Hjelp med kjøps- og salgsregler

Hei, dere!
Jeg trenger litt hjelp med kjøps- og salgsregler. Tidligere ønsket jeg å kjøpe et bilde fra et kjent galleri i Oslo. Vi ble enige om pris og nedbetaling på e-post. Dagen etter ble jeg oppringt og fikk beskjed om at selgeren helst ville bestille en betalingsterminal slik at jeg kunne betale med kort. Han sa: “Bare vent, jeg ringer deg neste uke når terminalen har ankommet.”

Noen dager senere oppdaget jeg at han hadde lagt ut det samme bildet på en auksjon. Jeg hadde til og med vippset ham en tusenlapp for å dekke kostnader knyttet til kommunikasjon med regnskapsføreren. Han skulle redusere prisen med det beløpet dersom jeg kjøpte bildet.

Jeg ønsker ikke å nevne navn, fordi jeg fortsatt håper vi kan ordne opp i rotet. Har jeg noen rettigheter i denne saken, eller bør jeg bare akseptere tapet og innse at bildet ikke blir mitt?

Hvis dere har en dialog pr epost der dere har avtalt at du skal kjøpe bildet, så har dere en bindende salgsavtale. Da kan ikke denne avvikes så framt i fall ikke begge to er enige om dette eller om det oppstår andre forhold som er ute av partenes kontroll. At selger ønsker å selge den til en annen eller ønsker å selge den på auksjon er ikke gyldig grunn.

Jeg tar forbehold om at det finnes elementer i situasjonen jeg ikke har oversikt over.

2 Likes

Takk for svar! Han svarer ikke på meldingen. Jeg anbefaler alle å ha advokatforsikring. Jeg tenkte aldri på at jeg måtte bruke den for å kunne kjøpe et bilde. Vi snakker om et galleri på Frogner. Eieren driver virksomheten alene og tenker i etterkant.

1 Like

Alt kommer ned til om det er en skriftlig aksept av salg. Om det er sondering så er det ikke bindende. Når det er sagt - veldig sjeldent salg på auksjon går høyere enn salg fra galleri om dagen.

Hadde vært gøy om du sikrer deg bildet til en billigere pris gjennom auksjon da :sweat_smile:

2 Likes

Som det nevnes her, har dere avtalt kjøp og salg, enten det er muntlig eller skriftlig, har dere en bindende avtale. Slik at galleriet har utvilsomt en forpliktelse til å levere bildet til deg i henhold til avtalen mellom dere to.

Men om galleriet gjør seg vanskelig og ikke vil overholde inngått avtale ville jeg kontaktet auksjonshuset/auksjonarius og gitt beskjed om at bildet galleriet prøver å selge på auksjon allerede er solgt til deg. Tilby gjerne å legge frem avtalen du har med galleriet. Auksjonshuset kan da ikke formidle salg av bildet ditt.

Han har endret mening etter avtalen. Han vil likevel få betalt med kort. Han lovet at han skulle bestille en terminal slik at jeg kunne betale med kort i stedet. Jeg ventet og ventet, og til slutt oppdaget jeg at han hadde lagt ut bildet på auksjon. Jeg vil ikke nevne navn før rettssaken er over.

Kan jeg spørre hvem du har advokatforsikring hos, og om du er fornøyd?

Would you really want to give this character your hard earned money now ?

1 Like

Fogforbundet. Jeg betaler ekstra forsikring som omfatter saker som handler om forbruk.

1 Like

I dont have any problem with him. You know someone after a quarrel. He risked the auction, I am not that rich and dont look like. Sounds bad, but I got it. You cant expect respect, you have to either look like a million or earn it in the hard way. I had the money coz I dont buy shit to impress anyone but enjoy it. He never accepted a deal I would not consider, and I didnt give him a deal I wouldnt consider to take. I had worse business partners and so called friends. I am still willing to rather being in the team if he is getting reasonable.

1 Like