Dolk gruppe på Facebook

Jeg er jo en av ferskingene her inne og hadde det ikke vært for KV, hadde jeg aldri fått den infoen jeg var ute etter og heller ikke lest meg opp til alt som er samlet her.
Det er dog noen minuser med KV forumet, men det er med alt. Men ikke grunn til å starte egne forumer.
En Dolk tråd / emne kunne like gjerne blitt opprettet her på KV, istedenfor FB.
Uansett når det kommer til poenget så er det salg av verkene, disse vil bli publisert på Finn, UAA, KV, FB grupper, FB fans gruppe, eBay og Gud veit hva.
Jeg er ikke negativ, men jeg er mer opptatt av å ha ting samlet et sted.
Ikke det at jeg ikke liker Dolk, men jeg kan faktisk begynne å like Dolk med fornuftige diskusjoner / innsikt / historikk sett bort ifra de som skal tjene gode penger.

Jeg er som sagt fersking og startet min samling for under 9 mnd siden og har mange verk i samlingen. Ikke for å flippe men fordi jeg liker kunsten.

Det er 2 grupperinger her inne
Flippere og de som er glad i kunsten og ikke minst respekterer kunstneren.

Jo en dag vil innleggene mine bli brukt mot meg når jeg må kanskje selge noe fordi jeg ikke har veggplass eller må finansiere større kjøp, men inntil da og det jeg sitter med pt. nyter jeg samlingen og finner veggplass om det er hjemme, på kontoret eller et annet sted.

Gjennom mine 10 mnd ser jeg også mange tenker kun på seg.
Lite deling av info, releaser osv.
Mange jobber i skjul for å skaffe seg et eksemplar av et verk. Endel legger ut ting for salg utenfor KV først, men når en skal kjøpe billig så blir KV brukt.

For meg er gleden av å dele informasjon og at mye av kunsten havner i Norge og mange KV medlemmer kan få tak i verkene en sann glede.

Jeg har gått glipp av mange releaser, men pytt pytt, kommer noe annet slipp og er det noen som faller i smak, så må jeg bare betale denne flippe avgiften og gjøre flipperen glad.

Å holde infoen og diskusjoner et sted vil også bidra til å kanskje vekke interessen til medlemer for andre kunstnere som de ikke kjenner til.
For meg personlig jar dette skjedd.
Jeg her en Push kompis som pushet push, noe jeg aldri gikk med på, så kom jeg over Conor Harrington gatekunst, gang info om print på KV, og deretter ble medlem i KV og fikk innsyn til langt flere kunstnere iht min smak.

Bla bla bla
Langt innlegg
Biter meg i halen etter pr år, men snakker (skriver) dessverre rett fra hjerte.

@azidops jeg bare lufter mine tanker og dette er ikke noe motarbeidelse.
I tillegg til en utblåsning over ting jeg har sett og følt :sneezing_face:
Og så bruker jeg ytringsfrihet kortet

10 Likes

Det høres forsåvidt fint og flott ut, men folk henter informasjonen sin fra mange forskjellige kilder. Å tro at man skal klarer å holde seg helt oppdatert ved å bare følge KV er både naivt og nesten litt latskap :wink: Det er så mye informasjon som aldri når KV også når det gjelder norsk gatekunst at du vil nesten ikke tro det. Det som diskuteres her inne er bare en bitte liten del av det som skjer der ute.

Når jeg startet galleriet mitt var jeg en aktiv bruker av KV og godt kjent blant de Bergenske brukerne. Jeg trodde at mitt kjennskap til samlermiljøet og KV var det som gjorde at jeg kunne drive galleriet. Det har vist seg at, selv om det er noen her inne blant mine kunder, flesteparten av mine kunder har aldri hørt om KV en gang og det som selges igjennom galleriet knapt nok blir diskutert her inne. Med andre ord hadde det som er viktig på KV vært viktig for meg måtte jeg ha stengt dørene for lenge siden.

Jeg satt meg ned med JOY her forleden dag og gikk igjennom det han hadde laget ulovlig på gaten. Over 50 verk har han laget og da er det ikke talt med duplikater. I tillegg kommer alle kommisjoner. Man hører knapt om JOY her inne og det lille man hører er som regel negativt. Hadde KVs meninger korrespondert med salgstallene hans hadde han ikke kunne levd av å være gatekunstner. I 2017 publiserte Aftenposten en liste over hvilke kunstnere som tjente best og hadde JOY vært registrert så hadde han vært på topp 15 på den listen.Vi snakker 7 siffret. Same story med AFK selv om han har fått litt mer oppmerksomhet i det siste.

Slik er det med Dolk også. Han diskuteres ikke like heftig lengre og man kan ikke gjøre de samme gode investeringene fordi prisene ligger på et jevnt nivå, men hans gatekunstverk er fortsatt veldig populære. I 2017 hadde jeg Norges første retrospektive Dolk utstilling der jeg hadde utstilt fullstendig samling av Dolks silketrykk, 43 i tallet om jeg ikke husker feil. Ca. 70% av verkene var i galleriets eie. I 3 dager var utstillingen full av folk og det ble omsatt for rundt 620k. Rask hoderegning gir en gjennomsnittspris på 20k pr verk. Likevel kunne jeg både før og etter utstillingen høre at interessen for Dolk var nedadgående. Når jeg spurte dem om hvorfor de mente det var det fordi de hadde lest det på et forum. “KV?” spurte jeg. Ja, svarte folk.

