Kunstbløffen - Werner Jensen

så lett lar man seg lure…NRK avslører

1 Like

Ganske utrolig :crazy_face:

Kjipern for de som har blitt lurt for større beløp, selv om en bør jo gjøre research selv før en kjøper noe…

Så at en kunstner skrev på Facebook at han solgte 8 verk til bakmannen uten å få penger tilbake

Synd for de som ikke har greie på kunst at de har kjøpt noe av Werner Jensen, Knut Olesen eller Erik Krohn og har trodd at dette er av en seriøs og ekte kunstner, når det viser seg at det hele er fabrikkert…

Merk også denne saken hvor en barnehage ble tappet for 600 000 kr hvor deler av tapping bestod av kjøp av 2 bilder av Werner Jensen for 72 000 NOK: Lurte barnehage for 600.000 kroner med kunst og fiktive fakturaer • Budstikka

3 Likes

Rimelig heftig priser folk skal ha på finn også… For noe som dessverre antakelig ikke har noe særlig verdi…

2 Likes

Politiet har no oppretta eit eige tipsmottak i saka. Dei håpar folk som føler seg lurt av kunstnaren vil kontakta dei på e-postadressa oslo.fuf.tips@politiet.no

1 Like

her er muligheten for en å gjøre et godt kjøp… :frowning:

synes synd på de som sitter inne med noen av disse…

Kunst gir mye assosiasjoner til f.eks dot.com-boblen… ting blir prissatt til forferdelige summer… tilbud + etterspørsel + hype…

Bare se på Making a Martyr, the Stag, Lovers, NFT osv… ting ti-dobler seg i pris over et få antall dager… men forskjellen med de nevnte er jo at kunsteren er temmelig kjent/annerkjent selv om anonym…

OBSOBSOBS! Jeg drar for all del ingen sammenlikning mellom dem og “Werner Jensen”!! -mer en sammenlikning med børsrally og galimattias-prising.

1 Like

Må vel også legges til at jeg nettopp har kjøpt Lovers på Finn selv… til en pris jeg forsåvidt er fornøyd med selv om den er himmelhøy iforhold til “utsalgspris ved slipp”. Håper jeg ikke hoppet rett i salaten ved å drøse litt om børs og prisstigning :expressionless:

1 Like

Spørsmålet er vel om du kjøpte Lovers for å ha det på veggen, eller mtp videresalg senere.
Kjøpte du fordi du liker verket og vil ha det på veggen, så vil jeg ikke si du har hoppet i noen salat. Da har du verdien på veggen din.
Kjøpte du og vet du vil selge videre, så skjønner jeg at pris har noe mer å si.

Velger å gratulere deg med et finfint Pøbel-kunstverk jeg :slight_smile:

Ang. “Werner Jensen ønskes kjøpt”. Er det slik at folk nå kan kjøpe dette i håp om at “svindlerkunsten” øker i verdi fordi politiet vil fjerne alt…? Eller…?

1 Like

Lovers ble kjøpt da samboer ga antydning til godkjenning (dvs uttrykte skuffelse over at det IKKE var Lovers jeg hadde kjøpt da jeg stolt viste fram Murmure og dotdotdot Portester… som da resulterte i aktivt søk på det plutseligt godkjente bildet)… ble hentet fra rammemaker i Påsken og vil bli hengt på vegg for permanent utstilling med det første :slight_smile: glede

hehe interessant problemstilling med tanke på Werner Jensen… kan jo plutselig bli en “forbuden frukt” som alle MÅ ha?..

2 Likes

Tror jeg styrer greit unna Werner Jensen uansett hvor vanskelig det skulle bli å få tak i maleriene. Han burde jo lage NFT`s av verkene før de brennes :upside_down_face:

2 Likes

Er ganske mange kunstnere som har løyet på seg det ene eller det andre, og mange her som har godtatt (meg selv inkludert) historien til anonyme kunstnere.

Trøbbelet her er vel frekkheten til å lage seg en falsk CV.

Husker jeg kjøpte et originalverk av Connor Brothers på deres første utstilling. Fikk servert den skrønehistorien (som jeg sikkert burde skjønt var fake), og kjøpte i god tro. Senere viste det seg at Conor Brothers ikke eksisterte og samme person hadde laget flere fiktive kunstnere.

5 Likes

Saken er visst gammel - og enda mer råtten enn det som kom frem i går:

10 Likes

All pr er god pr… Selv syns jeg ikke dette er et så spennende historisk evenement at jeg satser hele sparegrisen.

Angående den barnehagen. Jeg solgte et maleri til en privatkunde i det området, som kunne fortelle om dette. Det dreide seg også om innkjøp av “printere” og annet utstyr, og sjefen selv hadde visst stukket av med en god slump penger. Artig med litt sladder fra kundene. Det ble jo heldigvis oppdaget. Dessverre er ikke hvitvasking gjennom kunst så uvanlig. Jeg fikk en gang en overraskende overføring til min konto en gang, hvor det bare sto “oppbevaring av penger” eller noe sånt, det viste seg at det var penger vedkommende ville gjemme vekk i form av kunstkjøp, men det spesielle i den situasjonen var at jeg hadde ikke vært i kontakt med personen og inngått noe salg. Det er heller ikke helt uvanlig (heldigvis ikke det mest normale, misforstå meg rett) å bytte til seg kunst for andre tjenester, en form for bartering. I andre sammenhenger kan kunder ha oppfatning om at høy pris betyr seksuelle tjenester med på kjøpet (!) noe det dessverre, tror jeg, er noen kunstnere som benytter seg av en desperat situasjon hvor de utnyttes for deres utsatte posisjon med dårlig økonomi. Heldigvis er de fleste kunder/samlere seriøse, og det er godt. ^^, Research er viktig - andre veien også…

7 Likes

Slenger meg ellers på her og er enig med flere over her i at oplegget med å oppkonstruere en CV med ikke bare fiktive jobber, men gallerier, er litt kvalmt. Det undergraver det harde arbeidet og tiden de seriøse har investert i å få bygd autentiske CV-er.

8 Likes

Har ingen tro på at disse bildene vill stige i verdi.
Har mer tro på at de som eier bildene ser ingen verdi i de lengre

3 Likes

Spesielt når de var ekstremt overpriset til å begynne med. 40-50 000 for et verk er en høy pris i norsk sammenheng…

1 Like

Dette KUNNE jo vært en spennende sak, hvis det hadde vært et seriøst prosjekt fra en flink kunstner som hadde prøvd seg med forskjellige uttrykk. Det kunne vært et fint spark og kommentar til hva som er god kunst, og hva som betyr noe når folk bruker større summer på kunst. Men han fyren her fremstår, etter det jeg leser i sakene, kun som en simpel kjeltring. Klarer ikke se at det er noe spesielt interessant med kunsten han produserer heller :roll_eyes:

4 Likes

De vil jo aldri kunne bli solgt på det seriøse kunstmarkedet, så den eneste kjøpergruppa vil være folk som synes det er kult å eie kunst av en svindler. Tror den kjøpergruppa raskt skrumper inn. Og hva hvis Finn bestemmer seg for ikke å la folk selge bildene der?

1 Like

Vår tidligere kulturminister og tidligere leder i Venstre, Trine Skei Grande, synes visst svindel er kult

3 Likes