Dolk Speziale - Vault Studios 17.12

«Angrer han på at han snudde ryggen til stensilene for å få inn litt i kassa?»

Hva mener du med dette? Han tente jo fett på stensilene sine, og det nye han gjør fenger jo ikke blant folk, det er stille rundt Dolk nå.

Det var vel en kunstnerisk utvikling som gjorde at han følte at han måtte skifte stil og begynne å ripe opp lakkerte flater med bilnøkler. For så å forsøke å selge disse til millionærsamlere.

Jeg mener jo nettopp det - han gikk ut og snudde ryggen til denne epoken av kunsten sin. Ingen vet hvor mange originaler han har laget, men det er ikke få og ja, han tjente masse penger. Mitt spørsmål er om han nå lager stensilkunst/trykk igjen? Mener det er et betimelig spørsmål.

Du sier jo at han sluttet med stensiler pga. penger, det stemmer vel ikke.

Han har vel i interjuver vært rimelig klar på at stensiler er avsluttet kapittel for han, desverre.

Nei, jeg sier at han sluttet med stensiler fordi han ville det.

Derfor lurer jeg på hvorfor det nå dukker opp hele nye opplag??
(Hvis det er tilfelle da?) VaultStudios?

Rimelig sikker på at det ikke er helt nye opplag, men heller spesialversjoner som dette galleriet har klart grave fram fra privatmarkedet. Og ‘helt opplag’ på disse spesialversjonene er fort 2-3 trykk tenker jeg. Selvsagt - som alltid er det mulig jeg tar feil. Kanskje VaultStudios kan oppklare?

Det spørsmålet er besvart lenger opp i loggen etter hva jeg kan forstå¨:)

Når de sier de har hele opplaget av hvert trykk forventer jeg at de har solgt 25 stk av den Vandalen. Og 16 stk av hver Chief etc… I såfall meget sterkt.

Det har de ikke, ettersom den gule Chiefen har jeg på veggen. Og den ble kjøpt lenge før Vault. Rosa og svart GR er også el del av rundt omkring. Sikkert bare uheldig ordlegging.

2 Likes

Vi skjønner vel hva han mener selv om han skrev det på en litt klønete måte?
Angående intervjuer så har han ordlagt seg med at stensilene er på pause ihvertfall.
Det virker på meg som salget på verk av den nye retningen har gått meget bra. De to første utstillingene i Bergen er vel nesten utsolgt? Den roterende kuben til 600k gikk det flere av… I tillegg til flere RipOff verk som er solgt direkte til samlere, men ikke har vært utstilt.

Ja stemmer. De solgte jo selv 1 eller 2 svarte GR en tid tilbake.
Det er ganske uheldig i så tilfelle. La oss si man er på vippen på en Vandal og får beskjed om at det er 2 stk igjen. Da er det nok lettere å smelle til selv om bankkontoen sier nei om man tenker at 23 stk har gått ut døren på få dager…

Virker som om det har kommet nye trykk til salgs på siden deres.

http://vaultstudios.bigcartel.com/products

2 Likes

masse canvaser er også kommet. Det må da snart gå tomt for nye utgaver…

Mulig det er bare meg. Men når jeg har kjøpt en spesiell utgave av et Dolk motiv jeg liker, og lagt litt ekstra i det i forhold til en standard edition. Så er det litt ekstra at disse særutgavene er vanskelige å få tak i. Og da hadde jeg opprinnelig også en formening om at det i all hovedsak kun var disse særutgavene som ble laget.

Når det så bare dukker opp nye på nye opplag av særutgaver med litt andre farger så blir helt ærlig ganske sur. Og mister helt lysten på nye Dolk trykk

3 Likes

Forstår hva du mener, men samtidig virker det som om alle disse spesialutgavene, om kan kalle det for det, har økt interessen for “alt det gamle”? Det var ikke mange månedene siden, spesielt på finn.no og Ebay, at man kunne velge og vrake blant Dolk-trykkene. Selv om prisene fremdeles er ganske så overkommelige, føler jeg det ikke ligger ute like mye nå lenger?

Vault Studios hadde ingen problemer med å avertere sine salg på denne siden og det ser ut som mange av kundene kommer fra KV. Så langt er jo alt hyggelig og greit. Hvis Dolk nå lager nye varianter av gamle motiver sammen med et galleri så er vel det også greit - velkommen tilbake :slight_smile:
Det som ikke er greit er at galleriet velger å holde tett/ikke svare på hva som foregår. Som kunde hadde jeg aldri funnet meg i det og det er ekstremt uproft av et galleri!!!

2 Likes

Enig; om dette er nyproduksjoner som må gjennomføres for å finansiere nye kunstprosjekter så syns jeg det er helt greit. Men da må man få vite det.

Om dette er gamle trykk som ble produsert i forbindelse med lanseringen av disse motivene men da ikke kom ut på markedet så syns jeg det er sjofle greier. Spesielt siden jeg fikk inntrykk av at Dolk sluttet med sjablonger litt på grunn av butikk-biten i det, flippingen, og at man fikk litt fokus bort på selve kunsten i det.

Ikke det at Dolk er den første som produserer nye opplag av trykk som selger godt, men trodde bare sannsynligvis litt blåøyd at han holdt seg for god til det

Noen som har kjøpt disse «nye» versjonene kan kanskje svare for hvilket år di er signert med. Det bør jo avklare all spekulasjon på om det er nye eller gamle trykk :slight_smile:

Spesialutgavene av trykkene er laget samtidig som hovedopplaget. Disse har gjennom årene blitt lagret, og noen har blitt solgt til venner og bekjente. Vi var så heldige nå at vi fikk tilgang på en god del av dette og fikk vise de frem i offentligheten.

7 Likes

Det var jo den infoen dere ga også tidligere, tusen takk for det!

Som et eksempel. Når Vandal kom ut i 2014 ble det på Handmadeposters lansert som ett main og to spesialtrykk i blå og gul med 25 stk i hver. Ser at det har blitt laget ihvertfall to utgaver til som dere har, “pink/blue” i 25 eks og blue/brown" i 25 eks. Det er vel vanskelig å vite hvor mange som totalt sett er produsert. Det er for alt jeg vet vanlig at dette gjennomføres, men jeg trodde som sagt det er god policy å angi hvor mange trykk som lages totalt når noe legges ut.

Men men, trykkene er uansett utrolig flotte og jeg forstår godt at de selger

2 Likes

For dem som ønsker, men ikke fikk tak i Graffiti Remover (Pink) og Crown (burgundy) hos Vault Studios, er trykkene tilgjengelig hos Fineart

1 Like