Hvorfor signerer ikke kunstneren?

Mulig dette har vært tatt opp før, men jeg fant ikke noen gode svar på det. Og så er jeg enkel fyr.

Men kjøpte nylig et trykk der nummeret var håndskrevet, men hvor trykket ikke var signert.

Så slo det meg … hvorfor? Hvorfor har ikke kunstneren signert trykket?

Hvorfor signerer ikke alle trykkene sine?

Hva synes dere – eliten av norske kunstsamlere – om usignerte trykk? Jeg har fått med meg at usignerte Banksy-trykk er fantastiske greier, men om Sandra Chevrier har glemt å signere trykket sitt, får man helt pustevansker.

Det er jo kjekt når ting er signert, uansett hvem kunstneren er. Det er liksom et bevis på at vedkommende har håndtert trykkes og gitt det sitt personlige preg.

De fleste kunstnere signerer jo trykkene sine, men noen har så stor etterspørsel at også usignerte forlanger høye priser. Det kan gjelde for eksempel Haring, Warhol, Banksy, Basquiat eller Richter.
Andre trykk, som Picasso sine, er jo nærmest verdiløse om de ikke er signert…

Det varierer tydeligvis litt :slight_smile:

Når det gjelder originaler er jeg ikke nøye på om de er signerte.

I ditt tilfelle virker det kanskje som om det SKULLE ha vært signert, men noen har glemt det? I så fall vil verdien som regel være lavere.

I dette tilfellet har jo kunstneren håndtert trykket i og med at han har nummerert det selv. Men altså ikke signert. Bare 50 eksemplarer, så burde ikke være all verdens jobb. Merkelige greier.