Kunstner og prisvurdering

God aften.

Har noe arvegods som jeg gjerne ønsker noe informasjon om mtp. Kunstneren og pris.
Tror det er en Nederlandsk eller belgisk kunstner.

Håper på svar.
Vh Odd Schmidt Thorsnæs

Denne har nok ingen verdi i så måte. Dette er en «Hors Commerce», derav nummereringen H/C 3/25. Dette er et opplag som kunstner ofte gir i gave til venner og familie og er ikke ment at skal omsettes/selges.

Ellers vet jeg ingenting verket.

1 Like

Kunstner i dette tilfelle er for meg helt ukjent, men at ett trykk har vært en gave / merket HC og ikke hatt noen utsalgspris betyr ikke at det er verdiløst. Du ville vell ikke ment det samme om ett Banksy trykk(?). Er det en kjent kunstner og ettertraktet motiv ville jeg gjettet på prisen er opp mot hovedopplaget.

3 Likes

Dette er nok Guillaume Cornelis van Beverloo (kunstnernavn Corneille).

1 Like

Nei, det er nok opp til en hver enkelt. Trykk merket HC er mye sjeldnere enn alt annet, men det har jo sine grunner at de ikke kommer for salg. Hors Commerce oversatt til Norsk/Engelsk er «Ikke for handel/Not for trade». Jeg har noen trykk merket HC, de har en verdi for meg men ikke noe jeg noen gang ville omsatt. Selv ville kjøpt et trykk merket HC.

1 Like

Usikker om dette er samme kunstneren, men dersom det er det, så ligger det noen til salgs på: Corneille grafikk - Galleri Ismene

1 Like

erez

https://www.blomqvist.no/nettauksjon/nettobjekt/EL/Grafikk/301183/(pathOverride)/group-5

1 Like

Gir Graffitiprints HC opplag til kunstnerene sine?

@Bambi, det praktiseres slik at kunstner selv merker trykk fra A/P opplaget H/C for å gi som personlige gaver.

1 Like

Graffiti prints sine APer er ikke APer. De har brukt begrepet helt feil for å pushe special edition prints til trippel pris. Og folk sluker det og hele forumer endte opp med å bruke AP begrepet helt feil.

Fra gammelt av er alle prints merket AP, PP, HC etc. ettertraktet av samlere nettopp fordi de er sjeldne, og prisen blir deretter. Men opprinnelig derimot, var ikke printene ment for salg slik hovedoppslaget var.

5 Likes

Denne tråden ble automatisk lukket etter 14 dager. Nye svar er ikke lenger tillatt.