Kan jeg aller høfligst få lov til å spørre om en ting?

Hva er det som gjør at sulten på trykk er så stor? To trykk koster typisk det samme som en original fra samme kunstner. Så skal de rammes inn, tolles inn, selges, rammes ut før du blir stuck med en ramme du ikke kan bruke. Gud forby om de skulle få en ørliten skavank ett sted, da er helvete løs. Så er det neste slipp og rammemakerne bestiller ny BMW.
Hvorfor kjøper man ikke originaler isteden? Smekk dem rett på veggen - minimalt med tull.

Jeg bare lurer :slight_smile:

9 Likes

Jeg vil gjerne ha orginaler om man kan gange prisen med to :slight_smile:
Har du noe liggende av Pøbel/Dolk/AFK/Mehdii/Pejac eller annet snop?

Ja, eller tre da… Poenget er at i det tempoet folk shopper papir kunne man hatt råd til mange fete originaler.

1 Like

Tror du ikke det er et prisspørsmål da? Blir lettere å kjøpe, lettere å få tillatelse hjemme, lettere å få solgt igjen om man vil ha noe annet, taper mindre penger når det faller i pris…:slight_smile:

Når du stiller spørsmålet blir jeg bare litt irritert på meg selv og alle trykkene jeg har kjøpt. Har en plan om kjøpe noen orginaler istedenfor trykk til neste år. Kanskje det kan være nyttårsforsettet for 2018.

Men de fleste orginaler må vel også rammes inn,eller?

Det er vel en smakssak, selv foretrekker jeg å henge dem usminket, rett opp.

I starten var det en grei måte å få bygget seg opp en liten samling. Når man er over det stadiet begynner gjerne jakten på originaler og verk man virkelig må jobbe for å kloen i.

2 Likes

Tipper jeg og de fleste andre er enige med deg om at originaler er langt å foretrekke.

Hovedforklaringen på hvorfor det likevel blir mer trykk enn hva jeg foretrekker er at jeg knapt har vært ute for at originaler bare koster det doble av hva trykket koster, så for min del blir derfor resonnementet ditt stort sett feil.
Heller ikke 3 gangeren er spesielt vanlig tror jeg.
Føler det er mer 4 - 10 ganger så dyrt. Noen ganger er forskjellen t.o.m enda større.
Husker jeg var i kontakt med Pez for et par år siden og da var i hvertfall forskjellen 10 gangeren.
I tilfeller hvor det bare er 4-5 ganger forskjell, f.eks at en original koster 20k og trykket koster 4-5k + innramming er jeg helt enig med deg med at jeg ikke skjønner poenget, men dette har dessverre ikke vært normen hos de kunstnerene jeg har samlet.

En annen grunn tror jeg at folk har begrenset med penger, og sånn sett er det lettere å spare i kunst ved å snike inn et trykk i ny og ne enn å legge ut +/- 1 månedslønn eller mer på originaler. Etterhvert som trykksamlingen øker kan man selge litt og bytte litt f.eks til en original. Mistenker at de som har samlet en stund jevnt over sitter på flere originaler og færre trykk.

Tror ikke du finner så mange som mener at trykk er å foretrekke, men hva vet jeg.

6 Likes

Og ikke minst tilgjengelighet om man ikke er i den innerste kretsen til galleri/kunstner

2 Likes

Godt poeng.

Når dere tenker på orginaler,snakker dere da ed 1/1 på papir eller canvas,eller bare canvas,uavhengig av opplag eller hva? Jeg tenker jo at klarer jeg og skaffe meg et lerret så er det hakket opp fra trykk,eller tar jeg feil?

Tenkte først og fremst på lerret ja.

Skal ikke undervurdere muligheten til å la trykk “gå litt inn og ut” til man har funnet det man virkelig vil ha, og da starte jakten på lerret.

Daytrading av lerret er kapitalintensivt :slight_smile:

He, he - ja det kan det fort bli. Men for en artig jakt :slight_smile:

Det er fort å gå på en smell med trykk også. Alt som henger på veggen er sjelden verdt det man ønsker når det er tid for å selge.

1 Like

Nå koster jo en kanvas fort over 100k. Så sier meg enig med det som er blitt sagt. Det er ikke akkurat 2 eller 3 gangen.

En annen ting er jo å faktisk få fatt i en kanvas. Er ikke alltid like lett det heller :).

Men. Det er helt klart at en original gjør seg bedre på veggen. Jeg venter på at lottoen skal tikke inn. Da blir det storhandling :stuck_out_tongue:

Veldig enig med trådstarter, og det finnes ofte godbiter som ikke koster all verdens. Bla er det å finne en Whatson - Zebra 60x60 på Finn som jeg ikke forstår har vært ute så lenge dom den har. Det kjøpes innrammede Zebra print for over 10.000-12.000 men en original til det dobbelte uteblir. Forstår at summer over 10.000 er mye for hvermannsen, men forstår allikavel ikke alltid helheten i printkjøp :slight_smile:

Uansett - god jul til alle her inne.

3 Likes

La oss se litt på tre av de mest populære her inne, Dolk, MW og Chevrier. Jeg tror disse er gode eksempler.

Kommer Teddy Riot for salg, mener vel de fleste at dette er verdt godt over 30k? - for det x 2 får man et flott Dolk lerret.

MW OSS - det samme. Solgte nettopp et flott lerret på 1x1 m til 30k.

Chevrier - etter hva jeg ser folk betaler, samme opplegg. Man får en fin original for 70-80k, menst trykkene koster sikkert over 20k.

Er klar over at når det gjelder andre kunstnere kan det være 1000-gangen i forskjell på trykk og originaler.

Uansett, et snodig fenomen, synes nå jeg :slight_smile:

1 Like

Jeg synes ikke tankegangen din er så gale Erik og lerret er selvfølgelig noe eget. Men for mitt vedkommende vil jeg heller ha teddy riot trykk flott innrammet, et motiv jeg digger enn et motiv jeg ikke liker godt på lerret til det dobbelte. Motivet må taes i betraktning og de populære på trykk er ofte populær på lerret og de mindre populære like sådan.

God jul!

2 Likes

Nå er vel det dyreste trykket jeg har på rundt 13-14k. Pøbel ICWT. Sandra og andre trykk har jeg betalt mindre for.

Jeg hadde ikke stusset å bruke 20-30k på lerret om en av mine favoritter dukket opp til den prisen. Men de vil jeg tro ligger på over 100k. :slight_smile: Og det kan jeg ikke handle over en lav sko. Derfor venter jeg på lottogevinsten. Ikke misforstå. Jeg foretrekker the real deal, men forstår jo at terskelen er lavere for at folk kjøper trykk. Skulle bare mangle egentlig. :slight_smile:

Gode poenger

A) For dyrt som engangsinvestering, heller ofte og lite - i lengden blir det jo fort det samme
B) Selve motivet er viktigere enn originaliteten - dette er jo en viktig personlig smakssak
C) Vanskelig å få tak i - er ikke det litt av sjarmen?
D) Lettere å bytte ut - vet ikke, er de det?
E) Lettere å få tillatelse - he, he ja det er helt sikkert!
F) Mindre å tape ved prisnedgang - vel MYE mer å tjene ved prisoppgang :slight_smile:

5 Likes