Et lite Pushwagner mysterium, kanskje? Pianisten 1992

Hvordan vet du at det ble solgt for 9990 på Finn? Ofte er jo prisene som er oppgitt i annonsen noe annet enn salgsprisen?

Hvis det er tilfelle har i allefall kjøper gjort en meget god deal :wink: Jeg kjøper gjerne så mange som mulig av det same trykket til den prisen!

Jeg var i dialog med selger. Jeg var ganske kjapp også, men for sent ute. Bildet var solgt etter et par minutter. Ser ingen grunn til at han skal ha løyet, selv om muligheten selvsagt er der. :blush:

Jeg hadde egentlig gitt opp. Gitt opp å vente på Petter Mejlænders Pushwagner biografi, men så var den der plutselig!

Som anbefalt av bla @Gulosten kontaktet jeg både Dreyer, Stray og Mejlænder den gangen for ca 3 år siden.
Fikk bare svar fra Mejlænder og det var at han ikke ville/kunne si noe om det, men at det kom til å bli omtalt i
biografien om Pushwagner som han holdt på å skrive. Når jeg ser den nå så skjønner jeg at det tok tid.

Førsteinntrykket er at dette er en veldig bra biografi, den er kronologisk lagt opp og dekker hele livet til Push.
Har ikke lest hele, men skummet noen av kapitlene der jeg forventet å finne litt informasjon om trykket mitt (“Pianisten”).

Ut fra hva jeg har plukket opp er historien, kort fortalt slik:

Det ble laget en turkis variant av Musikk i 1992 med et opplag på 90. En del av dem ble signert, noe Push nekter for å ha gjort.
Ett av eksemplarene ble signert av Dreyer (signerte med Pushwagner). Push hevdet at Dreyer hadde forfalsket alle signaturene, det er stor forskjell på Dreyers Push signatur og resten, så det er egentlig ingen tvil om at Push faktisk signerte dem. Noe også Økokrim konkluderte med.

I perioden disse var til salgs var det ikke den store etterspørselen. Krogstad, som driver CA-Galleri anslo at han solgte 3 eller 4 signerte eksemplarer av “Pianisten”. Disse var fra Dreyers samling (2008). I notene står det også at Krogsted solgte flere eksemplarer av “Boogie Woogie”, “Selvportrett” og “To Bush from Push”. Står ikke noe antall, “Boogie Woogie” er vel også navnet på den gule varianten fra 2002.
Trykket var også til salgs på et par utstillinger, men jeg har ikke funnet noen salgstall.

I 2009 var det en rettsak mellom Dreyer og Pushwagner der Push bla krevde utlevert:
“49 trykk, seriegrafi “Musikk I” eller “Pianisten” turkis år 1992 som oppbevares hos Galleri Briskeby, Galleri Tonne eller Galleri Trafo på vegne av Morten Dreyer”

Dommen sier at Dreyer skal tilbakelevere:
“49 trykk seriegrafi “Musikk I” turkis inkludert eiendeler tilkyttet slikt turkis tryk samt eventuelle trykk kalt “Musikk I” eller “Pianisten” turkis år 1992”

I 2010 inngår Dreyer og Push et forlik der det bla fremgår at en navngitt advokat får i oppgave å destruere det usignerte restopplaget av “Musikk I”/“Pianisten”. I tilegg skal ikke de gjenværende signerte trykkene kunne selges, gis bort eller stilles ut.

Så hvor mange eksemplarer av den turkise “Pianisten” finnes i dag? Nei det vet jeg ikke, men det er nok vesentlig færre enn de 90 som opplaget opprinnelig var på.

Har i løpet av de siste 3 årene tenkt litt på om dette at over halvparten er destruert har økt verdien eller om det at Push ikke vedkjenner seg trykket reduserer verdien.

Jeg har kommet frem til at det er egentlig ikke er så viktig. Synes bildet er kult og det at det har en spesiell histore gjør det mer interessant for meg enn om det er verd 1000vis av kroner.

Nå gleder jeg med til å starte på side 1 i boka!

2 år siden siste post, men håper det likevel var verdt å gjenopplive tråden.

Fortsatt god helg!

25 Likes

Morsomt at du ga oss en oppfølging av denne to år gamle tråden. Støtter deg i å beholde trykket - det er både kult, men har også en veldig spesiell historie. Om det gjør trykket mer verdt eller ikke ville vært underordnet for min del - historien bak trykket gjør det utrolig morsomt å ha på veggen spør du meg - uavhengig av hva man måtte mene om saken mellom Push og Dreyer :slight_smile:

PS: Skal kjøpe boka i morgen. Gleder meg til å lese den.

Også litt reklame! :wink:

Her kan du lese de 76 første sidene av Pushbion - og vurdere om boka er verdt penga:

2 Likes

Sjelden sak til salgs hos Blomqvist

8 Likes

Virker til å være i dårlig tilstand dessverre.

1 Like

Ja, men noe en papirkonservator burde kunne fikse greit :slight_smile:

Disse dukker jo ikke opp hver dag…

2 Likes

Artig at en slik dukket opp. Ikke min, tror og håper jeg da :sweat_smile: Har lånt det bort og det var i strøken stand den gang i alle fall.

Kan man bekrefte at det er push som signerte denne da og ikke dreyer?

1 Like

Ny mulighet her (ikke min)