Finnes det lovlige graffitivegger i Oslo og omegn?

Hei!
Jeg er en grunnskolelærerstudent med fordypning i kunst & håndverk. Jeg skal i gang med en selvvalgt oppgave som handler om gatekunst/graffiti. Målet er å få nok kunnskap om dette emnet til å presentere noe vettugt på eksamen i mai, og på et tidspunkt skal jeg også i gang selv og prøve meg på en liten piece. :wink:

(1) Jeg finner ingen ny info på nett om det finnes lovlige graffitivegger i Oslo. Er det noen her inne som har oppdatert informasjon om dette? Sted/adresse hadde vært supert!

(2) Ellers, så hadde jeg satt pris på å komme i kontakt med noen som driver med graffiti aktivt. Skulle gjerne hatt et lite intervju med noen om interessen for emnet, egne erfaringer osv. Kontakt da gjennom mail eller per telefon om man vil, eller kanskje ta en kaffe en dag?

(3) Noen som har noen andre tips til informasjon, film, bøker, steder osv man kan finne mer informasjon om kunstgrenen, si gjerne i fra!

(4) Kanskje noen har tid til å ta med en gravid lærerstudent ut på “oppdrag” eller gi litt basic opplæring i kunsten hadde vært mer enn fantastisk!

Alle svar mottas med stor takk! :heart_eyes:

1 Like

Hei,

Jeg vet ikke hvor mye research du har gjort på området til nå, men bra valg av emne! :slightly_smiling:

Når det gjelder egentlig 1,2 og 3 kan det være du kan høre med gutta på www.oft-shop.no om de kan peke deg i riktig retning eller om du tilfeldigvis møter noen.

1 - jeg vet ikke helt status på lovlige vegger i Oslo-området. Når jeg vokste opp var det ikke så mange av dem. Men det er mange steder i Oslo hvor det er lovlig graffiti. Hvorvidt du kan male der aktivt er et annet spørsmål. En generell regel er å ikke male over noe annet heller… Du finner fine lovlige vegger rundt skateparken i gamlebyen, torshovveggen, hausmania etc.

2 - det er en del instagramkontoer med fin dokumentasjon over Oslo graffiti. Om noen vil dele informasjon om aktive malere som maler ulovlig til ukjente mennesker på nett er vel heller tvilsomt.

3 - oft-shop har mange bra bøker. Ellers har Tronsmo (verdens beste bokhandel) en kjempefin samling med gode bøker på alle mulige temaer. Innen film er Style Wars en naturlig start!

4 - Lykke til!

Kos deg med flott kunst!

Tusen takk for raskt svar og flott info! :smile:

Da har jeg litt å begynne med! Får ta meg en tur innom oft-shop og se hva jeg finner der. Må vel handle litt stæsj også. :wink:

Dukker det opp noen flere tanker, er det bare å slenge dem med. =)

Takk igjen! =)

Hei:)
Eg skal ha om dei 4 elementa i hip hop historia:) Fant du nokon lovlige veggar for grafitti i oslo?