Dolk print

A/P “artist proof” er kunstneren sin private del av produksjonen. Kan ta ut opptil 10% av mainedition. For mange henger disse høyest!

P/P printers proof

2 Likes

Tror Dolk sine PP/AP er kliss lik hovedopplaget og da spiller det null rolle for meg.

Ellers er jeg enig med Gard, denne ideen om at printene må være dønn perfekte er litt merkelig. Siden du er ny skal jeg introdusere et nytt uttrykk for deg: “printmafiaen” :slight_smile:

3 Likes

At de er like skal de for guds skyld være! Hensikten med P/P eller A/P er jo noe helt annet

Eh…nei. Hensikten nå til dags er å tjene mer penger og jeg kan vise til en hel masse AP’er som er forskjellig fra hovedopplaget.

Kult om du setter lys på noen A/Per som er ulik fra opplaget for det er BS

Jeg gir deg ett eksempel, så får du finne de neste hundre selv: Banksy laget over 50 av disse tror jeg, alle med ballong i forskjellig farge: http://www.contemporaryarttrader.com/product/banksy-girl-with-purple-balloon-ap/

2 Likes

Helt enig i at AP/PP som er likt hovedopplaget ikke har noen ekstra verdi i mine øyne, kanskje en liten x-faktor men ikke noe mer. AP/PP som derimot skiller seg fra hovedopplaget kan gi en helt annen prisforskjell og er da ofte fargevarianter, handfinish, annen størrelse, testprint med andre detaljer og så videre.

Det er jo litt ekstra stas med AP x/20 og PP x/12? Jeg hadde lett tatt apen fremfor hovedopplaget om prisen er den samme :slight_smile:

2 Likes

Altså, det er den x-faktoren jeg snakker om. Ved lik pris er ikke valget vanskelig, men hvor mye ekstra man er villig til å betale for den faktoren er en annen sak.

2 Likes

Han lagde s.e. og A/P av dem…

Jeg har en TR som er annerledes :wink:

1 Like

Show, don’t tell! :slight_smile:

4 Likes

Må støtte @Gammel_Erik her og si at jeg vet også om flere AP versjoner til Dolk @Giesse som er ulik hovedopplag med forskjellig farge som et eksempel.

Det vet vi alle, men det er s.e. og A/P

Me too
Men det er s.e. og A/P av dem

Det er tydelig at jeg ikke er nok informert om s.e. A/P av dem. Skjønner at de i utgangspunktet var ment å være like, mitt poeng var bare at den gamle ordningen blir misbrukt til de grader :slight_smile:

1 Like

Det skal betales kunstavgift på all offentlig omsetning av kunst.

Fra kunstavgiften.no:

Hva menes med “offentlig omsetning”?

svar

All omsetning, med mindre den skjer direkte mellom to privatpersoner, regnes som hovedregel for ”offentlig omsetning” og utløser kunstavgift.

Det er derfor ikke kunstavgift på salg direkte mellom 2 privatpersoner.

Er det kunstavgift på verk som selges/annonseres for salg på internett?

svar

Ja. Dersom salget kommer i stand etter annonsering, oppslag, invitasjon o.l. eller på annen måte er et tilbud til flere samtidig, regnes dette for offentlig omsetning. Dette gjelder uavhengig av media og inkluderer salg gjennom nettbutikk, annonser på markedsplasser som finn.no, kunstvegggen.no, epla.no og rubrikk.no. og tilsvarende, samt gjennom sosiale media som facebook etc

Synes det er stiligt at kunstveggen.no nevnes her:) så bare å passe seg, storebror ser deg over alt :wink:

2 Likes

Jeg vil gjerne slå et slag for hovedopplag.
Var selv på desperat jakt etter en TR for et par år siden.
Viste seg nærmest umulig å få tak i. Folk klarte tydeligvis ikke å flippe dette.
Så, ved en tilfeldighet, fikk jeg fatt i en AP via, via.
Nytt trykk i rull, rett fra boden til Dolk. (antageligvis)
Følte meg nærmest litt lurt.
De utallige søkene på Finn.no, espressobeans og BF gav ingen resultat, men her hadde jeg plutselig et flett nytt ett i hånden.
The chase was better than the catch

2 Likes

Print av en print…hmm…Kanskje ikke direkte forfalskning men…

http://www.ebay.com/itm/DOLK-Teddy-Riot-An-A3-Print-Mounted-in-a-16x20-Frame-Street-Art-/142247001425?hash=item211e94fd51:g:AAoAAOSwyDxXgK45