Martin Whatson Tiger + Fortolling diskusjon/informasjon

Jeg fikk Son of man i tuben :D! wohoo!!

7 Likes

Nå har jeg igjen fått en mail fra Posten hvor det tydelig kommer frem.
VI OMFORTOLLER IKKE VARER FRA GRAFFITIPRINTS ETTER 8 DESEMBER.

Så hvis noen får omfortollet,eller får varen sin uten toll direkte videresent fra «London Amu» etter 8 desember ville jeg satt stor pris på å få tilsendt ditt sendingsnummer på PM.
Har allerede fått noen sendingsnummer på noen som har blitt omfortollet, og det har ihvertfall fått Postens kundeservice til og lure,får nå er min klage på avslaget ihvertfall videresent til «noen»i Posten som skal se oå saken igjen.

1 Like

Selv om jeg har hentet ut pakken min og er fornøyd, er jeg provosert for problemene dere andre opplever med posten. Jeg sendte derfor en e-post hvor jeg skrev:

Hvorfor tar dere ikke ansvar for feilene dere gjør og omfortoller pakker fra GF etter 8.desember?

Svaret jeg fikk var:

Vi har fått beskjed om at pakker fra Grafittiprint, skal fortolles om verdien er over 350,- og dette må vi forholde oss til. Du må hente ut pakken og eventuelt søke tolletaten om refusjon om du mener det er feil.

Lurer på hvor posten ansatte har fått denne informasjonen fra? Tolletaten?

Jeg har forøvrig hørt at det foregår en diskusjon om hvorvidt varer fra GF er regnet som kunst…!!! Håper dette ikke er tilfelle.

1 Like

Hvis tolletaten har bestemt at pakker fra GP skal fortolles, må det bety at de ikke regner GP som mellommann for kunstner. Spørsmålet er da om GPs faktiske rolle. Hvis GP først kjøper bilder av kunstneren (eller har opsjoner for kjøp), for så å selge i galleriet, vil GP ikke være mellommann. Mulig Tolletaten har tolket GP sin handel på denne måten (eller faktisk undersøkt og komt frem til at slik driver GP).

For ordens skyld… dette er en mulig forklaring som jeg ikke tror på. Jeg er overbevist om at GP faktisk er mellommann, og det kan sikkert bekreftes av forumitter som kjenner GP bedre enn meg.

Det er ingen tvil om at GP er direkte mellommann. Kunstner gjør ingenting annet enn å sende originalverk til GP, så tar han seg av resten. Er opplaget HF, må selvfølgelig kunstner gjøre litt mer jobb…

Dette med moms til Norge skaper veldig mye ekstra arbeid for GP, så han er veldig interessert i å gi den informasjonen som er nødvendig. Noen tiltak har vært prøvd ut, men ser ikke ut til at dette er noe Posten aksepterer.

Så hvis noen her vet eksakt hva posten ønsker for at dette skal gå smertefritt, så del gjerne informasjonen slik at jeg kan sørge for at GP har dette på plass til neste slipp i 2018.
Slik som jeg oppfatter så ønsker Posten all informasjon på faktura/invoice, men dette vet jeg at blandt annet Howard-Griffin gjør, men det ser jo ikke ut til å hjelpe.

2 Likes

Vil tro at en attest som viser at GP faktisk er mellommmann, sammen med det som trengs for at kunstverket skal defineres som kunst etter MVA loven (dvs. kunst i begrenset antall), skal holde. Må da være det første punktet posten ikke “tror” på.

Når jeg fikk fra Howard-Griffin sist så stod det kun “Artwork” i invoice/sendingspapirer, men var 2 andre lapper festet på tuben med info. Spurte posten om dette og det er kun info i sendingspapirene som blir tatt hensyn til.

Posten nekte tydligvis å gi ut pakken uten å betale 831kr… Å tollveseten som jeg også har snakket med sier at den skal ikke betales for… Noe så latterlig!!

Her er det bare å pepre Posten med mailer og dokumentasjon, hver dag, og til alle avdelinger, og heng gjerne på en sjef eller to, slike mailer hater de. KJØR PÅ FOLKENS, FOR HER ER DET NOE SOM SKURRER!!!

Mange som ikke er fornøyde med tigerne sine, eller vil finansiere julegaver :thinking:

1 Like

Sikkert mange som ikke oppdaget at de ikke hadde veggplass,før de bestilte,eller ikke har fått lov av fruen og henge opp.

12 Likes

Eller så skal de kanskje finansiere et annet kunstkjøp? Kanskje til og med fått en uventet strømregning eller noe? :blush:

Bare 3 kunstspekulanter hittil? Ikke verst. Godt å se at den ene også er inkludert kunstavgift. Han betaler det sikkert inn når han har solgt den.

Begynner å bli litt engstelig for min Tiger. Siste sporing er London AMU 2. desember?

Bør jeg etterlyse det snart?

1 Like

Jeg er interessert i en til kost + litt for evt trøbbel med tollvesenet, om noen fikk akutt plassmangel :wink:

Er samme på min HF, sitter vel i tollen å vurderer hvor mye de mangler til julebordet :laughing:

3 Likes

Hallo igjen ja

Har nettopp pratet med Tolletaten,IGJEN, og denne gangen var beskjeden klar. Unngå i det lengste å hente denne forsendelsen, sett press på Posten og be DE ordne opp i eventuell feil-fortollinger de foretar.Hvis det du sier er rett,skal dette helt klart “rett hjem i postkassa”,kun tolldeklareres ,men uten MVA. Hente ut denne pakken, og sende krav til Tollvesenet gir kun ekstra arbeid til alle.

5 Likes

Håper Tolletaten setter litt press på posten også når de nå får massevis av krav :+1:

Snakka med en kompis nå og hans HF har også siste oppdatering “Sending sendt fra avsenderland” London AMU 30.11 kl 15:37…

Kom forresten til å tenke på at en tube fra GP er lett gjennkjennelig for posten med denne geipende dronningen utenpå. Og om det faktisk er sant at dei har ein “sak” gåande med tollettaten mtp fortolling av pakker fra GP, så er det ikkje utenkelig at der ligger en fine haug med slike tuber i eit hjørne på mottakskontoret i Oslo… At de ikkje er scannet inn i landet enda, selv om de ligger der? :stuck_out_tongue:
Begynner å bli høyt nivå på konspirasjonsteoriene her nå, men kven veit…

Sendt utallige Mail til posten og snakket med de gjentatte ganger, de har fått klar beskjed fra høyeste hold at alt fra GF skal ha 25% mva. Men tollvesen kan ikke fatte dette da jeg snakket med de. Dette provoserer meg så inn i *******!! :rage::rage: Dette fører jo bare til ekstra arbeid for alle. Ikkje vet eg kem som tjene på dette! All info ble sendt gjentatte ganger til ksutland for 2 uker siden uten en pip…

Ja samme svar som jeg får. Send mail på mail,men bland inn alle fra ledelsen i Posten og,på Toll.no finnes også mailadresser til noen Tollsjefer. Alle har godt av å få en sintemail med dog med gode argument. BRA!!Stå På