Blek Le Rat - nytt trykk i dag

https://blekleratoriginal.com/en/shop-2/

Sluppet i dag. En av hans bedre de siste årene vil jeg si, og en fin mulighet for de som ønsker en Blek i samlingen sin.

2 Likes

Likte både motiv og størrelse, men litt stiv pris mtp hvor lite det er?

2 Likes

Når Blek frem til norske kunstkjøpere? Uhyre sjelden til salgs med tanke på hvor stor og populær han tilsynelatende er.

Hvordan har det seg at disse ikke selges umiddelbart da om han er så populær?

1 Like

IMO har ikke Blek utviklet seg på samme måte som alle andre som jobber med sjablonger… Det ser ut som om motivet/sjablongen likesågjerne kunne ha blitt laget i 2008 og ikke 2018 :wink:

1 Like

Blek er vell mer anerkjent enn hva han er populær om man kan si det slik. Stilig utendørs, ikke like tiltalende innendørs i mine øyne.

1 Like

Ingen kan ta Blek le Rat ut fra street art historien, men rent visuelt, stilmessig og kunstnerisk er dette “dødt”. Stilen er, som Gulosten sier, fra 2002-2008, samtidig som motivene er slappe og umotiverte. Virker som “yet another stencil artist”; derfor er det ekstra synd at dette kommer fra en som har spilt en viktig rolle opp igjennom. Motivene mangler mening og punch, litt som en hjernedød Banksy. Rotte + gevær + blomst har blitt gjort hvor mange ganger? 50 trilliarder? Og gassmasker og spraycans… Altså, jeg orker ikke mer. Jeg er så møkk lei alt som har med:

  • Blomster
  • Ballonger
  • Geværer (gjerne med blomst ut av løpet)
  • Gassmasker
  • Rotter
  • Spraycans
  • Små jenter (som gjelder holder en blomst eller balong)

…og kombinasjoner av alt dette!! Jesus kristus, det var kult når Banksy gjorde det første gangen, men det er jo for helvete ikke kult når du ser en jente med en ballong for femtitusende gang! Hvor faen har det blitt av kreativiteten til disse såkalte “kunsterne”?

21 Likes

Jeg tok elementene dine og puttet de i en kombinaksjonsgenerator. Da får jeg 210 ulike variasjoner. Er alle brukt opp i trykk? Noen tilfeldig utvalgte under. Finnes disse?
1: Blomster, ballonger og gevær
2: Geværer, små jenter (jente) og blomster
3: Rotter, spraycans og blomster.
4: Små jenter (jente), spraycans og blomster.

2 Likes

Haha. Jeg ser helt klart å tydelig for meg alle de motivene.

Du glemte dyr. Hele dyrehagen som noen snart har «laget»…:roll_eyes:

1 Like

Ikke for å spore helt av, men mange av de samme tankene går til reklamebransjen her i landet. Til tross for at de sikkert sitter med både bachelor-og mastergrad i reklame, markedsføring og/ eller merkekommunikasjon, er det utrolig lite kreativitet å spore. Siste er den der DNB-reklamen som parodierer BBC-intervjuet fra i fjor der han der professoren blir avbrutt av sine barn. Det har sikkert vært flere møter før denne “idêen” gikk gjennom sensuren, og innad i bransjen snakker man sikkert om at dette morsomme påfunnet får sikkert minst en gullfisk ved neste kåring. Og følgelig tar man godt betalt for jobben. Kreativitet virker å være en mangelvare i flere bransjer, ikke bare blant kunstnere.

:exploding_head:

Helt enig ang. DNB reklamen. Situasjonen er kun morsom fordi den har hendt, men som parodi faller den helt igjennom.

Enig i mange av punktene dine, men rotter også? Rotter er vel selve symbolet på gatekunst. Og Blek var den som inspirerte Banksy’s rotter. Om man ønsker en piece man kan snakke om historien og bakgrunnen for streetart om, fra en legende, til en fornuftig pris, er ikke denne dum tror jeg.

3 Likes

Vis meg heller ballonger med gevær og gassmaske i en blomstereng med rotter, enn «verdiløse» postere fra «de store» som melkes fra Lè galleriène…

Selv om motivet er kjedelig og ikke appellerende, så fortjener det ikke slakt IMO – Blek LE RAT.

Jeg er grundig lei av begge deler :wink:

Takker for tipset @jbroks . Jeg fikk kjøpt. Et legendarisk motiv fra en legende. Rottene jeg har lyst på fra 2002-2008 kan jeg ikke ta meg råd til :smiley:

1 Like

Min rotte før den ble hengt opp :slight_smile:

14 Likes

Hvis noen kjøpte denne (the warrior) og angrer så send meg en pm