Kunnskap: god kunst, interesse for kunst, utstillinger mm

Lager denne tråden for å drodle og diskutere litt med dere for å øke kunnskapen min litt.

Enkelt spørsmål men samtidig litt komplisert. Hva er god kunst for deg?

Hvordan ble du interessert i kunst?
Er det estetikk? At det passer inn sammen med interiøret? Følelser? Selve motivet gir Deg mening eller det er fint å se på? Budskapet verket gir? Noe du kan forbinde med egne minner, opplevelser eller erfaringer? Noe som får deg til å tenke/filosofere? Investering? Andre årsaker? En kombinasjon?

Hva/hvem samler dere på?
Hvem er deres favorittkunstner(e)?
Samler dere på annen kunst?

Hvilke utstillinger har du tenkt å få med deg til høsten/vinteren?

Har du anbefaling på lesestoff?

Ofte diskuteres det utvikling når vi snakker om kunstnere med nye slipp/releases. Hvordan ser du utvikling og hva legger du vekt på? Hva er kunstnerisk verdi for deg?

Hvilket tips vil du gi til en nybegynner eller ville du gitt til deg selv hvis du hadde all den kunnskapen du har i dag?

8 Likes

Hvert av disse spørsmålene er vel egentlig en egen tråd i seg selv, men la meg ta noen betrakninger.

God kunst er vanskelig å beskrive (kanskje derfor den er god?), men den har ofte en eller flere av disse egenskapene.

  • Visuell interessant
  • Indre motivert / selvreflekterende
  • Forskningsbasert
  • Samtidsaktuell
  • Emosjonell
  • Bygger på kunsthistorien

Ser jo selv at dette kanskje ikke gir så mange svar, men for meg er det en del av grunnen til at vi har kunst. God kunst skal stille flere spørsmål enn den gir svar.

Hvis du er en nybegynner anbefaler jeg deg å se masse kunst. Dra på museer for å se de store kunstnerene (dra på Kistefos før de stenger for sesongen), og dra på galleriene. Er dessverre få gallerier utenfor Oslo (Galleri Opdahl i Stavanger er veldig bra), men er du i Oslo kan du sjekke ut Oslo Art Guide.

Til høsten blir det veldig gøy å se Josk Kline på AF museet, HOK skal vise Otobong Nkanga (vinner av den første HOK prisen), Billedhoggerforeningen åpner en utstilling med Tiril Hasselknippe i morgen, Ida Ekblad hos Peder Lund, Tyra Tingleff på Frieze, Alexander Tovborg på Blum & Poe, Darja Bajagic på Le Comfort Moderne, Yves Scherer på Kunsthaus Grenchen (og hos oss :slight_smile: ) og masse jeg ikke kommer på akkurat nå.

Det er også veldig hyggelig om noen vil komme innom galleriet og se. Er alltid mye fint på veggene her :wink:

6 Likes

Takk for utfyllende svar og takk for fine anbefalinger @Gard!

Da blir det en tur til Kistefos i helgen :slight_smile:

Noen av punktene du nevner tror jeg at jeg forstår.

To punkter som jeg kunne tenkt meg å vite litt mer om:

  • Forskningsbasert. Har du noen eksempler?
  • Bygger på kunsthistorien. Har du noen eksempler?

Moderator må gjerne dele opp tråden i flere tråder så får vi egne tråder for hvert av spørsmålene. :slight_smile:

1 Like

Forskningsbasert basert kunst kan være mye, men den enkleste måten å forklare den på er at det lages verker som presenterer resultat av forskning. Utstillingen med Ane Graff hos OSL Contemporary er et veldig godt eksempel.

All god kunst bygger på annen god kunst, og det er veldig viktig å vite om den. Kunstnere stjeler fra hverandre hele tiden og ser på annen kunst for å hente inspirasjon. Det er derfor når du ser tilbake i tid at kunst ser veldig likt ut lokalt, men det er store forskjeller mellom land på en og samme tid. Derfor det kan være sjokkerende når kunstnere bryter med mønsteret og skaper nye retninger innen kunst.

Dette gjør jo også at kunst internasjonalt er mye likere i dag, da vi alle har tilgang på det samme materialet.

3 Likes

Det er akkurat på samme måte jeg ser på kunst. All god kunst bygger på annen god kunst. Men noen ganger er det enkelte kunstnere som skiller seg ut, og det er da det virkelig treffer.

