har fortollet.
Før de har tollet skal all dokumentasjon enten lastes opp via posten.no/toll, eller sendes til postfortolling@posten.no :wink:

Ja, du fikk feil fortolling, og da skal det til ksutland. Det var mitt poeng. Og de ordner opp. Har hatt ~10 saker i det siste, og alle har blitt løst.

1 Like

Jeg sendte all dokumentasjon til postfortolling@posten.no. Dette er svaret jeg fikk tilbake:

Pakken har ikke ankommet Postens system ennå og vi må be deg kontakte oss igjen når pakken er kommet til Norge.

Dette var 3 dager etter den var sendt fra UK.

Virker for meg at ingenting kan gjøres før pakken er fortollet?

Det er jo flere som har hatt følgende sporing-status på pakken:
Sendingen er sendt fra avsenderland.
Deretter:
sendingen er tollbehandlet og sendes til mottaker

1 Like

Snakket med chatten til Posten idag,og spurte om dette med å laste opp dokumenter på forhånd via linken @Shagga_Son_of_Dolf kom med. Men fikk til svar at det var kun hvis Posten etterspurte manglende dokumenter linken kunne brukes. Merkelig greier.

Jeg spurte om når de evt etterspør dokumenter,og da var svaret hvis dokumentene var manglelfulle så spør de eter de.

Så spør jeg,når vet dere at dere mangler noe da, nei det visste hun ikke. Holymaccaroly

2 Likes

Jepp,

Eg fekk denne:

Rett fra Londok AMU og videre til “sendingen er tollbehandlet, sendes til mottaker”.
Prøvde å sende inn på forhånd, men tydligvis ignorert, eller ikkje kommet fram i tide (lite sannsynlig da eg sendte den noen timer etter London AMU statusen dukket opp i appen)…

Håper folk er villig til å dele sendingsnr på PM eller her hvis noen får igjennom trykket uten løsepenger.

1 Like

Jeg mener at det blir feil å sende saken tilbake til kunden og be kunden ta kontakt med ksutland når det er en henvendelse til samme selskap. Hvis man skal ha fokus på god kundeservice/reise hadde et godt svar vært f.eks. «Din henvendelse skal til ksutland og klage er videresendt dit». :blush:

2 Likes

Det var akkurat dette eg fekk av Heidi H. tidligere :wink:
Men ja, postens tungvinte og byråkratiske system kommer til syne nå som man blir innvolvert sjøl :wink:
Håpløst føles det iallefall…

Kunne vel ikke vært bedre merket av Howard? Til og med et lite utklipp fra loven…likevel: 3000kr. Svindlere!

1 Like