Henge opp canvas - Hvordan?

Vet dere om det finnes eller er noen gode alternativer for å henge opp et canvas i en betongvegg uten å drille? Noen som har erfaringer med dette?

Det finnes noe som jeg mener heter “betongspiker”, da trenger du bare borre et lite og tynt hull som du smeller spikeren inn i…

For å henge opp bilder eller annet fungere det godt å bruke slike kroker.

supert, hvor får man fatt i slike typisk ?

@johnj

https://m.clasohlson.com/no/XB-krok/21-2655?gclid=EAIaIQobChMIw_-Gx7WO4QIVFouyCh2DrQmzEAQYBCABEgKuBvD_BwE

De funker på ren murvegg, men om det er en pusset murvegg så skal man passe litt på, for da biter den ikke i veggen - det kommer an på tykkelsen på pusset.

1 Like

Jula, Clas Ohlson, Biltema og stort sett alle som driver med bygg og jernvare selger slike.

Man må bare vise litt forsiktighet når man slår inn stiftene. Sett f.eks litt maskeringstape på veggen og slå forsiktig med hammeren. Lykkes stort sett hver gang. :slight_smile:

Jeg tenkte ikke så mye på at det var vanskelig å slå dem inn:-)
Bøggen er mere at pusset gjør festet mere porøst og dermed dårligere feste evne.

Skjønner. :slight_smile:

Trenger litt tips mht til Canvas som kommer ut fra vegg nederst , tja, muligens veggen ikke er rett, men det får jeg ikke gjort så veldig mye med

3M borrelås strips på vegg og bakside av maleriet?

Ramme inn lerrete i L-list hos rammemaker og henge opp? :wink:

2 Likes

Jeg vil tro lerretet er spent opp skjevt (kan også endre seg ved endring i temp/fuktighet). Om du legger det flatt på gulvet så er det kanskje en liten svai? Det beste er å justere strammingen… vil tro det finnes slike justeringsbrikker i hvert hjørne på baksiden, ev få en fagperson til å gjøre det.

1 Like

Ref organisk materiale som beveger seg mtp luftfuktighet og temperatur så har jeg god erfaring med å spenne opp lerreter på aluminiumsrammer som er et dødt materiale.

2 Likes

Takk for tips folkens
Det er 4 stk lerret 100x100 som passer godt sammen, dog uten ramme.
Så tyr til @Shagga_Son_of_Dolf sitt borrelås forslag

21 Likes

Disse er spent opp på en blindramme, den man justerer :wink:

1 Like