Hjemme hos Mehdi Ghadyanloo

Da mitt Logic of M. print var skadet fikk jeg ett AP som var unikt i form av størrelse. Dessverre manglet signatur. Så printet ble med til Tehran og en ettermiddag med Mehdi G.
Han var utrolig hyggelig, viste frem sine ferdige bilder og arbeid i produksjon. Han beskrev historiene bak flere av bildene. De som evt. er i LA under hans neste utstilling kan glede seg.

God jul

17 Likes

Theramoe,

Du var altså hjemme hos Mehdi i Teheran?
Fortell mer om turen til Iran og Teheran om du kan og vil? Hvilke inntrykk sitter du igjen med?

Mvh
Bjørn

2 Likes

Hei Bjørn,
Jeg er fortsatt i Tehran.
Vedrørende Mehdi var det en meget hyggelig greie. Hadde egentlig ikke så store planer rundt dette, eller store tanker utover evt. ordne signaturen når jeg først var her nede, men sendte ham en SMS og ble hyggelig besvart. Iran er urolig gjestfritt generelt, og en blir bare glad for omtanken man får.
Da jeg mailet med Mehdi, og sa jeg skulle besøke noen andre byer utenfor Tehran, svarte han med lykke til og om du har noe problem uansett hvor i Iran så ringer du meg. Blir jo glad av sånt, fyren kjenner meg jo ikke.

Uansett, en kort signering ble til 4 timer hvor man drikker en masse te og gikk igjennom alt man kan tenke seg. Han var glad for å vise frem alt han hadde, alle bilder som skal til LA, alle notater,notisblokker, fra små sketsjer til PC generert bilder. Påbegynte bilder, osv.
Han fortalte en masse om sin bakgrunn, sin familie. En masse om maleteknikker.

Vi snakket endel om andre malere i Tehran, og pussig nok har vi noen av de samme favoritter. Jeg var i Iran for ca. 15 år siden hvor jeg satt i en taxi, og fikk se ett fantastisk maleri i ett vindu. Fikk stoppet drosjen og gikk inn til det som skulle vise seg å være studioet til Mohammad ali Taraghijah. Jeg kjøpte ikke det bildet, noe jeg angrer bittert, men ble også da tatt svært godt imot og tilbrakte en halv dag med ham. Fikk en samling på ti trykk av ham som gave. Mehdi fortalte at den eneste iranske kunstner han har i sitt hjem er Taraghija. Kanskje ikke så interessant her, men jeg synes nå det var artig. Dessverre døde Taraghija for noen år siden.

Mehdi har ikke malt noen vegger i Iran på 4 år. Han maler ca 2 i året utenfor Iran og er fornøyd med det.
Jeg skulle gjerne lagt ut en masse bilder, gjerne skrevet om mye av hva vi snakket om, samt om fremtiden med de tanker og ønsker Mehdi presenterte, men det lar seg ikke gjøre.

Han var meget takknemlig for Gard og hva han har gjort for ham.

Det er masse annet å se her:
http://www.bloomberg.com/features/2015-tehran-museum-of-contemporary-art/

Dit skal jeg på fredag. Er utrolig spent på hva som er tilgjengelig nå.

Videre så er det en hel verden av fantastiske tepper. I Iran er det teppekunstnere akkurat som malere. Så da har man jo noen favoritter. Jeg bruker generelt mye mer tid på å se på tepper her enn å se på malerier. Men dette er jo intet teppeforum.

Skal oppdatere med mer etterhvert…

9 Likes

Merker jeg gjerne skulle sett dette for to dager siden, da jeg ennå var i Tehran. Jeg søkte på nett for å se om det var mulig å se noe av Mehdis arbeider, men til ingen nytte. Vel, jeg skal tilbake i juni. Noen tips?

2 Likes

Artig. Jeg har selv blitt positivt overrasket over tilsynelatende store kunstneres vennlige vesen og imøtekommenhet. I mitt tilfelle var det Conor Harrington, rett og slett en hyggelig familiefar.

2 Likes

@Theramoe så hyggelig at du har vært og besøkt Mehdi, han er fantastisk! Blir mest sannsynlig en utstilling med han i Oslo neste år :wink:

Gled deg til TMOCA! Bygget og skulpturparken er helt fantastisk. Mesteparten av den vestlige kunsten er lagret i kjelleren, og noe av det har aldri vært vist som f.eks. triptychet deres av Bacon da det fremstiller et homofilt par.

4 Likes

For et svar!!

At Iran er mer enn det som er i media er jeg veldig klar over, like fullt er det kjekkest å høre førstehånds beretninger fra en verden som ikke er lik vår! Har selv reist mye i Libanon og det man opplever der en totalt fremmed fra bildet som blir generert i media og “slukt rått” av (store) deler av befolkningen!

Ha en fortsatt fin tur i Iran!! Om du får ånden over deg er jeg sikker på at en tråd med informasjon, historie og kunnskap om tepper blir godt mottatt også :slight_smile:

Mvh
Bjørn

1 Like

Takk for hyggelig tilbakemelding.
At det jobbes for (og noe Mehdi ønsker sterkt) er en Oslo utstilling. Nå slapp Gard nyheten, så da slipper jeg å være redd for å tråkke på noen tær, verken i Bergen, Oslo, London eller Tehran vedrørende dette.
Han snakket masse om hvordan GG/Gard hjalp ham, det å bygge opp selvtilliten, tryggheten og å tørre. Han uttrykket stor takknemlighet og sin karrière til dere. Sånt synes jeg er helt herlig.
Slik jeg forsto Mehdi vil han gjøre alt han kan for å få til at han kan komme til Oslo.

dProX: intet av Mehdi utover murals er å finne i Tehran utover at du besøker studio. Jeg ble linket inn av RHG for å få en signatur.

BjornB:
Av en eller annen lang politisk greie synes media det viktigere å fremstille noen hundre mennesker som brenner ett USA flagg enn de resterende 12+ mill i Tehran som rister på hodet av dette.

Idag var jeg på Nature bridge. Det er bare så utrolig kult at de velger kvinnelig arkitektstudent som ikke engang er 30 år, hennes første prosjekt, til å representere ett slikt landemerke. Og jeg mener jo dette er kunst med. I Norge hadde dette aldri skjedd, de greide ikke engang lage en bro som holdt på nye E18.
Tilslutt er det greit å minne om at kvinner fikk stemmerett i Iran 3 år før de fikk det i Norge.
Dessverre rotet bort lightning kabelen min, men denne artikkelen er ganske god og bildene mye bedre:

Så får man se hva som skjer videre. IAA har jo nå konkludert med at det ikke er noe nukleært våpen program slik Iranerne hele tiden har hevdet, og tross sanksjoner presterer de å øke BNP år for år. Frustrerer sikkert dritten ut av enkelte, men får en merkelig bismak til Irak og weapons of mass destruction som jo heller aldri eksisterte, men som ble brukt som begrunnelse for å bombe landet tilbake til steinalderen.
Glir litt ut av topic, men det er så mye misvisende og villedende informasjon som presenteres at det ble litt sånn.

3 Likes