D.G.A. Digital Graphic Artwork

Hehe… Nå må jeg le… :wink:

3 Likes

Nei, for alle de handler om forskjellige måter å overføre blekk til papir. De forskjellige metodene har sine egne særtrekk som kan observeres i det ferdige verket.

Det du snakker om er f.eks. at man burde ha flere ord for silketrykk. Fordi du vil at mediumet skal beskrive hvordan prosessen har vært frem til motivet er trykkeklart.

3 Likes

Det hele er ganske enkelt forskjellige måter å framstille trykk på.

Silketrykk /screen print / silkscreen / seriegrafi:
En syntetisk duk (før silke, derav navnet) blir satt inn med emulsjonsvæske. Et transparent ark med motiv blir lagt over og hele platen blir UV-belyst. Emulsjonen som blir eksponert med lys stivner, mens det som blir dekket av motivet kan spyles vekk og man får en sjablong. Rammen med sjablongen blir spent opp på en trykkflate. Man legger maling på rammen og stryker over sjablongen med en stor nal. Hele denne prosessen kan gjøres analogt selv om mange velger å printe ut motivet som legges oppå duken. Selve trykkingen er analogt.

Gicleé (uttales Gji klei, sånn sirka):
Et maleri blir skannet eller fotografert i høyoppløselig format. Tar man foto er resultatet avhengig av fotografens kunnskaper og cluet er å få helt jevnt lys over hele bildet slik at man ikke får skyggeforskjeller. Bildet blir lysjustert digitalt, men ingenting fjernes eller legges til som regel.Bildet blir så printet ut på høyoppløselig printer. Teknikken ble poplær når avanserte inkjet printer ble tilgjengelig og sidestilles med fotokunst i det norske lovverket. Det kreves visse standarder som må bli oppfylt for å bli kalt Gicleé. Familiefotoet du printer ut på kontor-pcen din er ikke Gicleé.

Digital Graphic Art / D.G.A:
Er i realiteten en blanding av analog billedkunst og digital raffinering av bildet. Et bilde blir tegnet eller malt og blir deretter skannet/fotografert på samme måte som ved Gicleé. Forskjellen er at bilde videreutvikles digitalt. Gjerne med digitale tegnebrett og manipulering i billedredigeringsprogram. Farger legges til og endres. Andre bilder flettes inn og sluttresultatet redigeres digitalt. Bildet blir så skrevet ut på samme type printer som Gicleé.

D.G.A er en undergren av computer art, noe også Andy Warhol drev på med. Spørsmålet her om dette er fotokunst eller billedkunst. Fineart mener åpenbart at det er sistnevnte da Pushwagner lager D.G.A over 30 eksemplarer og det ikke legges til mva. på kvittering. Her er det en stor gråsone i lovverket da denne formen for kunst ikke er dekket.

2 Likes

Norske Grafikeres etiske normer for kunstgrafikk: https://www.norske-grafikere.no/norske-grafikere/etiske-retningslinjer-for-originalgrafikk/

4 Likes

Flott @Julia og @azidops - tusen takk for ytterligere klargjøring! :smiley: Merk Julias lenke og punkt 9. om særlig ansvar for riktig merking innenfor nye teknikker som ennå er svak/ny mht presis fagterminologi: Det er her det syndes @Gard og noe en ikke bør ta så lett på som du ser ut til å uttrykke.

1 Like

Veldig presist og bra forklart.
Grunnen til at det kalles Giclee, er vel at teknikken er patentert , tror jeg. I virkeligheten er det jo kun en blekkutskrift. Jeg er litt usikker på hvor forskjellen ligger, mellom Giclee og annen blekkutskrift. I dag får man jo topp utstyr, syrefritt papir og lysbestandig blekk til supre printere, uten at det dermed kalles Giclee.

Dersom det er reproduksjon skal det kalles dette. Gicleé er IKKE reproduksjon eller det holder med et fint papir.