Etter den utstillingen gikk det opp for meg hvor i utakt KV kan være med realitetene, samtidig har ord makt. Gjentar man gang på gang at interessen er på hell så blir det etter hvert også en realitet i manges hoder.

For meg vil Dolk alltid være noe av det mest eksklusive og viktigste man kan skaffe seg fra norske gatekunstnere og vil prisene en dag falle til noen tusenlapper vil det for meg bare gjøre det enklere å ha noe skikkelig bra fra norsk gatekunst.

21 Likes

Jeg vil ta det mye lengre: Dolk var meget viktig for gatekunstinteressen i hele verden. Han var “kronprins” under Banksy sammen med en del andre storheter fra den tiden.

Så vendte Dolk ryggen til stensilkunsten, han var lei. Og det er jo supert det, han må jo få lov å gjøre som han vil her i livet - bra for ham.

Ganske umiddelbart begynte diskusjon på KV å dreie seg om penger. Folk hadde investert masse i Dolk og hva nå?

Først gikk interessen ned i Europa (han nevnes knapt lengre), så i Norge og til slutt i Bergen. Det er vel naturlig at hans siste skanse er lokal.

Men det må en vaskeekte bergenser til for å hevde at det som foregikk på en lokalutstilling i en by i Norge for to år siden er toneangivende for interessen generelt :smile:

Folk må gjøre som Dolk, akkurat hva de vil. Facebookgrupper for fans og nye disipler - kjempefint!

Problemet mitt er, og har alltid vært, at de som er litt realistiske oppi dette her skal beskyldes for å påvirke verdi eller interesse med “å snakke ned” en kunstner. Hvorfor skal kritiske røster alltid legitimt ties? Skal alt i livet være rosenrødt?

11 Likes

Apropos «kvalitet vs popularitet»

Sputnik var vel en av Norges mestselgende musikere i en periode da kassetter (dere som er under 20 år, ask Google…) solgt på bensinstasjoner, var i vinden for en god del år siden. De aller fleste er vel i dag stort sett enige i at Sputnik ikke borget for kvalitet selv om han var populær blant «folk flest.»

Dermed er det også fullt mulig å ha store salgstall innen kunstverdenen, selv om den objektive kvaliteten ikke er høy, ref Bohus Marianne med flere…

3 Likes

Er stor fan av motivene til Dolk og har i seks år hatt i tankene å få en på veggen. Men etter å fulgt med han og markedet, så har gnisten/gleden av å kjøpe på andregangsmarkedet ikke vært til stede. Flippingen, samlerne som tømmer mappene sin og hvordan enkelte støvsuger billige trykk i utlandet som bidro til en drøy prisøkning på kort periode på finn (+1000 pr solgte trykk av et motiv…).

Fra et personlig perspektiv så har jeg inntrykk av at de «stabile» prisene har vært relativt uendret 2-3 år, vil synke i pris og etterspørsel avhengig av motiv fremover. Ingen drastiske endringer (-20%ish), men om ikke Dolk gjør noen tiltak for å opprettholde interessen for kunsten og sin fans, så vil han fortsette å miste mye av etterspørselen han har bygget opp.

Tviholder fortsatt på drømmen om en dokumentar, bok eller utstilling av Dolk hvor han utdyper perioden som den mystiske stensilkunster Dolk. Kommer absolutt til å kjøpe Dolk i framtiden og håper jeg tar feil for alle de som har framtidige investeringer i Dolk. Motivene vil fortsatt være sterke i framtiden, så har ingen tro på noen kollaps, men at de vil stabilisere seg i forhold til hva annet som selges i stensil sjangeren.

Sant nok. Men nå er det også noen som feilaktig vifter med “realistisk” kortet, og skriver side opp og side ned. Selv om man sitter med mye informasjon som kunne torpedert side-lange innlegg enkelt, så orker man det rett og slett ikke. For da får man flere sider i retur med oppgulp. Noe som resulterer i at de fleste leser innlegg, men orker ikke å skrive innlegg selv. For all del: ekte realisme er gode ting. Men personlig så tror jeg et positiv ladet ekkokammer OGSÅ er en nødvendighet for å lære noe nytt/opprettholde driven. Da drar man i det minste i samme retning med en felles interesse i bunn. Jeg setter pris på det. Andre setter pris på å debattere og har den felles interessen i bunn. Det kan de fortsette å gjøre i bunnen av avisartikler for min del :blush:

3 Likes

Her snudde du i grunnen poenget mitt på hodet. Poenget mitt er at det er ikke interessen på KV som avgjør om noe er kvalitet eller bra eller verdt å samle på.

Det er jo klart at en ustilling i Norges nest største by som drar fulle hus 3 drager i strekk (hvor mange utstillinger gjør egentlig det) er totalt irrelevant for interessen. Det hører også med til historien at jeg ble invitert til Oslo med utstillingen, men av praktiske årsaker så lot det seg ikke gjøre.

Hvilke utstillinger er forresten ikke lokale?

4 Likes

Det er vi 100% enige om, men det var ikke det som var mitt poeng.

Jeg vet ikke, en internasjonal kunstutstilling…? :grin:

1 Like