Henge opp canvas - Hvordan?

Fikk La Staa-canvaset mitt i dag fra GP, jippi :smile:

Hva er beste måte for å henge opp canvas - var ikke montert tråd i trevirket, men ønsker heller ikke å skru inn skruer?

Bruker canvas å komme ferdig med tråd, eller er det noen som har bilder av lure løsninger?

Jeg satt med samme problem og fant en grei løsning hvor du slipper å lage huller i treverket på canvasen.
2 spikre (vater) med en grei bredde fra hverandre og riktig dybde, så de ikke treffer lerret.
Voila`, da har du en enkel løsning som fungerer mer en godt nok. Men har du barn i hus, eller redd noe skal dulte borti med en mopp eller lignende (kone), så er det en viss risiko. Canvasen henger nå bare med egen vekt, og er sårbar for treff/slag under-i-fra. Har barn selv, og ingen skade skjedd med en slik løsningen.
Ellers må du lage egen vaier løsning (biltema hjelper deg), bruk små spikre, husk at canvasen er et lett produkt som ikke krever mye av feste. Lykke til!

Disse krokene kjøpt på Clas Ohlsen er glimrende til å henge opp canvas med. De passer bra på gipsvegger og holder oppe bilder på opptil 25kg. Det er bare å henge trerammen rett på de.

Hvorfor skulle man ikke sru inn skuer i rammen? Den har da ingen verdi…

2 Likes

Selv mener jeg at det ikke er krise om det kommer hakk i rammen ved oppheng og at dette ikke har noe å si for andrehåndsprisen. Når man ser hvordan kunstnerene selv behandler verkene sine så får det oss samlere til å virke lett hysteriske.

Men jeg tar gjerne å hører fra mer rutinerte samlere og gnir på lampen for å påkalle oppmerksomheten til @Gard, @Gulosten og @Christian

Takk for svarene, kom gjerne med flere idéer ref. @azidops :smile:

@VillaHolmen: Tenkte tanken, men tror dine barn er roligere enn mine barn :wink:

@nudua: Har du bilder av disse i bruk?

@Gammel_Erik: Hehe, du har nok helt rett - er sikkert bare overdrevet engstelig, men har jo akkurat kjøpt mitt første canvas :wink:

Gratulerer med ditt første kanvas, finn frem øyeskruene for pokker og smekk det på veggen.

3 Likes

Hehe, takk, ser ut som om det blir løsningen - fant noen i skapet :smiley:

1 Like

Låner tråden litt. Hvordan forholder folk seg til å henge opp lerret på vegger som får noe sollys på seg i løpet av dagen? Selv unngår jeg det til nå ihvertfall…

Bruker selv metoden med 2 skruer rett i veggen med litt avstand. Så setter jeg lerretet på dem slik at rammen i toppen hviler på skruene (gjerne med flate skruehoder). Da henger de fint.

Jeg har sett enkelte har en snor på tvers (dvs. festet i treverket på sidene), men det er ikke bra. Da kan treverket over tid få en liten svai innover på hver side og duken holder seg ikke stram.

forøvrig ser det ikke dumt ut med det opphenget som @nudua nevner. Har bare ikke prøvd det selv.

1 Like

Nei, nå overdriver dere :smile:
Folk må få henge opp kanvassene sine akkurat hvordan de vil, men så nøye er det virkelig ikke.

Skulle trevirke få en svai over tid så er det trekiler i hvert hjørne som kan justeres og rette dette opp igjen. Både rammen og treverket er levende materialer som beveger seg, derfor skal det kunne justeres etterhvert. Rammer på store kanvasser har også ekstra forsterkinger utover 4 sider som skal forhindre bevegelser.

Man må ikke blir redd for å “bruke” lerretene for det de er ment til. Sliter du med daglig angst om hva som vil kunne komme til å skje, kan du alltids gjøre som her:

5 Likes

Hva med de av oss som fikke ramme i stål uten å tenke noe over hva rammen skulle vært laget av? Noen pro’s and cons på stålramme?

Hehe. Enig med deg. men det var nå en som spurte da.
fin banksy forresten.

Bare så det er sagt, dette er ikke min Banksy.
Den lå til salgs på BF før nyttår til en liten formue.

Aluminiumsrammer er veldig bra, du slipper hele problemet med at lerretet forskyver seg.

2 Likes

Jeg er helt for å sku inn skruer i et canvas og fikse en tråd, da slipper du unna med kun ett hull i veggen.

Som andre her har nevnt er et alternativ å sette inn 2 x plugger (ved betong/mur) + skruer i veggen, husk vater :smile:

Anbefaler denne typen plugg (de fra Ikea lager unødvendig store hull i veggen), slagborr er å anbefale ved mur/betong.

Jeg vil egentlig aldri bruke tråd på lerret, lerretene blir fort skjeve og de vil henge ut fra toppen. Om skruehull er et problem ville jeg heller skrudd inn en hempe på midten av lerretet et sted.

tror jeg tilgode å se et bilde av et innrammet lerret her inne. er det noen spesiell grunn til at så få velger å ramme inn lerretene sine?

Jeg synes det er desidert finest uten noe innramming. Enkelt og greit.

1 Like