Kulturministeren

Tenk om vi hadde en kulturminister som viste tegningene sine.

Mye vil ha mer? :sweat_smile:

Mer et hjertesukk fra min indre autist.

Jeg antar at vi ikke fortjener bedre enn dette i Norge: en kulturminister som blotter seg og viser brystene.

Blottstilling er hva kunst gjør, noen ganger. Blottstilling av - ofte vanskelige - følelser og tanker. Andre ganger dekker kunsten til, fordi det er for vanskelig. I tillegg fins kunst som vektlegger det estetiske. O.a.

Og så fins det kitsch, som er hva jeg anser kulturministerens opptreden som. Som den fremste politiske kultur- og kunstpåvirkeren i landet vårt velger hun å vise brystene sine. Ikke tegningene sine, hvis hun tegner. Ikke musikken sin, hvis hun spiller et instrument. Ikke diktene sin, hvis hun skriver. Det kunne virkelig ha blottlagt henne.

1 Like

Jeg mener det var en uskyldig og fin handling, ment for et lukket og spesifikt publikum. Ikke noe jeg tenker eller mener mye om ut over det.

1 Like

Det er jo så enkelt som at dette er gjort i forbindelse med Pride.

Du får betrakte det som en performance da heller, så kan du krysse det av som «kunst» i regnskapet.

Jeg har et vagt håp om at det er mulig å diskutere viktige saker på Kunstveggen. I likhet med kulturministeren er de fleste av oss redd for å avsløre oss selv.

Men hun er kulturminister i landet vårt. Det burde bety noe.

Det er lett å gjemme seg bak hva vi velger å avsløre. Se nøye på kulturministeren i Norge blotte brystene mens dere tenker på det.

Kulturministern har null nix med kunst å gjøre :joy: Fokuset der er likestilling, diskriminering, pengespill, idrett ect… At hun har det gøy på jobb, er to tommler opp fra meg :wink:

2 Likes

Tror få, meg selv inkludert, har noe ønske om at kunstveggen skal bli et forum for å diskutere politikk, det kan du finne andre forum til.

Jeg setter pris på at du prøver å kaste stein i glasshuset @Iste

Forsovet helt enig med deg.

1 Like

Det fins tusenvis av registrerte kunstnere i Norge. På akademiene fins det mange hundre flere. Så er det de private skolene, ikke minst fotoskolene, som ligger mitt hjerte nært.

Hvorfor er de ikke her på Kunstveggen?

Jeg vet ingenting om deg og hvorfor du svarer på vegne av Kunstveggen, men noen av disse kunstnerne jobber med politiske temaer og jeg syns det er et stort tap at de ikke er her.

1 Like

Jeg setter pris på din forståelse.

Siden det allerede blir diskutert klokker og kaffetraktere her inne, så bør det vel være rom for kulturpolitikk også.

Selv om jeg ikke helt skjønner innspillet til @Iste
Er kulturministeren redd for å avsløre seg selv?

Kan du være mer konkret når du kaster inn brannfaklene dine? :slight_smile:

1 Like

Når kulturministeren eller Sophie Elise blotter brystene er det nøyaktig det samme. Enkel oppmerksomhet og medieoppslag som begge higer etter… Platt og trist.

De fleste politikere i landet virker å være mer opptatt av å bygge seg selv og sin egen profil enn å forbedre landet.

4 Likes

Så denne lille video snutten med den norske kultur og likestillingsministeren nå.
Ser det har vært et par dagers oppmerksomhet for henne - leser hun gjør det som et bidrag for lesber/homser skal føle seg mer trygge, lurer på hvorfor en politiker som oppfører seg som en fjortis skal få meg mere trygg. Anbefaler henne heller å lese Brystes biografi så kan hun lære seg litt historie.

