Hva er en villig til å betale for Dolk «police line» canvas?

Vel, godt man har forskjellig syn på ting (kunst) om ikke så hadde vi alle kjøpt det samme. Og det var ikke veldig mange her inne som heiv seg over dette «canvas laget for å se ut som street art».

Og det er jo fint at din formening er veldig subjektivt i denne sammenhengen. Det bidrar til kredibiliteten…

Police line er et kult verk, men at det ikke ble solgt nå tipper jeg er litt tilfeldig. Hadde jeg hatt 55k på kontoen ville jeg klippet til på denne prisen straks!

Selv om enkelte her inne er raskt frampå for å bruke dette som enda et bevis for at interessen for Dolk er dalende, så tror jeg den synkende prisen er en naturlig korreksjon. Flere og flere kunstnere i denne sjangeren (flere av dem hypet opp), et åpent marked på for eksempel Finn og en del utålmodige selgere som senker prisen raskt hvis interessen uteblir. Kombinerer en dette med at kjøpergruppen er i stor grad (min påstand) vanlige folk som vokste opp på 70-80 og muligens 90- tallet, de fleste med ‘’vanlige’’ jobber. Å kjøpe bilder i en prisklasse på 50-100k er noe mannen i gata vanligvis ikke kan cashe ut på septemberlønna etter regningene og huslånet er betalt.

Er enig at prisene på de ulike piecene er vanskelig å sette opp mot hverandre. Ulik størrelse, tidlig/sent i epoken, motiv, og opplag har selvfølgelig innvirkning på pris. Selv om hvert canvas er et unikt laget håndverk, så vil jeg mene at det er enda heftigere å ha et 1/1 eller x/3 på veggen en et x/15.

Uansett, vinner jeg i Lotto så kjøper jeg dette hvis jeg får muligheten igjen:-) 55k er i mine øyne et meget godt kjøp!

5 Likes

Vel formulert Gabba​:blush::+1:

1 Like

Det koster 67k nå. :joy:

6 Likes

Jepp, og om du hadde lest litt tidligere i denne lenken, hadde du muligens forstått hvorfor😊.
Ønsker ikke å «gi bort» dette verket Bakart.

1 Like

Naturligvis ikke. Forstår godt at du ikke vil selge dette verket til nærmest dumpingpris. Tror derfor det var lurt av deg å trekke det fra markedet.

Dolk trenger ikke nødvendigvis å ha droppet så voldsomt i pris. Timing kan være like mye årsaken til at folk ikke løp ned døren din. Som jeg nevnte litt lenger oppe… akkurat nå er det andre hete trykk som er i “omløp”. Mulig folk vil investere der nå når de har sjansen. Trykk som ligger i samme prissjikt som din canvas. Folk har også svidd av feriepenger ++. Bedre lykke med salget en annen gang tenker jeg. :slight_smile: Hadde jeg sittet på kronitos hadde jeg vært en potensiell kunde, men har det siste året måtte prioritere vedlikehold av hus… winter is coming. :slight_smile:

Apropo det at folk gjerne bruker penger på andre verk i disse dager;

Tenker på artikkelen om at penger renner inn… :wink:

2 Likes

Syrligheten kan du nå gi deg med, du har gjort deg forstått.

3 Likes

Fortsatt helt enig med deg - gnageren… sitter selv å tviholder på mine Pushwagner nå, men sikkert lettere å omsette dem. Flere mener at også hans pristopp er nådd - jeg mener at også de tar svæææært feil.

Ja, jeg synes det var/er gøy å gjøre litt gærne ting - som i dette tilfellet «dumpe» prisen for en liten periode (da jeg ønsket raske cash) - startet jo uansett en livlig og fin diskusjon her inne. Ser ikke bort fra at jeg gjør det samme igjen en annen gang, med Dolk eller Push​:blush::+1:

Helt utrolig at ingen hev seg på og kjøpte, til det som er laaaaangt under prisen på tilsvarende verk, og det dette bør ligge på.
Men, men… mulig enkelte her inne mener canvas av dolk, fra hans klare kunstnertopp - da han ennå var «streetartist» (og samarbeidet med internasjonale storheter, og ble sammenlignet med Banksy), bør ligge på under 50k, imens hans nyere verk, som er klart «renere» og mer ryddige/stuerene i stilarten, men ellers er totalt uinteressante (min subjektive mening​:see_no_evil:) kan selges for 100k pluss. Jeg er totalt uenig men bare fremtiden vil vise​:blush::+1:.

