AFK - No lost generation

https://www.instagram.com/p/B54Ic8WpNHO/?igshid=wim4t7ivk1c8

3 Likes

Hva er greien med apen og rotten? I the trivium var det med en ape ganske lik banksy’s aper, med teksten “Banksy did it”. Hilsen en som ikke er så flink til å tolke kunst🤷‍♂️

1 Like

Noen av mine tanker rundt AFKs verker.

AFK oppfordre nok folk til å lete, finne og lete mer, selv om man kanskje ikke liker det man finnee. Man må såklart være åpen til å bruke tid og være mottagelig for ny informasjon, som skurrer veldig med det vi leser i mainstream media og blir fortalt/indoktrinert til å tro/mene i ung alder… Men etterhvert som vi vokser til og tør åpne øyene (Trivium har begynt å våkne) og bruke våre egne kritiske sanser, så er det mye som ikke stemmer helt i vår “normale virkelighetsoppfatning” (Hans verk Cognitive Dissonance er ganske tydelig her f.eks).

Mye av vår informasjonsflyt skjer via medier/styresmakter og de fleste har en større agenda i dagens samfunn, så her kjemper han hardt for pressefrihet (faktisk frihet) og formidling av faktiske hendelser/sannheter - Assange er jo et navn AFK har referert til flere ganger. Eventen Question Everything i februar 2018 tok plass på Media City Bergen, men hvor mye dekning fikk denne hos de store medieselskapene? ala reprise med Assange-bevegelsen tidligere i år…

mtp apen i Trivium, som har detonatoren til bananbombeklasen plassert i nærheten av en befolkningen og to tårn, så er nok dette ment for at vi skal være mer kritisk til hvem som faktisk sto bak 9/11 (Twin Towers). Om du leter litt i Trivium finner du to tårn, en bananklasebombr og apen sitter vell på knappen her, med ironiske refferanse om at det verken var USA selv eller AlQuida, men at Bansk sto bak det hele… (Spoilerbilder sjult lengre nede i innlegget)

Du finner også noe som eg syntes ligner på en akupukturnål, at visse folk bør roe seg ned. I “Mother” på Husnes kan du også finne en slik nål, om ann kikker litt nøye etter. Hvem bør roe seg ned, og hvorfor har disse konfliktene oppstått? Kan deler være basert på falsk mediavridning (Tilbake til Media City eventen) osv.

Jordkloden (eller skygger av verdensdelene i på dagens klode) er noe man finner i nesten alle AFK kunstverk. Den er nok der for å minne oss på at vi alle er ett og har felles ansvar, ikke bare for oss selv. I Trivium kan man se at den delt og såvidt sydd sammen igjen, ref til krig og store forskjeller i verden? Tolk som du ønsker.

Bevisst retorikk er jo hyppig brukt av mange politikere (og andre talspersoner) i media, “Grammar-Logic-Rethoric” er nøkkelen til å løse så mangt (eller få det som manipulere og få det som man selv ønsker)

9-tallet (f. eks som 4+3+2 i Trivium ) går ofte igjen i hans verk. (Se f. eks på opplagsnummer av Question Everything trykk-versjonene - Main, Bugged (ironisk i seg selv), Down the Rabbit hole (Alice) og Introspect. Er dette tilfeldig? Aldri i verden om det er)). Så søker du da litt på tallet 9, og leser mer om ha som er spessielt med tallet ni og lærer noe nytt eller åpner en tankedør til.

Kombinere denne tankedør en med at du også finner pyramidene i Trivium maleriet, og så kan du prøve å se om der er sammenheng mellom 9 og dem? Finner du noe?

… Så ja, eg tror alt har en refferanse, som nevnt tidligere må man virkelig gjøre en innsats for å finne og tolke mye av budskapene i hans verk, ofte på kryss av verken.

Dette synes eg gjør det desto gøyere å tenke på at så mange har AFKs kunstverk hengende som “pynt” i hjemmet sitt, uten å ane noe om hvor mye budskap som finnes i verkene! og hav AFKs meninger om disse sakene er, helt genialt!

Ett eksempel er jo da han måtte male over “Enjoy the real thing” og malte opp “QE” istedenfor. Samme budskap, men i ny innpakning. Her endret han også utseende på verket hver uke fremover for å se om folkt merket det…

“Making a martyr” ble jo en ironisk hit for media, og ble en hysterisk morsom fadese, hvor mediene satte fokus på Listhaug i bilde, når bilde henger der og forteller oss om at politikken vår blir overskygget av privatpersoner, istedenfor de faktisk viktige sakene som bør gjøres noe med i verden. Hvor genialt og spot on gatekunst er ikke det!? Dette bilde samlet også inn nærmere 1 million kroner til en god sak!

Personlig liker eg slike hidden clues, og når kunstverket er pent å se på, og eg kan assosiere mine egne tanker med noe av det eg mener kunstneren ønsker å formdle (kort fortalt, vær mer kritisk og søkende), ja da har man en triple threat da - digger AFK!

For de som fortsatt leser, og har begynt å søke, så anbefaler eg å ta turen ut til Flesland og se på “Empire of Sweet dreams” utenfor Comfort hotellet og let deg ihjel… Enkel hjelp er å scanne en av QR koden (se listen under her - spoiler) du finner ved verket og let vider med hjelpen derfra. Eg kan ikke garantere at du liker noe av det du kommer til å finne, men det er utrolig mye informasjon der ute som du selv finne, og tørre å lete videre i.

Lykke til.

PS, dette er bare noen av tingene eg har funnet og sett mer på, så lytter gledelig til deres mening/oppfatning/tolkning av hans verk.

Trykk for Spoiler bildene

Liten jukseliste til de som måtte ønske det

23 Likes

Her var du god! :gift_heart:

Herlig @Shagga_Son_of_Dolf :ok_hand:t3:

Nå snakker vi Shagga! Takk! Lagde en kunstanalyse-tråd for noen år siden, men den slo dessverre aldri helt an. Håper på flere tolkninger fremover. Kunst uten budskap er ihvertfall for meg blitt rimelig uinteressant.

2 Likes