Flytende innramming

Vurderer flytende innramming på ICWT, og har noen spørsmål angående dette. Jeg har spurt min lokale rammemaker tidligere, men han skjønte ikke helt hva jeg mente. For han var “flytende” et mellomrom mellom trykket og paspaturen, helst til trykk med revet kant. Jeg tenkte på “flytende” som at trykket tilsynelatende henger i løse lufta inni ramme og glass, uten paspatur. Er det no sjans til å prøve å “lære opp” rammemakeren, no “oppskrift” å henvise han til? Jeg aner ikke om dette er noe som er vanskelig å lære seg eller ikke. Alternativt ser jeg jo for meg at det hadde blitt fint med svart ramme, og svart innerkant på paspaturen, så det er jo ikke no krise. Er dette forresten en dyrere innrammingsmåte enn “tradisjonell?”

Prøv å si svevende, tror det er fagterminologien de bruker. Om han ikke forstår det heller - bytt rammemaker.

Og nei, i min erfaring har det ikke vært mye dyrere

Tror dessverre ikke jeg har andre å velge mellom inne rimelig avstand😉

1 Like

Hehe, den er god. Men forsøk å si du vil ha en svevende innramming. Jeg sa flytende til min rammemaker (og hun er en av de beste jeg har vært borti), og da virret hun også om det din rammemaker gjorde. Da hun selv foreslo svevende og forklarte meg hvordan det ville se ut forstod jeg at det var jeg som ikke hadde terminologien inne :slight_smile: Så si du vil ha en svevende innramming du, så ordner det seg nok.

Forklar at du ikke vil ha passepartout, men avstandslist.

Eventuelt vise ham et eksempelbilde?

Takk for tips! Jeg mener jeg viste han et bilde forrige gang, og forklarte ganske nøyaktig hvordan jeg ville ha det seende ut. Han pønsket litt på det, men endte med at han ikke ville prøve. Tror ikke han helt skjønte hvordan han skulle feste printet, og hva ham skulle feste det til. Feste det på en plate, er det det man gjør? Mener han sa at printet egentlig bare skulle festes i hvert hjørne oppe (ved vanlig innramming), og at dette ble vanskelig…? Brukes “vanlig” ramme, eller må den være ekstra dyp?

Pussig melding å få fra en rammemaker…

Vedlegger et bilde av et verk som jeg for mange år siden valgte flytende/svevende innramming på.
Noe som skyldes trykket, i carborundum teknikk, og de naturlige bevegelser som er i et slikt trykk.

Rammen min er ekstra dyp.
Det er 4-5 cm mellom motivet og glasset. Nivå på dybden blir typisk et spørsmål om hvor mye “bevegelse” det er i trykket ditt. Du må følgelig ha såpass dybde at du lar trykket få “leve” tilstrekkelig under glasset.