iPønk trykklansering

Trykklansering

Vi har gleden av å annonsere det første silketrykket til gatekunstneren iPønk som vil bli tilgjengelig online og i galleriet torsdag 18. oktober fra kl. 12.

iPønk er fersk på gaten i Bergen, men har på kort tid gjort seg kjent for sin rå og kompromissløse sjablongstil. Gatepiecen av “American Idiot” fikk aldri stå lenge selv om iPønk satt den opp 3 ganger på samme sted, en likhet med mange av hans motiver. Silketrykket kommer i 3 farger med opplag på 30 i hver farge. Prisen er 1600 kr.


iPønk - American Idiot (rød/orange/turkis)
2018
2 lags silketrykk på Conqueror Connoisseur 100% Cotton Soft White
Opplag: 30 x 3 varianter
Størrelse: 60 x 60 cm (print size)
Nummerert og signert av kunstner
Pris: 1600 kr.



4 Likes

Hei,

Hva er det som gjør at “alle” skal lage trykket sitt i så mange forskjellige farger? I alle legger jeg til grunn ipønk/joy etc. Selv om jeg liker trykket får jeg en skikkelig Skeidar-følelse av trykket når det kommer i så mange farger.

Det er fordi at de fleste skal kunne kjøpe et trykk med farge som matcher sofaen og putene slik at man slipper å skifte ut hele stuemøblementet for å få trykket til å passe inn… :wink:

2 Likes

Er dette trykket noe å kjøpe? Hva mener folk her?

Altså er Skeidar referansen spot on.
Er det da kunst, eller dekor?

Wow! En ape som gjør noe! Innovativt! Revolusjonerende!
Hadde det vært en ballong, pistol eller banan der så hadde jeg kjøpt det på flekken!
Kommer snart på Finn for 5000 kr.

Sorry, folkens, greide ikke å holde meg.

1 Like

Jeg syntes ikke det er noe å kjøpe.

Denne lar jeg gå.
Hadde det vært nonna som satte seg et skudd, så kanskje. Denne synes jeg har for mye “gjenbruk” til å være interessant.

Med fare for å legge en demper på Bohus/Aulie-stemningen til enkelte her inne. Jeg synes dette er dritkult! Politisk sting, godt håndverk, artig motiv og ikke minst: Laget av en nykommer som hovedsakelig jobber på gaten.
Får litt følelsen av tidlig Dot Dot Dot og Dolk. Det er vel ikke helt feil i en tid der alle skal løpe i flokk å kjøpe damer dekorert med tegneseriehelter eller dyr tagget med tilsynelatende tilfeldig grafitti?

3 Likes

Du mangler noen i den oppsummeringen. La meg hjelpe til:

  • Banksy, Dolk, Martin Whatson, Snik, DotDotDot, Andy Warhold, Sandra Chevrier, Stik, D*face, Ben Eine, Mr. Brainwash…

Sikkert noen jeg har glemt.

PS:
Når jeg er inne på farger så virker det som om fargene er blitt vridd når bildene ble lastet opp på Kunstveggen. Nettbutikken gir mer autentiske farger.

2 Likes

Som noob på feltet, så virker det som at alle løper i flokk for å kjøpe alt som kommer fra kunstnere som har store problemer med å fornye seg. De er så provoserenede at de har blitt mainstream. Utvalget av motiv er begrenset til hyllevare.
Pushwagner er skrekkeksemplet der nye prints selges under trussel om at dersom man ikke kjøper så må man betale mere i morgen. Basert på et testament som ingen har sett. Melkeku deluxe.
Prints som iPønk gir en må kjøpepuls av frykt for å gå glipp av å ligge foran på bølgen.

Synes denne keiseren har lite klær på. Og det synes jeg om mange andre også, men så lenge alle stiller opp, så ruller gatekunsttoget videre.
For meg er dette begrenset til hva jeg synes er fint å ha på veggen, men da er jeg vel alt for kommersiell for dette forumet?

5 Likes

Tror nok dessverre at fargene i bakgrunnen har noe med mva og gjøre.

På denne måten så kan kunstneren lage 3x30 eks og slippe mva slik jeg har forstått det. Hadde han laget 1x90 må vel han lagt til mva på bildene?

Jeg likte jo denne apekatten, og synest den er litt røff, men bakgrunnsfargen ødela litt av opplevelsen for meg, hadde den kommet uten bakgrunnsfarge hadde jeg kjøpt den tvert. Fornuftig pris også tenker jeg.

Til slutt: flott at det kommer nye artister til, og at Gategalleriet tar de inn og hjelper de frem. Stå på :+1:

8 Likes

Så lenge det er ett nummerert opplag, så gjelder vel ikke mva. uansett?

Korriger meg gjerne.

Gikk forbi galleriet og så den gule versjonen i vinduet i dag. Kan bekrefte at de ser bedre ut i virkeligheten enn på bildene her.

1 Like

Regelen er at ved manuelle trykkemetoder, deriblant silketrykk, kan det trykkes inntil 300 stk for å bli unntatt mva hvis noen kriterier oppfylles.

Det meste ser bedre ut live.

Litt uenig når det kommer til Tinder

40 Likes

Det var dagens :joy:

Lykke til med slippet!

1 Like