Kunst hjemme. Hva ser du på NÅ?

AFK Storm 90x90

24 Likes

Hvilket push selvportrett er det som henger på siden der?

Jeg syntes min nyinnkjøpte Christopher Nielsen fortjente en gullramme.

13 Likes

44 Likes

27 Likes

Den whatson/Chevrier og whatson/snik :fire::flexed_biceps:

1 Like

Roamcouch - emotional rain

12 Likes

Kul dolk. Det greiene han holder på med nå gir meg ingenting.

2 Likes

Nydelig interiør, som passer til samlingen pluss for den flytende innrammingen.

1 Like

Hver morgen når jeg står opp titter Jenssens maleri på meg fra sin plass i mitt lille walk-in closet og jeg titter tilbake. Ett maleri som har vært med meg de siste 20 årene, blir ikke lei av å se på det. Fant ut jeg trengte noe abstrakt å se på der og Jenssen er min favoritt av norske kunstnere som hovedsakelig har jobbet i et abstrakt formspråk. Ikke alle 23 åringer som blakker seg totalt for å kjøpe ett maleri, men håper det blir flere - noe som kan følge deg livet ut - det er en egen følelse av ett maleri kontra ett litografi eller ett blekk print.

Olav Christopher Jenssen: Pale afternoon, Berlin 1989. Olje på lerret. Vist på utstillingene Pale Afternoons, Anders Tornberg Gallery, Lund - 1989 og hos Galleri Susanne Ottesen, København året etter.

15 Likes

11 Likes

Spurte en AI om hvorfor …

Å ha kunst på veggene hjemme er fordelaktig av både psykologiske, emosjonelle og estetiske årsaker, og bidrar til å gjøre et generisk hus om til et personlig hjem.

Her er hovedgrunnene til at det er bra å ha kunst i hjemmet:

• Fremmer velvære og reduserer stress: Å se på kunst kan utløse frigjøring av dopamin (lykkehormonet) og senke nivåene av kortisol (stresshormonet). Dette bidrar til en følelse av ro, avslapning og generell lykke.

• Forbedrer humør og atmosfære: Farger og motiver i kunstverk kan påvirke sinnsstemningen betydelig. Rolige naturscener kan skape en beroligende effekt, mens livlige, fargerike verk kan tilføre energi og optimisme til rommet.

• Gir personlig uttrykk: Kunsten du velger å vise frem, reflekterer din personlighet, dine interesser, verdier og minner. Dette gjør hjemmet unikt og skaper en dypere, emosjonell forbindelse til omgivelsene dine.

• Stimulerer kreativitet og tankevirksomhet: Å omgi seg med visuell stimulering kan forbedre hjerneprosesser som fantasi, kritisk tenkning og kreativ problemløsning.

• Skaper et samtaleemne: Kunstverk fungerer som utmerkede “samtalestartere” som inviterer gjester til å spørre, reflektere og dele meninger, noe som kan styrke sosiale forbindelser.

• Oppmuntrer til refleksjon og oppmerksomhet (mindfulness): Å ta seg tid til å betrakte et kunstverk oppfordrer til å være til stede i øyeblikket, noe som kan være en meditativ opplevelse som avbryter hverdagens støy og distraksjoner.

• Gir rommet karakter og dybde: Utover den estetiske appellen, tilfører kunst tekstur, fargepalett og et fokuspunkt til et rom, noe som bidrar til at interiøret føles komplett og gjennomtenkt.

4 Likes

24 Likes

12 Likes