Hva sier spåkulen om verdien på Dolktrykk?

Noen som tør å spå verdiutvikling på Dolk sine stensiltrykk nå som han har sagt at det er slutt på stensil?

Jeg vet det er lite stas å besvare et spørsmål med et spørsmål, men hva tror du selv?

Det kommer jo tydeligvis ikke flere, og mange liker både motivene og selve stensilkunsten.
Jeg har troen.

Jeg tror Dolk kommer til å bli en større kunstner nå med den nye retningen.
Trykkene vil øke i verdi ettersom Dolk hever sin status og printene kommer kanskje være det som er mulig å få tak i. De nye bildene er jo ikke noe vi helt normal har råd til.

Uten å påstå å være noe som helst ekspert, så tror jeg Dolk er en relativt trygg investering, også selv om den nye retningen ikke skulle slå an.

Blir Dolk et større navn så vil stensilkunsten nok få større etterspørsel da folk “vil ha en Dolk” og stensilkunsten vil være overkommelig å få tak i.

Skulle prosjektet feile vil fremdeles stensilkunsten forbli populær.

Har ingen tro på at trykkene blir mindre verdt uansett hvordan han gjør det i den nye sjangeren. Hvorvidt det han gjør nå treffer eller ikke interesserer meg ikke så mye.
En må ikke glemme at han er vår viktigste, mest anerkjente nasjonalt/internasjonalt og i sin periode dyktigste street artist. I den perioden som har med trykk osv var han vår viktigste, vår referanse. Hans rolle her vil aldri bli borte.
Han vil alltid bli stående som numero ono kunsthistorisk i street art perioden i alle referanser i Norge.
Sånn er det bare.
Har ikke noen stor dolk samling, men har ingen angst for at de bildene jeg har skal bli verdiløse.

Etter å ha satt så dype spor tror jeg det er meget safe! Jeg likte ikke det nye men elsker det gamle, er selv fra Bergen og han har satt sine spor!

Siden alle er så positive og sikker på prisnivået til dolk framover må jeg nesten være uenig :slight_smile: tror mange som har " investert" blir usikker og vil Berge pengene dermed kommer mange bilder for salg og prisene faller. Men håper jo jeg tar feil :slight_smile:

Er det en ting jeg har lært er det å ikke ta seg vann over hodet når det kommer til ulike kunstkjøp. Kjøp det du liker, og ikke minst det du har råd til. Forblir verdien den samme om noen år, eller kanskje til og med har økt, får du ta det som en bonus. Har selv kjøpt et bilde jeg ble anbefalt som en investering, og etter å ha blitt lei av det måtte jeg tilslutt donere det vekk til et loppemarked fordi ingen engang ville ha det til det som ble en gi bort-pris tilslutt.

Dog tviler jeg på at Dolk ligger til 1000-lappen på finn.no om noen år, men begynner du å spekulere i kunst har du i de fleste tilfeller allerede tapt på forhånd.

1 Like

Tror all kunsten til Dolk fra “gateperioden” vil stige i verdi, og kanskje spesielt trykk. Tilsvarende effekt en har sett med Banksy, markedet vet at det ikke vil komme flere verk og dermed stiger verdien på det eksisterende som er tilgjengelig. En ser også samme effekten hos kunstnere som har gått bort.

De fleste kunstnere har også ulike “epoker” i sin karriere, og noen “epoker” er mer populære enn andre. Jeg har inntrykket at mange både i Norge og internasjonalt er veldig glade i kunsten til Dolk - den har også et uttrykk som er “enkelt” for den brede masse å forstå i forhold til mye annen samtidskunst, noe som gir Dolk et bredt nedslagsfelt hos den gjennomsnittlige kunstkjøperen.

Jeg synes det er veldig kult at Dolk utvikler seg videre, men jeg vil nok alltid like hans gamle verker meget godt, både på gaten og på veggen min :slight_smile:

6 Likes

Nå produserer jo Banksy stadig vekk nye og flere trykk, men det er en annen diskusjon.

Banksy har blitt så stor og det er nå så store kommersielle interesser bundet opp i navnet og kunsten hans at han kommer til å bli husket som stensilkunstens far for all ettertid. Problemet til Dolk er at han risikerer å bli glemt dersom han ikke opprettholder sin posisjon. Det er ikke nok å dø eller å slutte å lage kunst dessverre.

1 Like

Hadde kursen vært bedre hadde det vært gode tider å handle i UK. Virker som prisene er på vei ned der…