Hva tror dere om dette? Teknisk sett er det et usignert limited edition Banksy trykk. Det kan kanskje sammenlignes litt med Tesco Petrol Bomb-posteren, som går for 3-4000 kr nå. Den posteren er riktignok mer dekorativ, men samtidig er dette et mer “spesielt” verk.
Jeg syntes det er en kul og bra greie… De går for rundt 250-400 kr på Ebay nå, kan være verdt å plukke opp også for andre.
Besøkte Dismaland forrige uke og kjøpte tilsvarende bilde. Når en stod ved siden av vognen blei man automatisk fotografert og på vei ut av “slottet” fikk man tilbud om å kjøpe bildet med en selv stående i bakgrunnen. Morsom suvenir.
På samme måte som Tesco Bomb er det… Det er ikke nummerert opplag, men det er fortsatt begrenset (limited). Samtidig vet man med stor sikkerhet at Banksy ikke vil trykke opp flere kopier med påskriften “Summer 2015”.
Skulle jeg kjøpt noe fra i ettertid som hadde med Dismaland gjøre hadde jeg uten tvil gått for Zedsy - Poison Apple. Han hang opp en salgsplakat av eget print inne på dismaland (pengene gikk til Syria). Minner deg om noen andre du kjenner? Prøvde å få tak i et eksemplar idag, men no luck!
Som kunstverk er det elendig.
Som investering er det sikkert mulig å gjøre seg noen kroner.
Blir likevel litt matt om diskusjonen skal dreie seg om det er en god investering. En ting er å kjøpe kunstverk for investering. En annen ting er å kjøpe memorabilia og håpe at det skal være en god investering bare fordi det er Banksy. For meg blir det litt som å kjøpe en t-skjorte Banksy har brukt når han har sprayet eller stolen han satt på når han lagde Exit through the giftshop. Objektet har ingen verdi, men det er historien rundt som gjør det viktig. Hva det handler om vet jeg ikke, men kunst er det ikke.
Har overhodet ingen problemer med at folk tjener penger på investering, men spørsmålet hadde passet bedre på Hegnar.no enn Kunstveggen.