Betaling til utlandet

Hei, jeg er blitt enig med en fyr i Italia om kjøp av ett print. Er det noen som har tips til trygge betalingsmåter (for både kjøper og selger), hvor jeg har muligheter til å holde igjen kjøpesum hvis det skulle være noe galt med verket? På forhånd takk!

Paypal er i alle fall trygt for kjøper. Litt verre for selger.

Bare sørg for at du ikke lar deg lure til å velge Paypal “send til familie eller venner”… Og hvis etternavnet til den italienske selgeren begynner på Sci… kan du ta kontakt med meg… da kan du forvente tull og tøys.

Alt for trygt for kjøper, kan skrive under på at det er verre for selger… :confused:

1 Like

Sett på banksyforum at du har hatt noen uheldige erfaringer der, synd at det skal være sånn noen ganger!

Man lærer i allefall… :slight_smile:

Gjør undersøkelser på hvem selgeren er. Får du godfølelsen er det vel bare å overføre via nettbank. Koster nesten ingenting. Paypal gir elendig vekslingskurs og avgifter på toppen… De har lenge hatt problemer når man klikker på at man ønsker at banken skal foreta vekslingen. Sier de skal fikse det, men har vært slik i evigheter nå.
Stoler du ikke på selgeren bør du se etter printet et annet sted.

I know. Håper trykket blir perf etter en tur til restaurator. Angrer på at jeg ikke kjøpte det av deg så du slapp unna alt kaoset.

Føler ikke noe usikkerhet med selger, men man vet jo aldri… selger ønsket overføring i nettbank, og det virker forøvrig greit nok. Venter på tilbakemelding fra pest control før jeg setter igang noen transaksjon, noen som har noen erfaring med hvor lang tid dette tar? Skulle gjerne ha bekreftet at printet er legit før jeg overfører noen titalls tusen til en kis jeg aldri har møtt!

få noen referanser. Det er en enkel måte å få litt mer trygghet på.

Ved bankoverføring har du null % sjangse til å se pengene igjen hvis du blir svindlet.

Personlig ville jeg vært svært forsiktig med å betale via bankoverføring til en person i utlandet med mindre man kjenner vedkommende fra før. Bruker man PayPal har man en viss trygghet om noe skulle gå gale. IKKE betal via GIFT, da kan man like gjerne overføre via bankoverføring om man liker risikosport. Lykke til :slight_smile:

4 Likes

Enig med @Bergen. Jeg ville brukt paypal. Og ikke gift payment. Gebyret må du jo da dekke, men det er jo en grei forsikring.