John Doe - Release

Dette motivet tror jeg vil gjøre seg veldig fint på et barnerom.

1 Like

Personlig synes jeg bildet er helt greit, men det er totalt mangel på fantasi. Hadde bildet blitt gitt ut samtidig som Ms. Universe som et alternativ hadde det vært greit, men når det blir for å melke et konsept som har gått bra blir det kjedelig og uinteressant for meg.

3 Likes

Det er jo noen år siden MU kom. JD har laget mye forskjellig mellom da og nå.

Kunstnere gjenbruker jo ideer hele tiden. MW og SC er jo en one trick ponies f.eks

Ghadyanloo gir jevnlig ut trykk med kuber i motivet.

Ser virkelig ikke problemet med at JD utgir et motiv som er i nogenlunde samme gate som et flere år gammelt motiv

2 Likes

Jeg tenker at det bør være stor takhøyde for ulike meninger her inne på forumet. Noe av problemet her er måten disse meningene blir formidlet på. Det er stor forskjell på å skrive: Jeg tenker, jeg mener, etter min mening osv. og å skrive meningene sine som fakta, som feks Dette bildet er jævlig, det ser ut som ikea osv. Kunst og smak som er såpass subjektivt at det blir feil når noen skal eie sannheten og «vite» hva som ser bra ut for andre.

3 Likes

Dette er et forum, så vi burde slippe å skrive “jeg mener” for hver ting som postes. Ser også at mitt IKEA utspill er den mest likte posten her, så kanskje det ligger noe i den?

Jeg liker ofte å se for meg den kunstneriske prosessen som ligger bak når jeg bedømmer et verk / kunstnerskap. Er dessverre ikke så mye som ligger bak her, etter min mening.

Kunst skal tilføre verden noe, sette ord på følelser du ikke viste du hadde, gi deg drømmer, beskrive desperasjon eller en million andre ting. Det kunst ikke skal være er et pent ufarlig bilde på veggen, etter min mening.

5 Likes

Joda, og flertallet har alltid rett, bare se på USA. Problemet her var vel ikke en diskusjon om at dette er stor kunst eller ikke, noe det etter min mening ikke er, men at det må være rom for å like et motiv uten å få beskjed om at en liker feil.

Hei. Meg igjen. Det er fremdeles ingen som har svart meg på hvorfor dette bildet er så fantastisk, og da spesielt opp mot Tabby sine siste motiver. Hva jeg mener om motivene - både John Doe sitt og Tabby sitt - er forsåvidt ikke så interessant. Jeg er mer ute etter å forstå hvorfor det ene blir hyllet og det andre slaktet. Jeg mener altså at disse bildene er litt i samme gate. Jeg lurer ofte på hvorfor det blåses straffe for en type hands, mens en annen type hands ikke blir straffe i det hele tatt. Jeg er bare den typen.

Men ja … dette bildet ble utsolgt med en gang. De som klarte å få tak i ett er fra seg av glede. De som ikke klarte det sender mail og legger ut annonser der de ønsker å betale dobbel pris. Ja, noen spår til og med at det vil tredoble seg i pris i løpet av kort tid:

Disse bildene av Tabby fikk tyn av en bruker, som igjen høstet 18 likes på sin kommentar. Kommentaren som kom var både saklig og relevant. Men av disse 18 som likte den, ser jeg det er flere som er desperate etter å få tak i John Doe-bildet som ble sluppet for noen dager siden.

Tabby-kommentarene gikk på manglende fantasi, ingen originalitet og at man hadde sett dette før. Og det har vi jo. Det samme kan vi si om John Doe-bildet.

Så hvorfor er det sånn? Hvorfor elsker vi det ene fantasiløse bildet av en liten jente som blåser noe greier, når vi synes det andre bilde av en liten jente som driver med noen sommerfuglgreier er helt latterlig?

Jeg vil til slutt gjøre oppmerksom på at det var jeg som lagde posten med Tabby-releasen da jeg oppdaget det på Instagram og ville dele infoen her så kjapt som mulig. Neste gang satser jeg på å være først ut med neste John Doe-release. :wink:

4 Likes

Hei Bakart.
Jeg har ikke noe godt svar på det du spør etter for å være ærlig. Jeg har villet ha MU av John Doe siden det kom ut og fikk nå muligheten til å skaffe meg Super Nova. Helt enig at det kanskje ikke er originalt, jeg har heller aldri sagt noe om Tabby.
Jeg ville vel egentlig bare bruke denne posten for å berømme ditt innlegg, din saklighet og spørsmål selv om jeg liker det ene men ikke det andre motivet. Godt skrevet og et bra spørsmål som foreløpig i gen har bra svar på!

2 Likes

Jo, takk, @Ross. Av og til provoserer jeg, og jeg liker at det er litt kok her inne. Vi har vel hatt våre disputter også. :slight_smile: Men i dette tilfellet lurer jeg faktisk veldig og håper svarene strømmer inn.

«Alle» kunne ha mekket Tabby sine greier, men et fåtall ville fått til John Doe sine lerret. Bedre håndverk bak supernova enn sommerfuglene.

Ok. Husker selv jeg likte godt Miss Universe også helt til jeg så dette illustrasjonsbildet. Forhåpentligvis finnes det ikke et lignende til Supernova. Men slike eksempler finnes det vel mange av.

Doe

4 Likes

Selv om bildet er stjålet er utførelsen god. Jeg hadde selv ikke kjøpt john eller tabby fordi jeg syntes det er tamt.

1 Like

Han har tatt seg bryet med å speilvende bildet. Det er vel stor kunst i seg selv… :neutral_face:

1 Like

Har nok ikke det

OK da er det vel ikke stor kunst allikevel… :wink:

3 Likes

Kunstveggen leverer som vanlig. Samme tralten hver gang. Først slipp, så bittre gutter og jenter som ikke fikk, deretter masse glede fra de som fikk. Nå venter vi noen uker, så kjører vi tolldiskusjon. Så tenker jeg vi hater litt på flipperene, før vi godter oss når prisen synker litt. Hyggelig å se at galleristene, hiver seg på også. Selvsagt helt uten agenda.

14 Likes

IKEA eller ei, disse damene får mye «Likes» av folk som er på besøk hos meg

31 Likes

Rått!

1 Like

Hei! Er det noen av dere som kjøpte dette direkte fra John som måtte betale toll?? Ser at mitt er blitt stoppet og at de ber om dokumentasjon. Jeg betaler gladelig, men er sikkert 1 år siden sist jeg kjøpte et print (Chevrier) og da måtte jeg ikke betale. Takk for svar!

Anbefaler å lese fortollingstråden her på forumet :+1:

1 Like