Arvelige maleri og tolling

Hei, jeg har spørsmål i forhold til tolling på 100+ år gammel maleri ,som jeg eier og er arvelig i familien. Jeg fant ut at man trenger å betale toll/skatt på det og jeg 100% finner ingen logikk i det at jeg trenger å betale for noe jeg har ikke kjøpt og som har vart i familien hele live. Kan noen forklare hvorfor trenger jeg å betale for noe jeg eier fra før jeg har kommet i norge. Hva hvis en dag bestemmer å reise tilbakke til hjemmelandet mitt ? Betyr det jeg trenger å tolle det en gang til ?

1 Like

Varer du tar med deg inn i forbindelse med flytting skal i utgangspunktet ikke fortolles.
Varer du derimot får tilsendt fra utlandet skal fortolles uansett dersom verdiene overstiger visse summer. Har du vært på reise kan du ha med verdier opp til 6000 kr uten at det må fortolles…

Er det kunst blir det kun 5 % moms.
Varer du tar med ut trenger du ikke å fortolle før du kommer til destinasjonslandet.

1 Like

Hei Ulrik, takk for svar. Jeg leste at varer jeg tar i forbindelse med flytting ikke fortolles. Men det er problem der :

  1. Jeg flytet til norge for 10 år siden, men jeg har en annen hjem der jeg kommer fra. Så jeg aldri flytet alt jeg egentlig har. Så Jeg er litt usikker jeg kan egentlig bruke dette argumentet.
  2. Det er deklarasjon ved flytting man trenger å fylle ut i forhold til det som er skrevet i tolletaten det bør skje i rimmelige tid. Igjen, det har vart 10 år

Hvis verdien er under 6000 kroner kan du ta det med fra utlandet i forbindelse med reise hvor du har vært ute av landet i mer enn 24 timer. Hvis ikke må det fortolles dessverre.

1 Like