Hvem er de beste street art kunstnerene?

Jeg så at det ble startet et veldig interessant diskusjon her i forhold til originale arbeider vs edisjoner, men så begynte noen å stille spørsmål ved Banksy. Så for å dra deler av den diskusjonen videre er jeg veldig interessert i hvem dere mener er de beste / viktigste /mest vellykete street art kunstnerne?

4 Likes

Basquiat, banksy, keith haring & invader.

5 Likes

Blek Le Rat, Noen ganger forundret over at han ikke er høyere priset.

Godt spørsmål. Meget godt spørsmål. Den største av de alle er etter min mening Banksy, men samtidig er han for meg mer eller mindre uoppnåelig når det kommer til å få verk fra han på veggen i min heim.

Ellers mener jeg følgende kunstnere lager kunst som treffer meg:
Pøbel
Harrington
Pejac

Går lottogevinsten hjem i kveld så kommer jeg til å handle mer av de nevnte over. Og da snakker vi ikke trykk :stuck_out_tongue:

3 Likes

Ingen vits å vente på en gevinst, det er bare å pantsette huset!

Ellers er jeg dønn enig med alle tre som har svart :slight_smile: Vil bare legge til JR.

1 Like

Kom gjerne med noen begrunnelser her.

Basquiat og Keith Harring har jeg egentlig ikke lyst til å legge inn under street art. Jeg vet at du får bank hvis du nevner street art til de serriøse dealerne deres, samtidig som kunsthandlerne prøver å få de lengst mulig inn i street art verden for å legitimere det andre de selger. Er enig i at begge har elementer som kan minne om street art, men personlig mener jeg street art begynte på 90-tallet og har gradvis utviklet seg frem til i dag.

Jeg vil legge til Os Gemeos. Jeg skulle gjerne kunnet mer om dem, men for meg ser det ut som at de har vært viktige for en hel generasjon fra Sør Amerika, som har sett en mulighet igjennom hva de to gutta har fått til.

1 Like

Bodde mange år i Bergen, men fikk egentlig først sansen for gatekunst etter et besøk i Penang, Indonesia, hovedsaklig fra Ernest Zacharevic. Oppdaget også at folk valfartet til Georgetown (Penang) for å se på og fotografere kunsten (og for å spise verdens beste mat),

2 Likes

Streetart kom kanskje til Norge på 90 tallet? Men i USA startet det vell allerede på tidlig 70 tallet… igjennom hele 80tallet så var det jo bla. svært populært å fullspraye t-bane vogner og andre vegger i NY. Mener å ha lest at Basquiat og Keith Harring ble inspirert av street art på denne tiden, men de er kanskje ikke å definere som street artister av den grunn, hva vil du legge de inn under? :slight_smile:

selv vil jeg legge til Dface :slight_smile:

Enig med Os Gemeos også - de svære originalene er helt fantastiske.

Ellers må jeg nok insistere på at både H og B er street artists, spesielt siden de gjorde dette masse FØR de ble berømte - de er først kommet inn i varmen til seriøse dealere etterpå - de kan være så allergiske mot street art de bare vil.

Så lang nese til alle art dealere :sunglasses:

Shepard fairey og Stik bør kanskje nevnes.

1 Like

Roa hører med synes jeg

1 Like

Tråder som dette er alltid spennende !

Hvem er den beste gatekunstneren?
Det er en klisje å si at Conor Harrington tar pusten fra meg, men det er ingen gatekunstverk som har imponert meg så mye som Harringtons. Hans klassiske, men samtidig moderne uttrykksform i et abstrakt perspektiv er ulikt (og bedre enn) det meste på gatekunstscenen.

CH er per nå den med størst «WOW» faktor hos meg.

4 Likes

Jeg mener det er en stor forskjell mellom graffiti og street art. H og B var begge en viktig del av graffitimiljøet, og har selvfølgelig vært en stor inspirasjonskilde for mange i senere tid. Basquiat har vel heller aldri jobbet utendørs under eget navn med den stilen vi kjenner igjen fra lerret?

Street art for meg er når du planlegger hva du skal gjøre ute, men graffiti bare skjer fordi du har muligheten. Jeg vet at den deffinisjonen gir mulighet for mange gråsoner, men jeg syntes det er essensen.

@Ulrik hvorfor syntes du Stik bør nevnes?

Jeg har vært så heldig å kunne beskue en stor CH original ved flere anledninger, de er helt sinnsyke!! :slight_smile:

1 Like

Men der kommer poenget til Gard inn igjen - de kjemper med nebb og klør for å få ham definert som en samtidskunstner for å kunne forlange høyere priser.

Hvem snakker du om nå?

Conor Harrington :slight_smile:
Eller kanskje de har lykkes allerede, hva vet jeg?

En som har holdt på lenge er svenske Dan Park. Han fremstår som hel ved.

d

Jeg syns det meste av det jeg ser på nettet av gatekunst er klissete og barnslig. I den grad det er ment å slå politisk er det håpløst korrekt.

Politisk korrekt hvis man er på riktig side politisk. Ellers politisk meget ukorrekt.

@Gard

Jeg kan chippe litt inn om Stik i påvente av @Ulrik

Helt enig i at Stik bør nevnes i toppsjiktet av gatekunstnere, bl.a basert på følgende:

  1. Stik’s bakgrunn som en kar som levde på gata sammen med de som hadde det tøffest i Øst-London på slutten av 90-tallet. Det sies at han begynte å male sine Stik-figurer om natten siden han ikke fikk sove, og at disse figurene holdt han med selskap i vanskelige tider.

  2. Stik’s hjelp til veldedige organisasjoner. Stik har hjulpet utallige veldedige organisasjoner og stort sett alt av vegger / arbeid han lager er tilknyttet en veldedig organisasjon. Han autentiserer kun sine ‘street pieces’ i de tilfeller der disse selges til inntekt for en veldedig org.

  3. Stik’s kunst: de ekstremt enkle Stik-figurene projiserer (for min del i alle fall) et vidt spekter av følelser og situasjoner, og de er lette og kjenne seg igjen i. Figurene er også lett å ‘falle for’, og tilegne egne tanker og meninger.

  4. Stik’s gatekunst: Stik har laget sentrale og viden kjente vegger / murals i mange byer, da spesielt London. Utrolig mange stilige Stik-pieces i Shoreditch og Hackney. Stik har også mange store verk i NY, og sist, men ikke minst, han har jo også malt i Norge - på de to vindmøllene som står på Utsira.

Sikkert mange andre gode grunner til å like Stik også - samtidig har jeg full forståelse for at mange finner kunsten hans ‘enkel’ og lite meningsfull. Til det er alt jeg kan si at - prøv å ‘se’ bak de enkle Stik-figur linjene :slight_smile:

4 Likes