Hva slags trykk liker du best?

I dag finnes det uttalige måter å trykke på og mye av det gamle håndtverket har blitt satt til side for mer moderne trykkteknikker.

Så mitt spm er om dere bryr dere om hva slags teknikk som er brukt? Hva syntes dere om DGA og hvordan burde det brukes? Og til sist foretrekker dere reproduksjoner av eksisterende malerier eller motiv som er laget utelukkende for trykk?

En ting til hadde du vært villig til å betale mer om du vet at det er et fantastisk håndtverk bak?

4 Likes

Selv ville jeg aldri kjøpt et giclee trykk for eksempel, uansett hvor fint motivet var. Setter pris på de mer “ekte” teknikkene - gjerne litt grovt og røft i utførelsen.

Når det gjelder spørsmålet om reproduksjoner vs. særegne motiv på trykk er jeg veldig todelt. Hvis du har sett maleriet først og får se reproduksjonen i ettertid blir du garantert skuffet, helt garantert. På den annen side er noen trykk/reproduksjoner av så fantastisk kvalitet at de står fint på egne ben.

Det siste spørsmålet ditt: klart, ja.

6 Likes

Helt enig, jeg liker også best de litt grove, røffe trykkene a la Dolks Prisoner, Zooicide og de tidlige banksytrykkene. Tror de fleste som liker denne type trykk, i likhet med meg, ville vært villig til å betale noe mer dersom en ser mer av håndverket som ligger bak.

De store ‘Penguin books’ silketrykkene til Harland Millers er nostalgisk og en personlig favoritt. Synes giclee/inkjet er mindre personlig/sjarmerende fra kunstnerens perspektiv (f.eks push sin kommersiell hurtigproduksjon), men har forståelse for at enkelte verk kan bli for komplisert som et silketrykk. Heller giclee enn reproduksjon om har blitt kjørt gjennom 1000 filter i photoshop som erstatter mellomtoner og viser pixler på et silketrykk… Litografi er jo spennende, Cleon Peterson - Justice via 99prints ser ganske heftig ut… Så det er avhengig av kunstnerisk uttrykk og kompleksiteten av å lage trykket, men kvalitet løfter jo et trykk betraktelig…

1 Like

Er veldig stor fan av silketrykk/sjablongtrykk

3 Likes

For meg er selvfølgelig motivet det aller viktigste, og jeg har flere giclee prints jeg liker veldig godt på grunn av motiv. Når det er sagt gir det en ekstra godfølelse når man ser på trykket at det har vært jobbet mye med. Feels so good trykket fra D*face som jeg kjøpte av deg (@Gard) er et godt eksempel på dette, hvor man tydelig ser at de både har brukt dyptrykk og silketrykk på samme arket. En av mine klare favoritter.

1 Like

mitt favoritt trykk (sånn teknikkmessig av de jeg har) er Pushwagner - en dag i familien manns liv. Dette er vell silketrykk eller seriegrafi og jeg liker det pga at det er uperfekt. Noen streker stemmer ikke 100% som vitner om håndverk. DGA er for meg bare en plakat…

3 Likes

Var innom Trykkeriet Bergen i dag med en skoleklasse og fikk se flere trykketeknikker. Alle fikk lage sitt eget kobbertrykk som de hadde risset ut selv, så akkurat i dag er kobbertrykk favoritten :slight_smile: Som regel er silketrykk å foretrekke.

1 Like

Absolutt villig til å betale mer for godt håndtverk, og teknikken bak er interessant.
Som regel er motiver som er laget utelukkende for trykk bedre egnet, men det finnes unntak.

Rører ikke giclee. Mister all appell for meg!

2 Likes

Fortsatt silketrykk som er å foretrekke for de fleste? Hva tenker dere om Giclee og DGA i dag?

Hvilke trykketeknikker fortrekker dere?

Hvilket trykk fra hvilken kunstner og trykkeri/studio som du eier eller har sett er du mest fornøyd med kvalitetsmessig?