DGA er enten tegnet digitalt, endret digitalt eller originaler satt sammen til et nytt bilde. Tegning digitalt oppå her igjen og så redigeringer før trykk. Det er like mange måter å jobbe på som det er kunstnere vil jeg tro. Digital kunst til skjerm har eks. 72 ppi mens ved trykk brukes 300-1200dpi. Siste er overkill. Det krever sine maskiner å hondtere mange lag med mange små pixler og det kreves sin printer for å kunne printe store filer ut med høy dpi.
Gicleé er printmetoden med høye krav til museumskvalitet på papir og blekket skal være pigmentbasert. Vanlige skrivere bruker fargebasert blekk som blekes raskt i sollys. Må si at blekkprintere har fått meget god kvalitet men lysbestandig er de ikke. Pigmentbaserte printere har også flere blekkpatroner. Min har 12. Har en kostbar A3 blekkprinter som printer meget god kvalitet men kunne aldri falt meg inn å lage noe som skal selges med den.
De aller fleste velger å bruke et profesjonelt trykkeri til denne jobben. Det er mye å sette seg inn i for at resultatet skal bli som på skjermen. Kalibrering av skjerm, ikke bruke skjermer med høy nits og millioner av farger, disse har ikke printeren. Og bruke riktig icc profil ved softproofing. Jeg trynet godt her på mine første trykk. Det har gått noen kroner kan man si, som ligger i skuffen med en eim av flauhet.
Papiret er helst på minst 300 gsm som er rimelig tykt og dyrt. Så har man utvalg av papir for å kunne gi riktig uttrykk til kunsten en har laget. Vanlig kunstpapir er jo matt så da er det blitt litt bransjestandard. Men selv her er det mange variasjoner og mange nydelige strukturer i overflaten å velge mellom.
Det holder å skrive d.g.a for å beskrive teknikken men det bør følge med et ekthetsbevis hvor printmetoden (gicleé) er skrevet ned sammen med papirtype osv.
Hvis det brukes en vanlig printer, uansett kvalitet, kalles dette inkjet.
Men altså… gicleé er et ord som beskriver selve printprosessen og da skal du ha meget høy kvalitet på trykket. Både ved dga (arbeidsmetoden) og gicleé (printmetoden) er det forventet signert, nummerert og begrenset opplag.
Hvis det er masseprodusert er det lite sannsynlig det blir brukt så dyr metode. Da er det poster eller plakat. Og som sagt, en reproduksjon er ikke dga selv om den fint kan printes ut i kvalitet som gicleé. Men gicleé er ikke reproduksjon.

Fotografier kan også være gicleé, da er disse også nummerert og signert. Det legges mye innsats i redigering og uttrykk, valg av papir og er kunstverk det og. Vakre flotte kunstverk.

5 Likes

Hvordan er archival pigment print i forhold til Glicee?

1 Like

Det er to navn for samme teknikk

3 Likes

Archival pigment (ink) bare et fancy navn for pigment blekket vi har i de fancy printerne :smile: Det blir vel bare brukt de to kjempene, Epson og Canon. Begge merkene har veldig gode bordprintere nå så en kan lage selv hjemme. Canon pro-1000 og Epson p-900 A1 printere. Epson sin tar rull i tillegg mens canon er mest populær blandt fotografene. Kan få et nummer mindre og men en føler raskt på begrensingene. Husker da bordmodellene kom, de kostet noe helt vanvittig :joy: Canon pro-1000 har vært på markedet en stund og det er mulig å få tak i brukte. Husk å laste ned icc profiler til riktig papir. De store som hahnemühle, canson osv har det på sine nettsider.
Canson samarbeider for eksempel med Arches som har de eksklusive akvarellpapirene slik at du kan printe med samme kvalitet og struktur.

Gicleé er det blekket og fancy papir min. 300 gsm samt begrenset antall, nummerering og signering. Mener det og må til skal du kunne bruke betegnelsen. Muligens.

Ikke helt ulrik, blekket og teknikken. Kan fint kjøre vanlig kopi papir eller lage bannere eller hva som helst med printeren min som har pigment blekk, men det blir ikke gicleé for det :smile:

Ja giclee er vel historisk sett en betegnelse man brukte for å vise at det var høy kvalitet, men nå brukes det om hverandre

Archival pigment print? Forsåvidt ikke feil men jeg har kun sett archival pigment ink… Keg ser folk bruker mye rart. Litt trist når det kalles kunstplakat, for plakat er jo… ehm… plakat :laughing:

1 Like

Må bare si at noen kaller papirene sine for archival selv om det ikke er det. Har et fra epson selv her som er thkt men absolutt ikke museumskvalitet. Brukes til jentungens lekeprosjekter.

1 Like