Banksy, falsk eller ekte?!?!

Jeg vil på forhånd si at jeg er klar over at dette innlegget er en smule spesielt, men jeg skriver dette fordi jeg er redd for at en venn av meg er i ferd med å bli lurt til å kjøpe falske Banksy verk. Samtidig er det kjedelig om disse skulle vise seg å være ekte og jeg gir et dårlig råd som fører til at han går glipp av en god handel. Har vært medlem på kunstveggen i noen år og jeg vet at kunnskapen rundt street art er sterk på forumet. Jeg trenger noen gode råd, og skal forsøke å forklare situasjonen så detaljert som mulig og forhåpentligvis vil/kan dere dele deres syn på saken…

Min venn eier og driver et av Kristiansands eldste kunstgallerier og jeg er ofte innom for å kikke og slå av en hyggelig kunstprat. En lørdag for noen uker siden var jeg på nytt innom og som vanlig gikk praten i street art - en favoritt hos oss begge. Like før jeg skulle gå ville han vise meg noe kult og gikk inn på bakrommet og hentet frem et lite innrammet bilde. Det var en Banksy Di-faced tenner som han hadde fått inn fra en bekjent som hevder å kjenne Banksy samt flere personer i Banksy’s nettverk.

Nå har jeg aldri sett en ekte, men for meg fremsto den som en dårlig kopi skrevet ut på billig kopipapir. Videre viste han frem flere bl.a. en hel A4 side med disse sedlene og fortalte at denne bekjente også hevdet å ha flere verk av Banksy. Han mente å sitte på hele opplaget på en spesialutgave av trykket “Ballon girl”, speilvendt, usignert og med et opplag på 10. Han kunne også vise til C.O.A på dette og tilbydde min venn og kjøpe hele opplaget for en god pris. Selv har jeg ikke sett noe til dette annet enn sedlene, men stoler på hva min venn forteller. Selv er jeg skeptisk til hele greien og før jeg gikk rådet jeg han til å være litt forsiktig. Om han absolutt ville kjøpe og så selge dette i galleriet burde han ta kontakt med noen som har god kunnskap rundt Banksy’s arbeider for å være på den sikre siden.

Han hadde fortalt min venn flere merkelige ting om kunstneren; at han het Robert Cunningham, at Banksy også var mannen bak Invader og at MBW egentlig var Banksy i filmen “Exit through the gift shop” men la på en fransk aksent.

I dag var jeg innom på nytt og jeg spurte hvordan det gikk og om han hadde undersøkt saken, noe han ikke hadde gjort. Han hadde istedenfor hatt denne bekjente innom som fortalte at han hadde fått inn flere nye Banksy originaler og at Banksy selv hadde vært i byen. Dette dokumenterte han i form av to bilder…

Da jeg så disse bildene gav jeg han mitt syn på saken; at dette bare er tull og at jeg er skeptisk veldig skeptisk til denne fyren og hva han forteller min venn. Vi ble derfor enige om at jeg skulle skrive dette innlegge for å få flere øyne på saken. Så hva tenker dere?

Dette er så utrolig enkelt. Tror dere at en gallerist som hevder å ha 10 balloon girl liggende vil selge dem samlet til en lokal kar som vandrer inn i galleriet? De er verdt en million stykket!
Bedrag og fanteri. Spørsmålet er jo om det burde vært politianmeldt… “Galleri selger forfalskninger”

4 Likes

Kanskje forklart meg litt feil her @Gammel_Erik Det er ikke snakk om at galleriet selger disse, men at galleristen som er min venn har fått tilbud om å kjøpe disse av en lokal fyr.

Kjøp heller en ekte Banksy på Bruun-Rasmussen på torsdag.http://www.bruun-rasmussen.dk/search.do?pg=3&iid=300943011&did=1005390&mode=detail

1 Like

Jeg blir skremt når en gallerist som visstnok driver det eldste kunstgalleriet i Kristiansand er såpass slepphendt, hvor mye forfalsket kunst har han solgt til intedanende tidligere? Selvfølgelig er dette juks og bedrag.

Hvis han allikevel ikke skjønner dette selv forstår jeg ikke. Her er det jo bare å kontakte Pest Control og få verkene/handelen verifisert. De sitter også på et eierregister. Jeg har selv gjort dette ved Banksy-handler for å være sikker på at selger er “registrert” på verket: http://www.pestcontroloffice.com/whatispco.html

Han kan jo lese denne også: Kjøpe Banksy

6 Likes

Han har verken kjøpt eller solgt noen av disse, bare fått tilbud om å kjøpe. Takk for tipset @Gulosten

Neida, sikkert bare jeg som ikke leste nøye nok :relaxed: Uansett, dette slipper din venn å gruble på. Hold dere unna.

1 Like

Må smile litt av bildene, om Banksy hadde vært innom Kristiansand så tror jeg ikke den lovlige “Kunstveggen” som her er avbildet er plassen han ville lagt igjen beskjeden sin :slight_smile:

1 Like

Her håper jeg at kompisen din tar kontakt med Økokrim tirsdag morgen. Post gjerne kontaktinformasjon på selgeren også så vi unngår at andre i Norge blir lurt!

http://www.aftenposten.no/kultur/Okokrim-Okende-problem-med-forfalskede-kunstverker-94675b.html?spid_rel=2

2 Likes

Bør ringe ei bjelle når det står “Bansky” og ikke "Banksy":thinking:

Fasit:

Falsk:

26 Likes

Det er riktig at hans døpenavn er Robin Gunningham. Alt det andre er jo bare tull og tøys… En speilvendt A/P Girl With Balloon ville nok ha kostet ca 1,5 Mill NOK i dagens marked og hvorfor ville noen ha behov for å selge 15 Mill med stor rabatt…? “Virker noe for godt til å være sant, er det som regel det!”

2 Likes

Er ikke “Cunningham” bare en av mange populære teorier ?

1 Like

Jo, bare en av mange teorier.

Men det finnes kun én fasit :wink:

Har sønnen din googlet litt igjen ?

7 Likes

Nei.

Det stemmer at det bare finnes en fasit, men om fasiten i dette tilfellet er at bare en person er Banksy, vel, det gjenstår å se.

Jeg forstår bare ikke helt denne konstateringen av at det er Cunningham. Hvis ikke du vet noe mer enn det som står på nett da

Du må presentere hva som gjør dette til den endelige fasiten. Jeg er nyskjerrig!

Av nysgjerrighet, hvordan gikk dette?

2 Likes