Finansdepartementet definerer kunst

Jeg ikke opplevd 6 mnd behandlingstid, «kun» ca 2 mnd. Men når man får vedtaket i posten så er det jo bare å scanne det videre til Posten. Synes jo ikke det er så stort tiltak da?
After det fact??? Du henviser bare til sendingsnr,du slipper å forklare alt engang til.

Jeg er nok bare latere enn deg. Skal skjerpe meg, men synes fortsatt at posten kunne hatt bedre kundebehandling.

En løsning er at dere slutter å hente ut fra Posten før det er riktig tollbehandlet. Da blir de presset til å gjøre dette riktig slik at ting ikke blir liggende. Etter min erfaring klarer de dette på ca en ukes tid. Du kan da hente uten å betale en krone.

1 Like

ikke enig. Som tidligere nevnt er selve informasjonen på toll.no svært sprikende, og noe er feil der.

Jeg fikk beskjed at de ikke behandlet den på nytt av min kundebehandler hos posten, selv om jeg ga de over en uke. Som sagt svært forskjellig hvordan pakker og kunder blir behandlet avhengig av hvem man støter på.

1 Like

Ja her må du skjerpe deg😃. Har man først tatt seg bryet med å klage til tolletaten,så er det null stress å kreve penger tilbake fra evt Posten. Men er helt enig med deg,synd det er så sprikende kundeservice hos Posten,for enkelte er usedvanlig hyggelig å hjelpsomme.

Hei folkens,
beklager at jeg kommer sent til festen.
Denne fikk jeg for noen uker siden når jeg sendte spørsmål angående et kunstverk :confounded:


Blir bare bedre og bedre :rofl:

Vil jo ingen ende ta dette. Gjerne det letteste er å skrive det av på selvangivelsen…

Hva var spørsmålet da?

Noen som kjenner noen journalister som kan tipses om dette? Er jo blitt et byråkrati uten like? Var vel ikke dette Siv Jensen hadde i tankene?

1 Like

Hva med å kontakte han her fra en annen tråd forrige uke.

I korte trekk så spurte jeg om Ai Weiweis “Artist’s hand”… sendte da med nødvendig informasjon mht pris, kvitteringer, representant, kjøpeform (veldedighets slag gjennom Ebay) osv.
Kunne spart meg den mailen :yum:

Nå var den utgitt i 1000 eksemplar og da var vell MVA ganske greit :slight_smile: ?

Stemmer ikke helt, det gjelder kun grafisk kunst som trykk, lito osv…

Med kunstverk menes originale
a) malerier, tegninger, kollasjer og lignende todimensjonale kunstverk, herunder blandete teknikker
b) grafiske arbeider, herunder stikk, trykk, litografi, mv., signert og nummerert i et antall begrenset oppad til 300 stk.
c) skulpturer, relieffer, installasjoner og andre tredimensjonale kunstverk av et hvert slag og utført i et hvert materiale
d) billedtepper, billedvev og annen tekstilkunst
e) kunstneriske fotografier.

Det var ironi. Vanskelig for mange å se at noe som er masseprodusert i 1000+ eksemplar kan kalles kunst…

Jeg kan ikke si meg helt uenig men J.Koons og gjengen vil nok mene noe annet…:slightly_smiling_face:

@Pinkerton, eg prøver meg på denne! Mail sendt idag :slight_smile:

@Gulosten, eg sendte følgende mailen til “Ole” som skrev artikkelen for Dinside som @Onkeljohn reffererer til. Vedkommende kan kanskje være interresert om han forstår at vi er mange som sliter med disse problemene. Og mange her klarer nok skrive mye bedre enn meg…

Hei Ole,

Strålende artikkel ang moms og toll problemer som vi møter i kvardagen med alle typer budbringer firma.

Om dette er en sak du følger opp videre ønsker eg veldig gjerne å tipse deg om problemet for alle som hander kunst (per finansdepartementes nye regler fom mars 2017) fra utlandet. Stadig dukker der opp krav på mva og toll avgifter, når veldig mange av disse kjøpene skal være fritatt fra mva.

Om du ønsker, så les veldig gjerne gjennom de typiske probleme i tråden vår på kunstveggen.no, her får du veldig for forståelse for problemet, og hvor mange dette faktisk skjer med! Alle taper på et slikt opplegg og eg synes det er kjempeflott at du sette søkelyset mot at disse reglene må bli klarere og strengere overfor budbringerfirmaene DHL, FedEks, UPS, Posten, Bring etc som alle kjører sitt eget løp, og tjener evnt. penger om vi “ikke gidder” ta opp kampen for de få hundrelappen. Men mange bekker små gjør eg stor å!

6 Likes

…men nå var det derfor jeg sendte mail til Tollvesenet, for å få en tolkning av original. Betyr det en (1) eller betyr det originalt verk i begrenset opplag?
Er det ikke noe som heter at tvetydighet i tolkning av et dokument skal tolkes i retning av den som ikke har utarbeidet dokumentet? :face_with_raised_eyebrow:
men ja, jeg er forberedt på å betale MVA :confounded:

Bra jobba @Shagga_Son_of_Dolf kjør på :+1:

Jeg blir nysgjerring her. Hvilket produkt er det dere snakker om,konkret?
Kan du krysse ja på følgende er det fritatt alt.

Er produktet definert som kunstverk iflg mvaforskriften ?
Kjøpt direkte fra kunstner eller mellomann,feks i form av et galleri?

jeg var og nysgjerrig, var derfor jeg ville ha en uttalelse fra Tollen.
Det er denne her :upside_down_face:

1 Like