1 Like

Mye av dette har jeg allerede svart på i andre tråder, men jeg kan fortelle at jeg samler også på annen kunst. Har en knøttliten samling med kinesiske vaser fra de gamle dynastiene. Og interesser meg i tillegg for afrikansk kunst. Masker og figurer. Riktig nok er jeg en tidlig spire å regne i disse feltene. Leser og lærer for fote. Samlingen min vokser generelt sakte pga jeg har en normal jobb med normal inntekt. Er ekspert på å finne meg kostbare interesser. :rofl:

Lesestoff? Google-søk som forgrener seg utover er min gjenganger etter at jeg først har sett noe interessant en plass. Ellers er det Instagram (kunne remset en nokså lang liste) og til dels youtube. En og annen gang gamle kunstbøker og kataloger.

Ser dog jevnlig på larry’s list. Deres nettside er veldig bra. Likeså deres Instagram. Underholdning som er lett å nyte.

2 Likes

Hvilke utstillinger har dere tenkt å få med dere i løpet av sommeren og høsten?

Mener å ha sett at Sandra Chevrier skal ha utstilling i Oslo sensommer/høst. Mye mulig jeg tar turen over fjellet for å få den med meg. Om pandemien tillater det selvfølgelig😊

2 Likes

Jeg så MELK åpnet nye lokaler med utstilling nå på lørdag. Fristet å ta turen til Oslo men får se.

https://www.instagram.com/p/CPAvY27JDhY/?utm_medium=copy_link

@tagmed Ja det kan stemme at Sandra Chevrier skal ha en utstilling i Oslo. Så denne posten på IG:
https://www.instagram.com/p/COiCZ9LLyAM/?utm_medium=copy_link

Hvis noen har litt info del gjerne. :slight_smile:

@Ulrik takk for et godt tips. Skal prøve å ta turen dit selv.

Skal selv prøve å få med meg utstillingen til Linn Pedersen - Omland i løpet av uken som har siste dag på Fredag.

Audar Kantun skal ha utstilling på Galleri Golsa snart. Gleder meg til det. Håper @Gard legger ut litt info etter hvert :slight_smile:

3 Likes

I Gategalleriet skal vi ha to soloutstillinger med Bjørge Rødfjell og Guttestreker i løpet av høsten.

6 Likes

Finnes det god kunst som nødvendigvis ikke er en god investering? Noe som bare er god kunst.

Tar gjerne i mot eksempler på både gamle og nålevende kunstere som du mener er gode men som ikke får anerkjennelsen de kanskje burde fått.

2 Likes

Nancy Fouts! Utrolig kul og nytenkende kunst. Aldri blitt diskutert på dette forumet og jeg vil påstå at kunsten hennes er sterkt undervurdert. Dessverre død. Har hatt sansen for henne i mange år, men har fortsatt til gode å få kjøpt noe.

4 Likes

De skulpturene likte jeg🤩 Kanskje @Lotus har noe fra henne (basert på profilbildet)?

2 Likes

Dette er vel vanligvis hovedregelen istedenfor unntaket? Men jeg skjønner hva du mener.

Hvis du skal ta god kunst, som ikke er en god investering, handler det som regel om medium eller motiv. Et kunstverk kan være fantastisk, men utrolig vanskelig å eie (store installasjoner og lignende). Her finnes det veldig få kjøpere og kostnadene ved å flytte, oppbevare, sette opp etc er store. I denne kategorien er det også verk som er vanskelige å konservere som gjør at markedet holder seg unna.

Det finnes også veldig gode verk som for mange er vanskelig å godta som god kunst pga motiv / innhold / kunstner. Damien Hirst har vel hatt endel verk som har vært vanskelige for mange. Otto Muehl var en fantastisk kunstner, men er også en dømt pedofil (her har vel markedet begynt å bevege seg litt de siste årene).

Disse to kategoriene er vel hovedvekten av det som er internasjonalt anerkjent god kunst som er vanskelig å omsette.

I tillegg er ikke markedet stort nok til å ta vare på veldig mye utenfor det som er kult akkurat nå. Det betyr at det er mange kunstnere som var store for 10-20 år siden, som ingen snakker om i dag. De store galleriene og musene leter også i historien for å finne kunstnere som har vært oversett i historien. Se på en kunstner som Alice Neel (kan anbefale Freakonomics Podcasten der hennes karriere er gjennomgående). I hennes levetid var hun ikke særlig populær, men hun hadde en utstilling på Metropolitan som har blitt hyllet som noe av det beste som skjedde i hele fjor.

6 Likes