Kunst ved lidelsens ende

Remembrance_Rebecca_Ravneberg2

I fotoboken Remembrance utforsker kunstfotograf Rebecca Ravneberg, nå aktuell som en av de fem nominerte til Fotografis portfoliopris, historiene vi har om døden.

Prosjektet har lært meg at lidelse og sorg i forhold til døden har alt å gjøre med historien vi forteller oss selv. Vi lider ikke fordi vi har smerte - Vi lider fordi noe ikke stemmer med historien vi forteller oss selv. Vi lider når vi sloss med virkeligheten. Når vi ikke elsker det som er.

Gjennom utviklingen av boken har jeg ofte spurt meg selv; Hvordan ville jeg forholdt meg til døden hvis jeg kom fra en annen kultur, tilhørte en annen religion eller var født i en annen tid? Ville jeg fortsatt sørge for tapet av noen nær meg? Eller ville jeg, rart som det høres ut, feiret?

Er det én ting jeg har lært etter mammas bortgang er det at døden kan lære oss å leve bedre. Den kan hjelpe oss med å finne en god balanse mellom det som er forventet av oss, det vi brenner for, og lengter etter å gjøre. Med Remembrance følger jeg hjertet mitt, og håper å inspirere andre til å gjøre det samme.

Utpekt av Kickstarter som et prosjekt de elsker

www.rebeccaravneberg.com

Om Rebecca Ravneberg (34)

Rebecca Ravneberg er en prisvinnende fotograf utdannet ved Spéos Photographic Institute i Paris.
I fjor ble bilder fra boken Remembrance omtalt i fotomagasinet Uncertain States of Scandinavia, og bilder fra serien ble vist i Oslo, London og København. Samme år kom hun på andreplass i Galleri Ramfjords stipendutstilling.
Rebecca har fotografert siden 2009 og har vist sine arbeider i gallerier både nasjonalt og internasjonalt. Hun har bodd i Paris, Berlin, Stockholm, Oslo, Spania, Mexico, Brasil og Canada. Nå tilbringer hun, med mannen sin og deres ett år gamle datter, foreldrepermisjon på Costa Rica.

7 Likes