Erfaringer med oppspenning av maleri

Hei!

Som en førjulsgave til meg selv, endte jeg opp med å kjøpe en stor original fra en New York-basert kunstner. Etter litt frem og tilbake ble vi enige om at han tar bildet av rammen og sender det i rull. Dette fordi maleriet er 183x122 og det ville kostet en formue å shippe det uten å ta det av rammen.

Har noen her på forumet erfaringer med rammemakere som er dyktige på oppspenning av malerier på ramme? Slik jeg har forstått det, er det alltid en viss risiko for at man kan skade maleriet når det strekkes på ny ramme. Har derfor lyst til å finne den “beste i klassen” for å minimere risikoen. Jeg ser det snakkes om blindramme og kileramme, er det noen forskjell på disse to?

Bor i Oslo, så helst en rammemaker som holder til her.

På forhånd takk for innspill! :slight_smile:

Jeg har pleid å benytte mesterrammer, og levert / hentet direkte på verkstedet for å unngå unødvendig transport via alle satellitt butikkene de har. Resultatet har vært 100%.

1 Like

Kanskje du kan høre med KEM(Kunstnernes eget materialutsalg). De kan det. Spenner jo opp mye blanke lerret som er til salgs for kunstnere.
En blindramme er vel nesten alltid inkludert kiler Da kan det strammes ytterligere, hvis det ikke er strukket godt nok på forhånd. Ofte litt lurt å borre hull i kilene, feste en smal lerretsremse gjennom hullene og deretter stifte de fast i blindrammen. Da unngår du at kilene beveger seg og at lerretet blir slakkere med tiden.

1 Like

De fleste rammemakere gjør dette uten problem. Vil anbefale deg å få blindramme hvor cirka halve blindrammen er i aluminium. Disse er både stive, sterke og lette. De er også enkle å etterstramme om dette trengs, med en skrutrekker.
Disse selges fra Interart, som er grossist for de aller fleste rammemakerne i Norge.

3 Likes

For dem av dere som holder til i Stavanger har jeg brukt Tores Rammeverksted med meget pent resultat.
Fikk spent opp et lerret på ca 2mx1.5m på blindramme i aluminium.
Prisen var snaut 3500kr.

2 Likes