Har jeg driti meg ut, eller har jeg egentlig vært flink?

Heisann dere. Jeg kjørte en liten blogg-overskrift jeg, for å fange oppmerksomheten deres. Og nå, når jeg har den - la oss diskutere litt.

Jeg eier ikke altfor mye kunst, men nok til at jeg synes det er spennende å følge med her, og prøver å titte ut av Dolk/Pøbel-verdenen, for å finne noe nytt og spennende.
Jeg kom ikke så langt, for jeg har lenge hatt lyst på en Pushwagner, men de trykkene til 400.000.000.000,-, har jeg desverre ikke råd til - MEN, jeg fant en på blomqvist her om dagen, som var skadet. Her er saken:

Bildet hadde noen gule teipflekker, der teipen hadde syrnet (skrives det syrnet? Dere skjønner.) gjennom trykket. Det var vanskelig å se, men det var der. Jeg snakket med en papirkonservator som sa det muligens var noe å gjøre med, men kunne ikke garantere dette.

Det lå ut til 14K, og på fineart koster det 60K. Jeg synes det er vanskelig å sammenligne dette, da det umulig kan selges som hakka møkk for 60K, men det er prisene som opereres med på pushwagner og fineart. Finn.no ligger de for 40-50K.

Jeg skulle trykke på “GI BUD”, men så kom det opp 25% avgift fra blomqvist. Trykket var nå oppe i 19K, og det var enda ikke ferdigbydd, da jeg evt skulle by mot 2 andre som allerede hadde lagt inn. 4K for papirkonservator og 4K for ramme, ville dette da blitt småpene 27K for en skadet trykk.

Jeg valgte å gi meg, før jeg fikk lagt inn noe.

SÅ - var jeg smart, eller var jeg dum? Jeg hadde ikke som formål å tjene penger på dette, da jeg har/hadde en ypperlig plass til dette i gangen min. Men samtidig vil man jo ikke tape penger heller.

Jeg var på blomqvist for å se på det, og skadene syntes litt bedre enn det gjør på bildet her.
Bildet ligger vedlagt. Kjør debatt!

(Merkene er sterkest i midten øverst, og på høyre og venstesiden øverst. Var også noen nede til høyre og venstre i kantene)

  • Henkeob

1 Like

Som du kanskje vet har jeg dette trykket selv, og er glad i det. Synes likevel du gjorde smart i å ikke kaste penger etter et trykk med såpass “skader”. Det kommer mange nye sjanser og om du ikke er helt sikker synes jeg ikke det er verdt det.

1 Like

Jeg synes du gjorde rett. Jeg hadde heller betalt markedspris for et perfekt eksemplar enn kanskje kanskje fått fikset printet. Da slipper jeg å bekymre meg for fremtidig verdi

1 Like

Du har helt klart vært flink og stoppet i tide.

1 Like

Det er viktig å få godfølelsen når nye bilder henges på veggen. Litt av denne følelsen vil mangle når et bilde er skadet.

Det er det vell bare du selv som kan si. Jeg har aldri angret på noe jeg har kjøpt, men angra mye på ting jeg har solgt eller latt være å kjøpe :stuck_out_tongue:

2 Likes

Hadde jeg sett at det var mulig å få fatt i dette trykket til denne prisen hadde jeg slått til selv :smiley:

Tips er å kontakte Daniel Gilberg hos http://papirkonservator.no, han jobber for alle de “store gutta” i Norge og er utrolig flink. Ett trykk i en totalknust tube kan han få til å se nytt ut igjen!

1 Like

De så åpenbart synlige merkene der - som du også sier er enda mer synlig irl - de er definitivt en deal breaker for meg.

Lett å la seg friste i et øyeblikks eufori over å få et etterlengtet motiv i eie, og rasjonalisere beslutningen ved å plassere skadene i kategorien “til å leve med…”.

Men ikke for enhver pris.
Som eksempelvis oppunder 30k.

Bra valg å stå over.
Spar opp cash til et ordentlig eksemplar, eller finn noe annet vakkert å glede deg over.

1 Like

Hvor skulle trykket sendes fra ? Du hadde muligens fått flere utgifter i mva og annet posten eller andre kan ta i div behamdlingsgebyrer :frowning:

Oppsummering!

Fem personer mener jeg har gjort det rette.
To tvilende.

Jeg får se meg fornøyd med det, og takker for alle svar.
Takk for tips @Gulosten, det lagres til neste gang evt.

Og til @Frankvidar, det kunne hentes på Lysaker, så ingen porto.

Hvis noen har samme bildet til 15K, uskadet. PM meg da;)

God helg, og alt det der!

  • Henkeob -
2 Likes