Banksy (UK) tråden

Det er nok en investorgruppe som har bestemt seg for å tette prisgapet mellom signerte og usignerte og deretter realisere sin samling med usignerte trykk…

1 Like

Ja det er veldig lett å bli konspirasjonsteoretiker i disse dager!

Nå er nå dette et nokså velkjent og til dels dokumentert fenomen innen kunstverdenen, så det er ikke ment som et forsøk på en konspirasjonsteori.

3 Likes

Bortsett fra 5,1 mill for et skadet trykk synes jeg ikke dette var så ille… I Norge kjøper jo folk trykk av Pushwagner for 100 000, en kunstner jeg liker godt, men han er jo ikke kjent utenfor Norges grenser.

Banksy har vært aktiv siden 1990-tallet og har hatt en enorm karriere siden dette, det er velfortjent at kunstmarkedet og de store samlerne får øynene opp for kunsten hans.

Banksy har gjort alt riktig: En mindre produksjon som gjør trykkene hans eksklusive og Pest Control som gjør en topp jobb med å forhindre forfalskninger. Han har også et veldig bra team rundt seg.

Banksy er mer enn en kunstner, han er et ikon og vil være en av de største kunstnerne fra vår tid - og da tenker jeg ikke bare innenfor gatekunstsjangeren.

Banksy får selvsagt mye hat fra “det etablerte markedet” når prisene begynner å gå opp, spesielt siden han ikke har kunstutdannelse etc. Jeg tenker prisene på lang sikt vil fortsette oppover, spesielt for canvas, som er enda mer eksklusive enn trykkene. Spesielt de fra de tidligere showene på 2000-tallet.

1 Like

Jeg er enig i det du skriver, men nå er vel trykkene til Banksy noen av de mest kostbare trykkene som selges på auksjon, uansett sjanger? Er dette riktig at han er priset høyere enn alle andre kunstnere eller er det en boble?

2 Likes

Vanvittige priser får man si ja. Akkurat signert gwb har jo vært i toppen og vil fortsette å være det. Er jo ikke enkelt å røyke ut et slikt eksemplar fra samlinger så at noen smeller til på det er ikke overraskende.

Når det gjelder LIITA virker det jo helt meningsløst å bla opp så mye for et trykk som man kunne fått tak i til £30-40k fra en hel bråte med gallerier. Men men. Denne auksjonen har jo medført at samtlige gallerier, folk med store samlinger av usignerte med mer har nå fått et varelager som tilsynelatende er verdt sinnsykt mye mer. Så ja, man kan lett bli litt betenkt her.

Så da får vi vel se hvordan Christies sin auksjon denne uken stikker avgårde.

Når de er sagt tror jeg at det vil stige, men avstanden mellom trykk og originaler har jo vært relativt liten så nå er det vel originalene sin tur til en tur opp i nord :slight_smile:

1 Like

Enig med det, men man ser jo verk av Warhol, Haring, Munch som går for de samme prisene. Disse kunstnerne er mer etablerte, men har også en produksjon som antakelig er 100 - 1000 x så stor som det Banksy har foreløpig…

Den usignerte liita’en (hellimt langs kantene til plate) til 2,5 millioner er litt overraskende.

Han har gitt ut ca 30.000 trykk hvis jeg ikke husker feil, ca 11.000 signerte og ca 19.000 usignerte.

Det er også ca 45 millioner dollarmillionærer i verden (Ca 163.000 i Norge) Så det finnes nok folk med kjøpekraft nok til å kjøpe disse 30.000 trykkene;)

1 Like

Du glemte å nevne alle de trykkene som har blitt gitt ut ulovlig av bla ansatte som solgte på siden. Var ikke noe stress den gangen om det var to stk nr 102/500 (f eks) når de kostet 50-100£.
Det totale antallet trykk er nok vanvittig mye høyere, men det er det jo ingen som vi snakke høyt om…

Hvis du snakker om backdoor prints, så får man jo ikke COA på disse, noe prisen gjenspeiler… Mao nada.

Jeg nekter å tro at Pest Control utgir doble COAs med den strenge sikkerheten de kjører…

Litt usikker på om du svarte på min post. Jeg svarte på phly sin oppsummering av antall verk… Så litt usikker på hva «Moa nada» betyr.

Det var jo førstemann til mølla for en coa når det åpnet for det.

Backdoor er jo identiske print som de «offisielle». Solgt ut av samme sjappe av de samme ansatte.
Ja den som var først til å registrere coa på «nr 102/500» har nå en mye høyere verdi på printet enn han andre stakkars karen.

1 Like

Og nettopp derfor er det likegyldig hvor mange backdoor-trykk der er, fordi det kun er antallet trykk med COA som gjelder.

1 Like

«Likegyldig» faktisk.
Jaja, skjønner vi har veldig ulikt syn på dette…

Er jo ikke syn, et Banksytrykk uten COA er verdt null.

Uten COA er det ingen seriøse kjøpere eller auksjonshus/gallerier som vil røre det.

Vært registrert på UAA lenge, aldri sett et backdoorprint bli solgt med COA. Tidligere ble de solgt for småpenger, hvor både kjøper og selger var vel vitende at de kjøpte en «plakat» og ikke et kunstverk…

1 Like

Og denne blir gøy å følge - Oktober er full av godbiter :slight_smile:

Tate Ward Auksjon - 14 oktober!

Med en Thrower inkludert :exploding_head:

1 Like

Imponerende prisstigning/ estimat på denne:

2 Likes

Sotheby’s will sell the oil-on-canvas work for between £3m and £5m (US$3.9 million to US$6.5m) estimates suggest. It will go on sale at a livestreamed auction in London on 21 October.

The Guardian - Bansky Monet Tribute

Finnes det et marked for Banksy i Norge?

Jeg har undersøkt ulike muligheter for salg av Banksy i utlandet, og som det skrives i en annen tråd (@Witchdoctor) er det en skrikende etterspørsel. Folk står i kø, og det er ikke snakk om småsummer. Samtidig opplever jeg at det er seriøse gallerier og samlere med et langt bredere interessefelt enn gatekunst som er interessert.

Henger markedet i Norge etter?

1 Like

Vil tro at Norge er et såpass lite land, og derfor markedet er for lite for slike priser her.

1 Like