Forfalsket Pushwagner forsøkt solgt

Vet ikke hvor vanlig det har vært med forfalskning av norske kunstnere, men dette er skummelt om man er uvitende

1 Like

Så den annonsen, så jo ut som om bildet var laget av en 7-åring da…

Hvis du hoster opp 150 laks for et bilde som er en så dårlig kopi, så mener jeg at skylden burde bli delt mellom partene :stuck_out_tongue:

2 Likes

Så mye PW hoster opp på diverse besøk og nach, så forundrer meg ikke så dette er en original han ikke husker… Er meget spesiell den flippingen av korktavler, julekort, postere osv… Har ikke så mye peiling på push, men synes dga og handfinished i latvia er litt kleint… Mye gir meg lite, men litt gir meg mye:]

1 Like

Handfinished i Latvia?

“Jeg begynner med å tegne med blyant, for da kan jeg også bruke viskelær. Så tegner jeg over med tusj og penn, men det blir gjerne noe søl – lukten av Tipp-Ex har jeg et noe ambivalent forhold til. Deretter får jeg hjelp med å gjøre tegningene digitale. Teknologien er fantastisk, og heter scanning – ev. bildeleser eller skanning.”

“Så kan vi jobbe med bildene i noe som heter Adobe CS6 (Illustrator og Photoshop) – altså digitalt. Her kan streken og motivene finpusses på, samt fargelegges. I CS6 jobbes det i layers, dvs. at flere av mine tegninger kan settes sammen, lag for lag, og til slutt printes de høyoppløselige bildene ut, rammes inn og henges opp.”

“Det er også mulig å printe ut mange bilder, og lage én serie (edition) – og hvis vi endrer litt på fargene, f.eks. bytter ut den gule bakgrunnen med lyse blå – har vi laget en helt ny edition. Akk, ja, å printe ut en sånn serie-edition kan ta lang tid, siden den består av 250–500 stk prints (til en pris på kr 11 000 pr stk).”

Håndkolorert: “Noen av D.G.A-printene, eller trykkene, ber vi kollegaene våre i Riga om å fargelegge for hånd. Dermed kaller vi bildene ‘Håndkolorerte’, men ikke ‘Håndkolorerte av kunstneren’ – vi er da ikke uærlige. Slike håndkolorerte plakater selger galleristene for opptil seks ganger høyere pris enn de nummererte plakatene… Og, ja, til slutt signerer jeg bildene, og det kan være ganske jævli slitsomt”

4 Likes

Er dette Pushwagner som sier ?

Hvor er dette sitert fra?

1 Like

http://kjartan.iceleaf.net/Trechinsky/2015/09/29/pushwagner-er-overpriset-d-g-a-eller-digital-graphic-artwork/ her?

Hehe det var det eneste jeg fant også.

2 Likes

Vet ikke om den artikkelen det refereres til her er satire eller virkelighet, men uansett er den spot on. Hadde Push hatt en karriere utenfor Fineart kunne han gjort hva faen han ville, men istedenfor hypes et helt medium kunstnerskap opp til de grader at folk betaler usannsynlige summer for “håndkolorerte print” (tenk litt etter tror du virkelig Push sitter og fargelegger disse selv?).

1 Like

Hvis du ser på stilen så ser du med en gang tydelig at dette ikke er noe Push har laget. Ikke den klassiske streken og signaturen er helt på bærtur…

Uttrekket kommer fra linken over ja, noe usikker på kilde, men virker som fyren har gjort noe research… Personlig er svært usikker hva jeg synes om D.G.A / Jetprints (?!) fra gamle skissebøker til å være det «nye» fra PW… Jeg tror selv kunstkritikere trår litt varsomt for å ikke brenne broer og få «j.mange kjøpere» på nakken. Stusser veldig over håndkolorerte og ‘schizofrene’ PW signaturer som varierer veldig… Fyren er 75 år og er en gave til folket på godt og vondt for norsk kunst(samlere) som pt nyter livet… Unner han det og håper han fortsatt er med ‘oss’ i mange år fremover…

Absolutt @Gulosten, ser ut som et studentprosjekt hvor man har hentet flere elementer og prøvd å lage noe kreativt… Trenger ikke å være en ‘Kunstekspert’ for å konkludere det :wink:

Ingen kunstekspert, men denne synes jeg ser mistenkelig ut.
Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Er dette i ferd med å bli et problem? Selger i VG artikkelen hadde jo et annnet bilde til salgs samtidig.

Er et trykk, så bør kunne bekreftes relativt enkelt.

http://www.culturelabel.com/products/pushwagner-art-books

Denne er ikke falsk. Både signatur, årstall og opplag stemmer. OPPOVER II, nr. 24 fra en Dag i Familien Manns liv.

2 Likes