Kan jeg aller høfligst få lov til å spørre om en ting?

Samme her. For meg blir 100k+ for mye.

Har stor glede av mine print.

1 Like

Hvilke er de dyreste trykkene som selges her til lands? Er det Pushwagners Manhatten og Cosmos?

Pushwagner Selvportrett er vel godt over der igjen. Ellers selges mange Banksy’er også her til lands, og de er adskillig over Push igjen. Også sitter vel en og annen luring på noen Munch etsninger som rekker tunge til Banksy’ene igjen. And the list goes on tenker jeg…

1 Like

Det er vel solgt trykk til nesten 20 mill kroner her til lands - Munch selvfølgelig :slight_smile:
De dyreste Banksy trykkene går for rundt millionen.

Det dyreste Banksy trykket jeg vet om er Girl With Balloon - Gold edition A/P som nylig ble solgt for ca 1,3 mill NOK.

«Vanlig» rød ed. har også solgt for 1.3 mill.
Ville heller hatt en rød enn gull, selv om sistnevnte er mer sjelden - det er liksom det som er originalen :slight_smile:

Nå var vel spørsmålet ‘her til lands’ - har vi Girl With a Red Balloon her til lands? Hadde vært tøft i tilfelle :slight_smile:

Hadde vært overrasket om det ikke fantes her i landet!

Flere av dem her til lands…

1 Like

Fra en utstilling her i landet

3 Likes

Jeg skulle likt å høre hvorfor disse bildene er god kunst.

1 Like

det er vel en helt annen debatt/tråd igjen…

3 Likes

Hva er «god kunst»? Sitter du med fasiten?

Av norske kunstnere som har brukt trykk som selvstendige uttrykk kan mange nevnes, som Munch. Rolf Nesch var tysk flyktning til Norge og var inspirert av Munch. Han var en enestående grafiker, blant mye annet. Sjekk gjerne ut: Rolf Nesch: The Complete Graphic Works. Nikolai Astrup var også en dyktig grafiker.

Blander du ikke kortene igjen?
«God kunst» vs «dyktig grafikker»?

Det ene henger ikke nødvendigvis sammen med det andre eller motsatt…

Høyt verdsatt kunst ($£€) eller populær kunst henger heller ikke nødvendigvis sammen med «god kunst.» Det betyr uansett at det er folkekjær kunst, når «folk flest» liker den…

Det viktigste, synes jeg, er at kunst er en subjektiv opplevelse og at ditt spørsmål dermed er umulig å svare rett på til tross på hva de lærde kunstviterne måtte mene om den saken :wink:

Jeg er ny på Kunstveggen og prøver meg fram for å forstå dere. Jeg leste i en tidligere tråd at nettstedet var ment å fylle området mellom IKEA-bilder og bildene på kunstmuseer og det gir mening. Mange av dere bryr dere mest om penger.

Det tror jeg ikke du har lest, men bevis meg gjerne feil!

Og tro meg, det er en del av oss som prøver å forstå deg også :slight_smile:

Selv liker jeg gatekunst, men absolutt ikke alle gatekunstnere - du må vel like noen av dem? Eller er det bare eldre norske grafikere?

Jeg skulle fortsatt ønske å høre hvorfor dere mener at bildene til Banksy som Phly har lagt ut er god kunst. Hva er det dere liker med disse bildene?

1 Like

Vi har jo prøvd på en annen tråd også, men du vil ikke høre etter.

Da jeg kjøpte min første Banksy for 9 år siden gjorde jeg det fordi det var forholdvis nytt, annerledes og flere av motivene var sterke. Banksy var ikke først ute, men det viste seg at det er han som kommer til å bli husket.
Etterhvert har Banksy stort sett sluttet med trykk, men har laget flere store utstillinger med plass til mange kunstnere og mange meninger. Han har også etablert seg kraftig i den politiske debatten og hans verdisyn passer mine egne.
Måten han opererer på er ny og han har snudd opp ned på establisjementet.

Dette må vel være nok til å like en kunstner å ha lyst til å ha noe av fyren på veggen?

På tide at du kommer med egne overveide meninger istedenfor å bare svare på spørsmål med nye spørsmål.

6 Likes