Kjøp fra COA gallery

Har nettopp fått i posten en pakke jeg har bestilt fra COA gallery. På pakken var det en lapp jeg ikke har sett før. Noen som har fått lignende og vet hva jeg skal gjøre? Har ikke åpnet pakken enda. Har også prøvd å ringe kundeservicen, men den er stengt til i morgen.

1 Like

Lol

De har også skrevet “Total value fo customs: $30.00”, noe jeg syns er litt rart da prisen på bildet var 250$ + 60$ i frakt… :unamused:

1 Like

De skrev det samme til meg. Med lavere verdi enn hva jeg betalte.

Jeg åpnet det nå, så satser på det går greit! Orket ikke å vente :stuck_out_tongue:
Men slapp du toll/moms på det da?

Var en original så hadde jo gjort det uansett, derfor jeg reagerte litt på verdi settingen. Du slipper nok unna du også :slight_smile:

Det er helt greit å åpne tuben, du får frakt- + merverdiavgift i posten på et senere tidspunkt.

Anbefaler deg dog å ringe dem og henvise til denne paragrafen for å slippe merverdiavgift:
http://www.toll.no/no/bedrift/varer-inn-til-norge/beregning-av-toll-og-avgifter/fritak/kunstverk/

“Du kan også få fritak når du kjøper et kunstverk direkte fra kunstneren i utlandet eller gjennom mellommannen. Avgiftsfritaket gjelder uavhengig av hvem som står som mottaker på deklarasjonen, så lenge importen skjer direkte fra kunstneren eller fra kunstnerens mellommann.”

DHL vet ikke at COA er galleriet til Sandra, så du må ringe og informere om dette :smile:

Dette stemmer dessverre ikke, se bare her:

” Dette må forstås slik det står i loven. Altså at kunstverket selges i kunstnerens navn. Normalt vil det si at selgers navn i faktura mellom norsk tollskyldner og selger må være kunstneren. Hvilke disposisjoner galleriet og kunstneren gjør innbyrdes er ikke regulert i loven.

Er det galleriet som er oppført som selger vil 20 % regelen bli å benytte etter mval § 4-11 . Er kunstneren oppført som selger i faktura vil det kunne vurderes fullt fritak etter mval § 3-7 jf. mval § 7-1.

Trond P. Johansen | tolloverinspektør ”

Det har alltid fungert for meg å referere til denne loven…

De har ikke bare strammet inn på trykk, men på originalkunst også. Jeg orker ikke ta opp kampen…

Tusen takk for god hjelp! Skal ta å kontakte DHL i morgen :smiley:

Hvorfor skal dette ikke fungere, COA er jo mellommannen… Står jo i loven?

De mener det nok slik at galleriet kan godt være mellommann, men kontrakten eller fakturaen må vise at betaling går direkte til kunstneren sin konto. Altså ingen salgskommisjon til galleriet. Da blir det vanskelig siden dette oftest er tilfelle.

Det har gått bra for meg også inntil i det siste, men som sagt tror jeg de innskjerper der de kan. Man kan klage på vedtaket hos sitt lokale tollkontor etter at betaling er gjennomført.

Dette er vel ikke verre enn å si til galleriet når man kjøper orginaler at dette må gjøres på denne måten. Om det skal vise seg at det er et problem grunnet kontrakt eller lignende på selgers side så kan det avklares da. Generelt sett er de ganske imøtekommende når man kjøper orginaler.