Innramming uten passepartout

Hei!

Jeg har fått rammet inn tre bilder av Nupen. Ser ikke ut som det er særlig med luft mellom bilde og AR glasset. Grunnen var at motivet i seg selv har en liten overgang… Jeg er redd for at bildet kan ta skade av dette over årenes løp. Jeg kan ikke mye om innramming, men etter å ha lest en del nå, så er ikke dette noe lurt da motivet kan sitte igjen i glasset om noen år? To spørsmål:

  1. Burde jeg ramme det om med list/passepartout? Da blir det vel full omramming til 6-7000 kroner…
  2. Burde rammemaker ha sagt dette til meg når jeg rammet det inn? Eller er det liten risiko iom. at bildet er fra slutten 80- tallet?

:confused:

8 Likes

Det var VELDIG pent!

Takker! :slight_smile:

1 Like

Jeg har aldri hørt at det kan by på problemer uten passepartout. Dog, jeg er ganske så fersk innen dette område. Utfordringen med passpartout i ditt tilfelle er vel at det tar litt av den fine effekten med at bildene er koblet på et vis. Veldig pent slik det er i dag. :slight_smile:

Hvis motivet er i direkte kontakt med glasset bør det absolutt rammes inn på nytt. Man kan oppnå samme utseende på en innramming uten at motivet er i direkte kontakt med glass.

Veldig fint bilde!

Ser at mange her inne skriver at innramming uten luft mellom bildet og glasset ødelegger bildene, at bildene blir hengende fast i glasset osv. Det hadde vært fint med mer konkrete eksempler der dette faktisk har skjedd. Hvilke type trykk, teknikk, papir, glass osv som har blitt brukt der dette har skjedd. Har selv hatt flere billigere bilder rammet inn der bildet har ligget direkte mot glasset i flere år og ser like bra ut som da det ble rammet inn. Synes bildene i tråden så veldig fine ut som de var og jeg ville ikke rammet de om, med mindre jeg var sikker på at de ville bli ødelagt av den innrammingen de har.

1 Like

Det Ulrik sier stemmer. Spør hvilken som helst rammemaker. Har faktisk opplevd dette selv, skulle skifte rammen på et trykk (tror jeg hadde en billig Ikea-ramme uten passepartout), og da hang halve trykket igjen på innsiden av glasset… :upside_down_face:

Som Gulosten sier oppstår problemene som oftest først når bildene fjernes fra ramme og glass. Dette uavhengig av type glass…

Her er et greit eksempel på blekk på glass :slight_smile: Et arvet bilde av Anders Tagnan, hvor alt det sort-sorte sitter på glasset.

2 Likes

:hushed: Dette er jo ikkje bra… Da forsvinner jo litt av poenget om halve bildet henger igjen om 10 år. Er jo noe å være OBS på når man kjøper også… Da må jeg få fikset dette asap. Takker for svar!

Se forøvrig “Eksempel på innramming” tråden det har dette vært diskutert endel der og. Har selv fått lagt en passepartout på mitt ene SC bilde forleden dag. Og som du vil se av bildene funker det svært bra.