Apropos ed 15, 3, 6, 1… Jo, klart dette har betydning. Et 1/1 ed er klart mest å trakte etter på generelt grunnlag.
Dog husk at svært få verk av Dolk (og i særdeleshet canvas) ble lagt ut for salg av Dolk før ca 2011. Mulig han først da ble opptatt av hypen, gallerier, eget «fenomen», utstillinger og penger… Men kunsten hans ble også her klart annerledes - langt mer «clean» og etter min mening mindre «streetart» i sin råe og originale form. Verdien i canvas bør derfor mener jeg, i større grad ses ut fra epoker… Hvor mye av Dolk stammer fra denne tiden? Hvor var han da som kunstner? Strengt tatt er alle hans canvas originaler, om grunnmotivet er likt på flere bilder.
Klarer ikke å fatte at så mange mister dette poenget, i jakten på lav ed og et «stueriktig» «fint» «reint» utseende.
Får ellers lyst å avslutte med det opplagte, når alt kommer til alt skal kunst på canvas, som musikk… oppleves subjektivt. Vi liker litt ulike ting - heldigvis❤️

4 Likes

Tror man skal være forsiktig å dra noe konklusjon på noe som helst om dette etter en tråd på KV. Det publikummet som kjøper Dolk lerret henger stort sett ikke på KV. Jeg synes heller ikke KV er noe godt sted å selge kunstverk. Etter egen erfaring oppnår jeg gjennomgående mindre interesse og dårligere bud på annonser på KV, så at noe forbli usolgt etter annonsering her inne forteller svært lite. Det er lett å tro at KV er stedet der alle kunstinteresserte samler seg, men min erfaring etter at jeg startet galleri er at KV er et 1% samfunn. De fleste kunstkjøpere kjenner ikke til KV.

5 Likes

Dette er jo litt leflig omgang med tall, hvor mange medlemmer er det på KV? 99 ganger det blir ganske mange «kunstspesialister»

Mitt inntrykk er at de fleste som kjøper kunst på gallerier som ditt ikke er noe særlig kunsinteressert i utgangspunktet, de skal bare ha noe på veggen. Det har du heldigvis å tilby :slightly_smiling_face:

Det at folk utenfor KV betaler mer for Dolk lerret betyr jo ikke at det er de som har pulsen på markedet. Det kan likesågodt være at 1% samfunnet er forut for sin tid og andre følger etter…?

6 Likes

Hva baserer du egentlig det inntrykket på og hvordan definerer du kunstinteressert? Du finner definitivt folk i begge leire blant mine kunder, men du klarte å konstruere en fin stråmann i argumentet ditt. Jeg sa “kunstkjøpere”, ikke “kunstspesialister”, så da er det likegyldig hvor skolerte de som er innom galleriet mitt er. De er like fullt en del av markedet selv om du ikke vil slippe dem inn i varmen. Er alle medlemmene på KV “kunstspesialister”?

Så du mener at det er KV som er malen for å definere rett pris? At det er KV som setter trendene og at det er her alle kunstkjennere holder til? Der tror jeg du sterkt overvurderer KV.

Mitt poeng er at KV er et ekkokammer hvor man lett marsjerer i takt. Det er flere tilfeller der hyping på KV (tilsiktet og utilsiktet) driver forventning av pris urealistisk høyt opp på enkelte objekter, men så finnes det også tilfeller hvor skepsis fører til at folk som vanligvis ville handlet blir usikker fordi det er dårlig stemning på KV. Stemningen rundt et bilde eller kunstner kan altså avgjøre om andre medlemmer av KV handler eller ikke, mens denne hypingen ikke påvirker markedet utenfor KV i samme grad.

At det er KV som har pulsen på markedet? Nja… det skjer langt mer i markedet enn det som blir diskutert her inne.

