Generell prisvurdering av ny ukjent kunstner. Fingeren i været?

Jeg vurderer å kjøpe opp endel bilder jeg har tro på. Problemet, eller situasjonen er at kunstneren er så godt som ukjent. Bildene han lager er gjort på cancas i størrelsen 100*100cm ca (med noe variasjon). Bildene er håndlagde og unike. Det er bare laget et av hvert bilde.
Hvordan resonerer man seg frem til en omtrentlig verdi i slike tilfeller? Noen tips?
Mvh
John

Unike verker av grafitti-art, street-art fra mer eller mindre ukjente artister går vel for rundt 1000-3000 kroner pr m2 på canvas. Har selv kjøpt dette direkte fra artist. Er det detaljerte oljemaleri - endel mer, naturlig nok. Men selv om noen er villige til å betale denne prisen, er det ikke gitt at videresalg engang er mulig. Det skal være lønnsomt å gå inn tidlig, veldig lønnsomt.

1 Like

Tusen takk for et informativt og godt svar! Det er ikke snakk om oljemaleri, mer akryl/blandingsteknikker av realisme. Det har nok gått med noen timer pr bilde slik jeg kan vurdere det. Videresalg i dette tilfellet er definitivt mulig, men det er som alltid et prisspørsmål. En kvadratmeterpris var enkel å forholde seg til :slight_smile:

Ja, prisen vil jo stige med økt detaljnivå i bildet - men markedet blir også mindre og mindre i takt med prisstigningen så lenge man ikke er kjent. Jeg har selv betalt for mye for verker jeg har elsket(og har vært fornøyd med det uansett), men jeg har også gjort gode kjøp. Segmentet er spennende, og det er mye talent der ute. Hvis ingen kjøper fra de spirende kunstnerne - så skjer det heller aldri noe.

4 Likes

Kunstmateriell, tid per bilde, kunstneriske ferdigheter og omfang av produksjon bør være veiledende for prissetting av en ukjent kunstner.

2 Likes