Dessverre er silketrykk veldig mye dyrere å produsere og håndtere enn DGA, hvor kost spiser en stor andel av fortjenesten som blir fordelt mellom galleri og kunstner. Så det blir som å velge mellom pest eller kolera… rimelig trykk med lavere kvalitet eller dyrt med høyere kvalitet. Jeg mener at det skal være en selvfølge at en respektert kunstner hånd produserer originaler på lerret og papir hvor man jobber seg opp til et nivå man faktisk klarer å levere silketrykk kvalitet enn å pøse ut utallige opplag i DGA med forskjellige fargevarianter. Selvføling er det mange unntak, men kvalitet framfor kvantitet takk.

4 Likes

Hvor har du det fra at silketrykk er veldig mye dyrere å produsere enn DGA (du mener Gicleè da DGA er en framstillingsmåte mens Gicleè er trykketeknikken)? Silketrykk blir billigere å trykke pr trykk jo flere du lager mens Gicleè har en fastpris pr trykk. Som regel blir det billigere å lage et opplag i silketrykk en Gicleè, selv om det finnes variabler med silketrykk som kan fordyre prosessen.

4 Likes

Den latterlige påstanden vil jeg gjerne utfordre. Du som driver med dette, gi meg to leverandører som driver med silketrykk og DGA som kan gi meg et tilbud på et opplag på totalt 75x 60x60 trykk.

Silketrykk har jo også en kostnad knyttet til antall farger/lag.

2 Likes

Elsker fotopolymeringen på Skurk’s Marion og Madeleine, masse håndverk bak og som håndverker selv betaler jeg gladelig ekstra for de ekstra timene som ligger bak :blush:

6 Likes

Problemet her Bambi er at du kommer med en skråsikker påstand som ikke er korrekt. Jeg kommer selvfølgelig ikke til å kaste vekk andre næringsdrivendes tid ved å hente inn anbud på oppdrag som ikke eksisterer for å bevise ovenfor deg at jeg har rett, men nettopp fordi jeg har betalt for produksjon av både silketrykk og giclee at jeg vet at din påstand er feil i mange tilfeller. Som Ulrik påpeker har silketrykk en variabel kostnad knyttet til antall fargelag og kompleksitet så man kan nok få silketrykk til å bli dyrere enn giclee, men som regel blir det billigere.

Lager man ett silketrykk er det skamdyrt. Lager man 10 så er det nok dyrere enn giclee. Når man kommer opp i 75 eks. så er silketrykk som regel rimeligere enn giclee. Det er heller ikke riktig at giclee er av dårligere kvalitet enn silketrykk hvis kvalitet = materiallkostnad. Både papir og blekk er av høy kvalitet, og ikke minst veldig dyrt. Så årsaken til at man velger giclee framfor silketrykk (eller andre manuelle trykkemetoder) er som regel ikke kostnader.

3 Likes

Jeg tror en god grunn til at mange velger Giclee er nettopp kostnader, men ikke kostnaden per trykk. Heller at man kan produsere opp trykk etter hvert som de blir solgt, og ikke trykke opp 100 silketrykk man risikerer å ikke få solgt.

4 Likes

Det har du selvfølgelig rett i. Det er lettere å håndtere kostnader når du kan dele dem opp, så jeg modererer svaret mitt med ditt innspill.

4 Likes

For meg blir det mer hva jeg missliker mest. Og det er de “gatekunstnerne” som lager stencil kunst for så å printe det ut og ikke lage silketrykk. En enkel stencil skal enten sprayes direkte på papir eller silketrykkes.

Eller aller verst. Lage dga som ser eksakt ut som en stencil og så printe det ut…

Silketrykk til stencil (ikke de som er så sinnsykt avanserte som siste til afk) og giclee er helt fint til verk som er basert på maleri etc, slik som Sandra sine.

Så alt henger sammen. Skurk gjør ett fantastisk håndtverk ved trykking. Andre skjender verkene sine med å ta enkle/lettere valg.

5 Likes