Dårlige kjøp-tråden :)

Mange som liker han, men som beskrevet " mange" som ble overasket over prisen på dette bildet. Inkludert meg selv som er veldig overasket over den sterke prisutviklingen de siste årene. Når @Kjetil_Nordbo gir en såpass grei forklaring på prisen så er det “mange” av oss som kanskje ikke følger helt med i timen, noe som igjen kan tyde på at vi (ikke nødvendigvis du @bakart) ikke har anerkjent han godt nok. Ble det helt på trynet? :slight_smile:

Jeg har inntrykk av at dette forumet ble bygd opp av Dolk-elskere by the way. Så er det også sagt. Og jeg digger også DOLK :slight_smile:

Ok. Jeg synes jo Martin Whatson får altfor mye kred her inne. Misforstå meg rett, Whatsons beste bilder er sabla bra (de som nevnes over her), men jeg sitter ofte med inntrykk av at folk synes alt han lager er sykt bra. Og det er det ikke. Derfor blir jeg en smule oppgitt når middelmådige motiver blir hyllet. Og derfor reagerte jeg på det du nettopp skrev. :blush:

2 Likes

Jeg er enig. Minner meg litt om pushwagner med tanke på hvor mye som produseres og hvor like mange av motivene er. Men noe er jo utrolig bra også, gjelder å plukke ut godbitene eller det man liker. Det er uannsett veldig godt gjort å selge trykk i disse prisklassene. Tenk hvor mye etablerte klassiske kunstnere sliter for å komme dit

1 Like

Dette forumet er bygget opp på Dolk, Whatson, Pøbel, Banksy, DotDotDot og Sandra Chevrier så hr. Whatson er ganske annerkjent her inn :slight_smile:

Personlig er jeg selv overrasket over populariteten til noen av Whatson-verkene, men utover det er jeg ikke overrasket over prisen.

2 Likes

@Witchdoctor du må ta expressobeans med en stor klype salt. Ingen problem å legge inn hva du vil av salgspris der. Ikke til å stole på altså.

Jeg stilte samme ? som @Bakart ang MW… Ser han tok mine synspunkter videre så skal ikke si så mye av mine meninger der. Eneste jeg kan si er at hans priser virker på meg til å ikke ha steget de siste årene i utlandet. I Norge derimot… så en økende popularitet ville ikke vært ord jeg ville brukt. Mye pump and dump dessverre…

Et eksempel er dancer. Det kostet litt under 2000$ for 2 år siden. Koster det samme eller mindre nå.

1 Like

Vs:

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F253738322508

Også til salgs andre steder i verden til 800£ uten napp.

PS:
Jeg varslet selger her på KV om at prisen er på villspor, men han/hun var ikke interessert i å høre. Så da havnet annonsen i denne tråden. :wink:

«Can’t blame a guy for trying» var det noen som sa en gang…:rofl:

4 Likes

Dessverre tror jeg enkelte (meg selv inkludert) går litt blind pga hva som skrives her på forumet. Det som menes på kunstveggen trenger ikke representere resten av verden der ute. Vi kan fort havne i en aldri så liten boble og tro at ulike kunstnere må være HOT internasjonalt fordi det går som hakka møkk på kunstveggen. Her vet jeg at en del av dere er mye flinkere til å følge med enn f.eks meg selv.

Dette fikk jeg jo en hyggelig påminnelse om når jeg stakk innom Art Republic i Brighton. Kult galleri. De hadde mye jeg skulle gjerne dratt med meg hjem. Men ble jo overrasket da en av de ansatte ikke hadde hørt om eller sett noe fra Sandra Chevrier. Var personen på bærtur?

1 Like

Sandra går for høyere priser i utlandet enn i Norge. Jeg har solgt flere bilder til tullepriser til folk i USA eller Canada

1 Like

Ja det er helt korrekt! Som andre skrev her tidligere så er KV en liten boble bestående av MW, SC og Dolk. (+Pøbel i det siste).
Når man ser pris på verk av disse folkene overskride verdenskjente kunstnere, så blir det feil. Det er derimot alltid noen sauer ute i verden/Norge, så alltids muligheter til å selge ting til overpris.

Hehe! Hadde ikke hørt om Sandra nei. det har jeg vanskelig for å tro, da hun er forholdsvis kjent i UK også. Noe spesielt du fant der borte? Jeg syntes Nick Smith sitt skrik er kult.

Men ja. Norge er en boble.

2 Likes

Solgte forresten også et Mehdi trykk til 24000 til en samler - altså noen kunstnere går for mye høyere summer i utlandet.

