Henge opp innrammede bilder på gipsvegg

Hei,

mener det var en tråd på dette tidligere, men kanskje det har dukket opp noen nye løsninger på markedet siste året…?

Ønsker å henger opp flere bilder på gipsvegger (helsparklet) og ønsker å lage minst mulig merker på veggen (bildene må selvsagt henge trygt).

De største bildene er 2 x 1 meter og dermed ganske tunge.

Noen som har tips og vet hvilke butikker i Oslo som selger oppheng?

Bruker endel av denne fra Clas’ern:
http://m.clasohlson.com/no/Herkules-gipskrok/31-4620
Superlett å montere og etterlater et lite hull på 1-2mm. Ellers har jeg festet tunge bilder direkte i stender med én skrue.

3 Likes

Disse. Lette å banke inn, lette å fjerne, tåler masse. Finnes i hvitt også. Anbefaler dem varmt.

3 Likes

Bruker kun den fra Clas Ohlson som @Ceroxol henviser til. Bruker en liten spiker til å lage hullet slik at jeg får retningen. Treffer jeg stander er det bare en bonus.

Opphengene nevnt over er sikkert gode nok, men jeg kjører inn skikkelig gipsplukk med skrue i, da ødelegger jeg ihvertfall ikke nattesøvnen for å si det slik.

Kan man flytte bilde 5 cm for å treffe en stender er jo det absolutt å foretrekke.

1 Like

Alternativt kan man kjøpe gallerilist som man henger helt oppunder taket. Her henger man bilder i fra en nylontråd som man kan flytte horisontalt og justere vertikalt slik at man har mulighet til å henge opp nye bilder uten å lage nye hull i veggen. Jeg har slik i galleriet og det tar ofte lang tid før folk forstår hvordan bildene er hengt opp.

På bildet er det hengt opp i begge hjørner, men på de fleste bilder henges det i midten som vanlig.

http://www.gallerilister.dk/images/gallerilister-top.jpg

1 Like

Jeg tok det som en selvfølge at det var snakk om å henge opp bilder hjemme, og da synes jeg jo at en Gallerilist er veldig alternativt. Har tilgode å se noe slikt i private hjem, men i et galleri er det helt sikkert praktisk.
Men ok, du skriver alternativt, og det er det jo.

Ikke la deg lure av navnet. Jeg har slike hjemme selv. Veldig kjekt når veggene er av betong.

1 Like

Har tenkt en del på gallerilist selv, den “beste” veggen min er en bærevegg. Men syns du ikke de snørene blir veldig stygge? Finnes det noen alternativer?

1 Like

Er veggen hvit så er de så anonyme at du ikke legger merke til dem. Du ser dem hvis du går inn for å se dem på samme måte som du ser “hakket i veggen” du vet er der, men jeg har hatt gjester hjemme som ikke har sett den før jeg har gjort dem oppmerksom på det. 90% usynlig.

1 Like

Tror man utvilker asymmetrifobi av gallerilisten over tid, men veldig praktik…
Bruker Herkules til lerret og gipskrok til rammer…

Jeg skal også henge opp et bilde på en gipsvegg snarlig, men problemet mitt er at den aktuelle veggen ikke er lektet ut, men at gipsen er limt direkte på siporex i bakkant. Er det noen som har noen erfaringer eller forslag til løsning? Ingen plass til gipskrok dessverre, og siporex er tåler knapt at man ser stygt på det. Ønsker naturlig nok minst mulig inngripen i den grad det lar seg gjøre, men det er kanskje å håpe vel mye.

Etter jeg fikk tips om herkules-kroken så har jeg kun brukt den…lager kun ett lite hull og tåler vekt på opp til 25 kg, det er mye:)

1 Like

Her er det bare å hamre inn en betongplugg. Bor et hull,og inn med pluggen. Skulle den vri seg,tar du bare litt lim på selve pluggen. Henger som bare det.

Og hvorfor er folk så redd for å lage hull i veggen, bilde skal jo henge over uansett. Og skulle man angre eller flytte bilde engang,så er det bare å sparkle igjen, det er gjort på 1 minutt.

1 Like

Tror ikke min nattesøvn ville blitt ødelagt uansett verdi på bilde… Herkulesplugg er undervurdert med både belastning og hvor enkelt det er å bruke. Har aldri vært borti noenting som har falt ned. Et bilde er ikke veldig tung hvis ikke det er snakk om en ramme av bly eller stål og dimensjoner på mange m2…

Takker for raske svar, da blir det Herkules til lerret og gipskrok til rammer :slight_smile:

1 Like

Har du hengt opp mange bilder eller lerret med Hercules plugg/krok??? Og som du har bilder av?

Henger ikke lerret i blindrammen,eller bruker du/dere wire inni,som da festes på disse “kanongode” krokene?

Nei, nattesøvnen hadde virkelig vært ødelagt hvis jeg hadde hengt noe som kostet mer enn pluggen på den pluggen.

Jeg vil herved slå et slag for anker eller stenderverk.
:sunglasses::sunglasses::+1::+1:

Har hengt opp både store lerret og store bilder i ramme med Herkules. Ingen bilder av resultatet, men alle henger ennå. Har hengt de i de i oppheng på hver side som rammemaker monterer. Trodde ingen brukte wire lenger.
Lerretene er forøvrig vanligvis endel lettere en bilde i ramme. Bruk gjerne store plugger, men det er unødvendig i mine øyne…

Ville gått for Herkulesen da den tåler opp til 25 kg!

Du som har siporex bak gipsplaten vil vanlig gipsplugg med lange skruer være det beste alternativet! Pluggen vil feste seg godt nok i gipsen!
Får også siporex plugger! Men det er overkill! Store og stygge!

1 Like

Nei tror ikke wire er vanlig lengre,men lurte nå bare på det.

Men det jeg har lagt merke til da, er at de fleste som sier de henger sine store og tunge bilder og lerreter opp,kun etter en Herkules plugg eller tilsvarende, faktisk henger bildene sine på det som minner om smartpanel ( som jo er vanlig i dagen hus ) eller panel ,og der er det jammen ikke lett å få inn en Herkules plugg. Så der tipper jeg det er brukt gode gamle skruer el. .

Et unntak jeg har sett er en som etter eget utsagn kun har brukt 1 stk gipsplugg på sitt La Cage Qui Fond, som da i tillegg faktisk har dobbel ramme. 1 stk altså på et såpass stort bilde. Kanskje det er wire der da? Ellers blir det fort topptungt i øverste list.