Hvem er best prismessig på rammer?

Siste fra de ligger i en plastlomme bakpå mener jeg.
De gjør som du vil tenker jeg

Så er det ikke alle bilder som kommer med coa, er du sikker på at ditt gjør det? Eller har du bare levert en tube?

De gjorde vel ikke dette når du rammet inn i Bergen før @Jvkristensen?

Høres veldig merkelig ut. De har sikkert bare glemt å sette på lommen. Ring og hør om de har coa’n liggende på verkstedet du, sikkert der den er :slight_smile:

Hei, snakket akkurat med de. Det var visst ikke Så veldig vanlig med coa før… Så godt mulig de er borte vekk…

Kommer jo litt an på trykket, men så lenge det ikke er snakk om veldig høy prisklasse typ Banksy, vil det nok ikke ha så mye å si for videresalgsverdien om du ikke har coa. Tidligere diskutert her Sertifikat - #2 by Gammel_Erik

Det har ingenting å si. Noen begynte med det så det skulle se viktigere ut.

1 Like

Det er enklere å forfalske coa enn mange bilder. Derfor er det ikke så mange som gidder å lage coa.

1 Like

Prøvde meg også på en nettbestilling fra BGA. Ikke den enorme kvalitetsfølelsen, men for godt under tusenlappen - helt ok.

3 Likes

Synes det så bra ut jeg, og det motivet skulle jeg gjerne ha hatt på veggen selv :smiley:

JR på sitt beste! Vet du om det er beta eller vhs videokamera han holder @Gammel_Erik?

He, he - beta. Jeg husker krigen i videosjappa på 80-tallet. Og de fleste husker vel hvorfor vhs vant :sunglasses:

2 Likes

Er det glass eller plastikkglass på den der?

Det var vanlig glass.

Hvordan er opphenget på rammene? På bildene som ligger på siden deres. ser det ut til at det bare er en liten hempe på kartongen. Føles ikke trygt ut på store og tunge rammer. Foretrekker vaier i selve rammen.
Men ser jo bra ut. Vurdere å ramme inn et rimelig 60x60 bilde. Lite 70x70 standard rammer i butikk.

Det stemmer som du sier, men jeg fikk ikke inntrykk av at det var underdimensjonert ift vekt. Du kan jo alltids skru et feste inn i rammen i tillegg.

Et seriøst rammeverksted bør kunne tilby innramming i forskjellige prisklasser, tilpasset kundens budsjett og bildets verdi. For å få prisen ned kan man, som nevnt, kjøpe en ferdigramme på IKEA e.l. og så få en rammemaker til å lage et passepartout. Dette er ikke å anbefale da disse rammene ofte er av veldig dårlig kvalitet, noe som går ut over holdbarheten. Noen rammeverksteder tilbyr ferdigrammer som et prisgunstig alternativ til spesialtilpassede rammer. Disse vil som regel være av betydeli bedre kvalitet enn de man får kjøpt hos IKEA, Europris, Nille osv.
Allikevel er det flere fordeler med spesialtilpassede rammer. Ferdigrammene kommer kun i standardmål, basert på de vanligste fotostørrelsene. Disse målene vil ofte ikke stemme med proposjonene på bildet, slik at rammemakeren må tilpasse passepartoutet til rammen, istedenfor å lage et design som passer best mulig til bildet.
Hvis du i tillegg vurderer å gjøre hele eller deler av monteringen selv, for å spare ytterligere noen kroner, er du absolutt på tynn is. Det kan virke som en enkel jobb, men her er det mye som kan gå galt. Rammemakerens arbeid krever en mengde spesielt utstyr, materialer og høy kompetanse, og det er ingen god idé å prøve selv. Sørg heller for å orientere deg litt i markedet der du bor, og ta turen innom flere rammeforretninger for å forhøre deg litt om pris, service og kompetanse. Ta med bildet slik at rammemakeren har noe konkret å gå ut ifra, og si tydelig ifra at du har et budsjett. En seriøs rammemaker bør ikke ha noe imot å gi deg et uforpliktende tilbud, men sørg for å få vite akkurat hva jobben innebærer, slik at du har noe å gå ut ifra når du sammenlikner priser. Mange rammemakere vil dessverre også gjøre mye rart for å få ned prisen, så vær trygg på at kvaliteten på jobben står i forhold til verdien på innrammingsobjektet (trykket, e.l.) før du takker ja til et tilbud. Lykke til!
TT, Rammemaker, Sandefjord.

4 Likes

Godt sagt! Mvh Rammemaker, Oslo

Man må jo se an verdien på det man skal ramme inn. Føler ikke jeg er på tynn is med en Josh Keyes timed edition, Ikea ramme, målbestilt passepartout fra BGA og syrefri teip fra Clas ohlson. Rigge seg til med en pils og litt innramming er bare kos.
Så har jeg selvfølgelig bilder som er rammet inn på rammeverksted der det var det riktige.

2 Likes

Må si meg enig med @Pinkerton. Det kommer litt an på verdi… men UV glass på alt :slight_smile:

2 Likes