Aftenposten: Kunstsamlerne

Aftenposten har laget en web serie med 4 episoder der de snakker med noen av de største samlerne i Norge. Absolutt verdt en titt for gode råd til alt om har med samling å gjøre.

http://www.aftenposten.no/webtv/#!/102366

4 Likes

Et spennende innblikk i offentlig kunst, lagring av kunst, personlig kunstinteresse og forhold mellom kunstner, galleri & kjøper. Ser tydelige paralleller med street art med lagring av trykk, kontakte galleri/commission, motiver på gata osv… At en samling er mer en livsstil enn en hobby er vell noe man kjenner seg godt igjen i… :wink:

Et spennende tema, da kjente samlere kan gi en drøy prisøkning til en kunstner. Ligger en ny og spennende artikkel på fineart.no om en samler som har kjøpt verdens dyreste maleri til $300 mill og har et årlig kunstbudsjett på $1 bill… 32 år gammel jente…