Hva er greien her?

Bakgrunn:

• Første januar solgte jeg et par kunstrelaterte ting til en i utlandet. Han betalte ca. 4500,-. Pakken ble som avtalt sendt et par dager senere.
  • Etter en uke dukker pakken opp på døra til kjøper. Jeg ser da av sporingen at han «nekter» å ta i mot pakken. Etter gjentatte forespørsler om hvorfor får jeg svar tre uker senere at han synes «taxen» var for høy. Han ønsket pakken returnert til meg slik at han kunne ordne med frakt fra annet selskap. Han ønsker da å skrive ned verdien på pakken.
  • Merkelig, men ok for min del. Besparelsen er ifølge kjøper på 5-600 kroner. Jeg gir dog uttrykk for at jeg mener min del av avtalen er oppfylt (pakken har ankommet uskadd innenfor avtalt tidsrom). Ingen sure miner fra noen av oss.
  • Etter 3 nye uker returnerer pakken til meg. Uskadd. Jeg sender samme dag e-post om at jeg er klar for nye instrukser.
  • 2 uker går før jeg får svar om at han skal ordne med fraktselskap påfølgende uke…

Nå runder vi snart april og jeg har ikke hørt noe til tross for gjentatte forsøk på å få kontakt på e-post og forum. Vedkommende er aktiv både på forum og Instagram, men svarer altså ikke.

Spørsmål som dukker opp:

Har noen gjort seg lignende erfaringer?

Har han glemt at han har betalt og dermed gjør et forsøk på å unndra seg handelen (ghosting)?

Hvor lenge har en kjøper krav på en vare som er betalt, men som han ikke legger til rette for å ta i mot?

Merkelig sak. Kom det ikke tydelig frem i salgsannonsen hva som var både frakt å verdi?? Evt avgifter plikter vel i grunnen kjøper å sette seg inn i selv. Her hadde jeg sendt mld til kjøper om at pakken vil bli sendt på nytt inne en gitt dato,hvis ikke trekker du fra kostnadene du har hatt med dette salget «verditap» osv, og overfører evt resterende beløp tilbake til han»hvis» det da er no igjen etter dine tap.

1 Like

Var borte i lignende sak for flere år siden, hørte faktisk aldri noe fra kjøper igjen… Merkelige greier…

1 Like

Win!

1 Like

Useriøst av kjøper. Han kjøper ikke av butikk og har angrerett. Jeg ville sagt til ham at du kan sende på nytt, men han må betale porto og han får ikke penger tilbake

1 Like

Det er vel bare be han komme og hente

1 Like

Salgsannonsen var tydelig, og det har aldri vært noen uenigheter i forbindelse med handelen. Kjøper forstod at man må regne med at det oppgis full verdi om ikke annet er avtalt.

Jeg har fått betalt det jeg skal ha. Ny frakt og alt praktisk rundt det må kjøper ta seg av. Jeg har kun sagt meg villig til å være tilgjengelig i forbindelse med pick up fra eksempelvis DHL.

Om det viser seg at pakken forblir hos meg er det rent økonomisk win for meg, men det er selvfølgelig ikke et mål i seg selv.

Spørsmålet blir hvor lenge man skal sitte samvittighetsfullt og vente på respons før man eventuelt selger tingene på nytt… Jeg har ikke dårlig tid, men interessant å høre om folk har gjort seg lignende erfaringer.

Hvorfor ikke bare refundere beløpet og se deg ferdig med saken? Virker ikke som en type du vil gjøre handel med.

1 Like

Kanskje kjøper har blitt syk, eller verre?

Må iallfall refundere før du selger på nytt.

1 Like

Ja, må jeg egentlig det? Jeg kan avvente 4 måneder til for min del, men vedkommende er altså aktiv (publiserer innlegg på forum og sosiale medier). Han leser det jeg skriver til han i sosiale medier. Snodig… :slight_smile:

Ring jusformidlingen :slight_smile: Lett å mene/synes ting/spekulere, men kanskje de kan gi et klart svar ut ifra loven om det går :nerd_face:

1 Like

Kan gi det et forsøk :ok_hand:

1 Like