3 Likes

Ser det er et par stykker her inne som hadde slått til på dette «knallgode tilbudet» om de bare hadde hatt penger.
Jeg har penger,men ville aldri slått til på dette. Synes ikke dette motivet er verdt prisen.
Hvorfor legges det ikke ut for salg der folk er villig til å betale det som kreves. Regner med det hadde blitt solgt på timen.

4 Likes

Det siste du sier er jeg helt enig i, heldigvis er det sånn! Og ja, KV marsjerer i takt og er opptatt av en (eller få) kunstner(e) om gangen. De hauser også opp kunstnere og har urealistiske forventinger til pris - er dette noe som helst annerledes enn ditt galleri og det du driver med??

Det er imidlertid ikke særegent for KV, men for hele Norge. Jeg har fulgt med på markedet her siden tidlig nittitallet og sett mange moter: Kåre Espolin Johnson, Widerberg, Savio, Melgaard, Nerdrum, Sand, Aulie og Dolk m.fl. Felles for med alle er at de sjelden kommer tilbake - de er av moten for godt.

Det at en gjeng sitter og bytter Dolk lerret seg imellom utenfor markedet, er et sykdomstegn snarere enn det motsatte.

Og det er mulig jeg tar feil, men jeg ser på Gategalleriet som ennå mer nisje enn KV.

4 Likes

Vi kan hvert fall fastslå at Dolk bildet ikke ble solgt for 55K.

For å kjøpe trenger en vilje og penger. Beløpet er nok overkommelig for - la oss si 83% av de som så salgsannonsen. Enten i form av cash/sparing eller eksempelvis Komplett Bank eller andre hyggelige tilbydere av forbrukslån. Anbefaler ikke forbrukslån - bare så det er nevnt. Så da er det viljen … kan prisen være for høy … ?

Hadde eksempelvis en signert Banksy blitt lagt ut for 55K - hadde nok nevnte 83% smellt til og viljen vært svært høy. Monetos no problemos.

Så gallerier. Tror du på gallerieiere som kan hanke inn et bilde til 55K … henge det opp på galleriet … så få smekka 67K eller enda mer i lanken av en lykkelig kjøper - som selvsagt ikke leser KV - og ikke gjør det? :wink:

Disclaimer. Eier for tiden aksjer i Komplett Bank. Anbefaler ingen å ta opp forbrukslån.

2 Likes

Melgaard er av moten?

Veldig mye forblir iallefall usolgt på auksjon.
Sist uke gikk et lerret på 2x3 meter for 110 000 NOK… det sier litt.

Enig at det ikke er all verden, men han selger vel greit fortsatt eller?
Og han hadde vel også en godt hypet utstilling for kun få måneder siden hos en høyprofilert KV gallerist som iflg imaget ikke promoterer kitsj?

Sand hadde vel også grei suksess med en utstilling i Bergen ifjor selv om han har holdt på i en generasjon.

Ja visst er det en stor forskjell. Alle skjønner at et galleri jobber på vegne av kunstner. Det er åpenlyst og man bør alltid ha dette i mente.

Et forum er ikke fullt så oversiktlig. Her poster folk anonymt og kan skjule sin egen agenda og tilknytninger. På slike forum finnes det brukere som framstår som private samlere, men som har tilknytning til og/eller jobber for gallerier uten at det kommer til syne, det finnes samlere med tilknytning til kunstnere som driver rene formidlingstjeneste på privatmarkedet, det finnes samlere som ønsker å holde interessen oppe for sine favorittkunstnere og så finnes det den sære gruppen brukere som bruker alle mulige anledninger til å rakke ned på kunstnere de ikke synes noe om uten at de har fakta å slå i bordet med. Disse ønsker å gå stille i dørene fordi det gagner det best.

Så nei, et forum er ikke det samme som det jeg driver med.

2 Likes

Joda, det var for å illustrere at hele kunstnorge beveger seg i flokk til tider, det finnes sikkert nyanser av de jeg nevnte over. Har stor respekt for mye av det Melgaard driver med. Sand derimot… :wink:

1 Like

Hehe. Det er vi enig om…