2 Likes

Fikk du endelig kvittet deg med anticipation of sin?

1 Like

Den jeg siklet mest på var Magnus Gjøen sin “DARKNESS OF LIFE IS LIVING DEATH - AP”. Meget pen sak i real life. De hadde en del andre kule verk fra han også. Det var også mye verk fra Pure Evil i galleriet. Nick Smith sitt skrik var ganske kult det også. De hadde det hengende på veggen i galleriet.
Jeg er også svært svak for verk med koblinger til Star Wars. Ble derfor litt svak for Galactic Cup av RYCA;
https://www.artrepublic.com/prints/product-type/sculpture/galactic-cup-by-ryca.html

Eller Shat-At;
https://www.artrepublic.com/prints/product-type/sculpture/shat-at-chrome-by-eelus.html

Men… det sitter litt langt inne å svi av kroner på skulpturer. Mest fordi jeg ikke har noe fornuftig plass å plassere de. :slight_smile: Og siden jeg var på roadtrip borte i England endte jeg opp med å gå tomhendt ut av sjappen.

Men… dette ble jo en digresjon. :slight_smile:

1 Like

Artig at du skulle nevne det, jeg trodde jeg hadde kommet borti en særdeles ivrig kar når jeg solgte mitt Sandra trykk til US - men da stemmer det vel at prisene er vesentlig høyere der borte ja

1 Like

Først må jeg jo få takke vårt kjære nett-troll og og bedreviter @OlaNorman for å totalslakte annonsen min her inne fordi jeg ikke hadde anledning til å svare han på en privat PM i går! Men Godt vi har en lokal prissjekk.no her inne om noen har noen prisspørsmål!

Men tilbake til saken!
Når jeg skal selge et verk, virir og vender jeg ikke en hver stein på alle nettsider, forumer, auksjoner osv for å finne minste mulige pris på verket jeg skal selge!
Når jeg baserte min pris her inne tok jeg en rask sjekk her inne for å se hvor landet lå og kom frem til denne diskusjonen fra 6 måneder siden:

Og INGEN steder i min annonse står det at jeg KREVER den prisen jeg har satt opp, men at det er en ønskelig pris! Fullt mulig for hvem som helst å slenge inn et bud (uten om en), så bedømmer jeg derifra etter hva markedet er villig til å gi!
I seg selv er jo et kunstverk et papir med litt blekk på! Så totalkost er nok ikke mer enn 3-400,- så er verken jeg eller du @OlaNorman som setter en fast pris på noe som helst her inne!

Har også lyst til å sette opp et regnestykke for deg, kompis!
Bildet du henviser til og frakt etter dagens kurs: 13.708,26,-
MVA: 3.427,07,-
Postens Tollbehandling: 341,-

Det gir en totalpris på 17.476,33,-

Så om det er 2500,- du liker å krangle om @OlaNorman så kan jeg endre prisen min til 17.476,33,- så du kan klappe igjen nebbet!

4 Likes

MVA er kun 686kr. 5% ikke 25%

4 Likes

Jeg solgte mitt Che xl etter 9 mnd på finn for 17500,- ferdig innrammet (ikke kunstglass).

Tror du skal sikte deg inn der.

Uansett, lykke til!

Jeg gidder ikke å bruke mye tid på svare på p**s dani, men jeg skal si et par ting;

  1. Du var logget på mange ganger etter jeg sendte deg melding. Det sjekket jeg for å påse at du faktisk hadde sett den.
    Så du prøvde bevist å ikke svare meg og prøver nå å få meg til å virke som ulven. #fail

  2. Det regnestykket du satt opp er feil. Alle vet at eBay+paypal tar 12%. I tillegg blir det altså ikke solgt til prisen det står til. Alle vet også at eBay er fantasipriser stort sett.

  3. Det at du ikke har tid til å sjekke pris hos f eks eBay er jo bare teit. Men om du ikke vet andressen så er den www.ebay.com

Så alle dere som prøver å lure kunst-ferskinger og andre uvitende får bare være så sinna dere bare gidder på meg!

Til dere ferskinger og uvitendene som nå ikke blir lurt; Bare hyggelig! Dere har nå spart mye penger. Forventer at et par % gis til et godt formål som de som driver kunstveggen, slik at vi slipper de hersens reklamene her.

Kalendere, visittkort og plakater er feil varegruppe. Dette defineres som kunstverk etter merverdiavgiftsforskrifta § 1-3-2 og utregningsgrunnlaget settes derfor til 20% av verdien til kunstverket inkl frakt og forsikring, dvs 25% mva av 20%. @Toris64 sin utregning er riktig (kr 685,41).

2 Likes