2 Likes

Jeg er lærer i samfunnsfag og syns det blir mer utfordrende for hvert år å motivere deler av ungdommen til engasjere seg politisk - mye pga slike apolitiske holdninger.
«Spiller ingen rolle hva vi stemmer på, blir samme dritten uansett» eller «politikere er bare ego og løgnaktige». Det er jævlig trist, og det er en slippery slope å basere deler av sitt samfunnssyn på at politikere nærmest kun bedriver selvpromotering (uavhengig av hvor uredelige noen av dem faktisk er.)

Og Julia. Jeg klarer heller ikke forstå at du skal være så negativ mot dette puppestuntet. Det er mange trangsynte blant oss, som trenger litt banal eksponeringsterapi for å skjønne at vi faktisk lever i et stadig mer inkluderende og åpent samfunn.

Det er ikke sikkert at dette stuntet bidrar så veldig mye i så henseende, men at mange tydeligvis skal bli så indignerte eller fordømmende - det er litt vanskelig å skjønne - i alle fall for en bleik og blodfattig streit mann på 40+.

7 Likes

Du kan kalle meg trangsynt det er greit.
Har stemt ved alle valg siden jeg fikk stemmerett, var medlem i et politisk parti de 20 årene jeg bodde i Danmark. Meldte meg inn i et parti med de samme verdiene her jeg bor nå. Det er viktig å engasjere seg politisk og jeg tror og mener for å få befolkningen til å engasjere seg politisk er det ikke rette veien for å skape tillit å oppføre seg som kulturministeren, men det er hennes valg og det respekterer jeg, men er ikke slik jeg ønsker å uttrykke meg.
Den politikeren jeg virkelig så opp til var nylig avdøde Søren Pape Poulsen - han var justisminister i tre år, partileder i 10 år, borgemester i Viborg i 4 år og var gift med en mann (de ble skilt, men det kan hende for alle ekteskap) I bisettelsen hans var det partiledere og politikere fra alle sider av dansk politikk og det var ikke for hans legning men for mennesket, vennen og politikeren Pape. Det som jeg i alle år har ment i motsetning til de som ønsker å lage et sirkus ut av sin legning og kampen for rettighetene, vi som er bor, lever, er kjæreste, gift eller tiltrukket av en av samme kjønn får ikke likeverd i samfunnet før samfunnet ser på deg som et menneske som alle andre. På samme måte som det i dag ikke blir brukt ordet kvinnefotball om kvinne/jenter som spiller fotball, det er en fotball kamp rett og slett. Jeg har aldri sett på meg som en lespe, jeg ser på meg som et kvinne og ikke noe annet. Er gift med en dame i 1/2 år og kjæreste med henne i over 10 år, men det skal og være like naturlig som et annet forhold og jeg føler ikke den kampen blir ført på rett måte av mange.
Du blir sikkert å synes jeg er ennå mere trangsynt etter denne teksten, men jeg står for et samfunn der alle blir sett på som den de er og alle skal få det samme utgangspunktet å bygge videre på - så ender vi alle opp som forskjellige mennesker.

3 Likes

Hvis du leser mitt innlegg én gang til så vil du se at jeg aldri har kalt deg trangsynt.
Beklager hvis det lot seg misforstå.

2 Likes

Beklager - så det nå. Er dyslektiker og den diagnosen tar jeg på alvor.
Noen ganger leser jeg for fort, da kan det bli misforståelser i hodet.

2 Likes

:joy::joy:

Ja, kulturministeren er redd for å avsløre seg selv, i likhet med resten av oss. Derfor blotter hun brystene istedet for seg selv.

Forskjellen er at hun har makt. Hun er kunstministeren vår.

Jeg vet ikke hva hun har i skuffene hjemme, av dikt eller tegninger, men kanskje hun kunne vise oss dette? Prøve å være hudløs istedet for bare å vise hud?

Jeg liker Munch. Det mangler ikke på nakenhet i bildene hans, men det som ofte tiltrekker meg er hudløsheten. Jeg skulle ønske vi fortjente en kulturminister som var mer som ham.